Sárkeresztes Község Önkormányzata megbízásából a STRABAG Általános Építő Kft. kivitelezésében 2,4 kilométer hosszú kerékpárút épül, amely további fejlesztésekkel, fontos eleme lesz a térség folyamatosan fejlődő bringás turizmusának és a Vértes-Bakony túraútvonalnak. A beruházás részeként jelentős közlekedésbiztonsági projektek is megvalósulnak.
A „Kerékpáros infrastruktúra fejlesztés Sárkeresztes” projekt a településen belüli mobilitás növelésén és a közlekedésbiztonság javításán kívül, a Székesfehérvár-Vértes-Bakony kerékpáros főútvonal egyik fontos előfutára lehet. Hosszabb távú cél további szakaszok megépítése Székesfehérvár illetve Söréd irányába, hogy a térségi bringaút-hálózat mind jobban kiszolgálja a kétkeréken közlekedőket és a kirándulókat.
A most megvalósuló projekt keretében,
nemcsak bővül a kerékpárutak hossza, de elkészül a rendkívül nagy forgalmat bonyolító 81-es számú főúton egy jelzőlámpás átkelő, ami a gyalogosok és kerékpárosok számára is biztonságossá teszi a közlekedést és a buszmegálló megközelítését egy új járda megépítésével.
A STRABAG szakemberei az év elején vették át a munkaterületet. A terveik szerint a kerékpárút építése szeptember végén befejeződnek, az ősz további részében növénytelepítés zajlik majd a projekthelyszíneken.
A 2400 méteres kerékpárút 580 méteres szakaszát 3,5 méteres szélességgel, az autósok és a bringások közösen használhatják majd. A további 1852 méteres szakasz a kerékpározók számára 2,55 méter szélességgel épül meg.
A 81-es számú főutat egy 145 méteres szakaszon kiszélesítik, az új jelzőlámpás átkelőhöz egy 12 méteres átvezetési hossz kivitelezésén is dolgoznak a szakemberek, az autóbusz megállóig pedig egy 130 méteres szakaszon járdát alakítanak ki.
Ez a fejlesztés a 81-es főút Székesfehérvár felé vezető oldalán lévő buszmegálló biztonságos megközelítését segíti elő az utazók számára.
Korábban a buszhoz tartó sárkeresztesiek a nagyforgalmú 81-es főúton csak rendkívül balesetveszélyes módon tudtak átkelni kijelölt gyalogosátkelő és forgalomlassító sziget hiányában. A reggeli órákban ráadásul Mór irányából Székesfehérvár felé egybefüggő kocsisor alakul ki, így a gyalogos átkelés kockázatos és meglehetősen nehézkes volt.
A kivitelezési munkálatokat három nagyobb egysége sorolva valósítják meg a STRABAG szakemberei. Lepsényi Gábor építésvezető portálunkat arról tájékoztatta, hogy a kerékpárutak kiépítésével a vegyes használatú, mintegy 580 méteres szakaszon már 50 százalékban elkészültek.
A település külterületén épülő 1852 méteren már ennél is magasabb 75 százalékos készültségi szintet értek el. Ezen a szakaszon egy 6 méter hosszú és 4,4 méter széles előregyártott keretelemekből álló híd épül, amelyet egy 50 centiméter vastagságú zúzottkő ágyazatra, valamint egy 25 centiméteres vasbeton lemezre helyeznek el. Ezenkívül a keretelem al- valamint felvízi oldalán is előregyártott elemek telepítésével mederburkolást alakítanak ki.
A projekt harmadik fő eleme, a 81-es főút rendkívül forgalmas szakaszán megvalósuló jelzőlámpás átkelő, a középsziget és a buszmegállóhoz vezető járda kivitelezése is féltávnál tart.
Az építősvezető hozzátette, a projekt egyik legnagyobb műszaki kihívását a 81-es főút keresztezésével járó munkálatok megszervezése és elvégzése jelenti. Ezeket a feladatokat a közlekedési igények miatt csak az iskolai szünet idején lehet kivitelezni.
Lepsényi Gábor elmondta, az átkelési pont kiépítéséhez elengedhetetlen a félpályás jelzőlámpás terelés kialakítása, ami megterhelő mind a kivitelező szakemberek, mind a közlekedők számára, mivel a 81-es főút jelentős tranzit- és teherforgalmat bonyolít.
További kihívást jelent az is, ha a környező autópályákon vagy utakon baleset, torlódás alakul ki, akkor az autósok, kamionosok a 81-es főúton keresnek menekülőutat további terhet helyezve a közlekedési folyosóra. Nagyobb torlódások kialakulásánál szüneteltetik a jelzőlámpás terelést és jelzőőrök igyekeznek a zsúfoltságot csökkenteni egyes irányokban a hosszabb áteresztési idők biztosításával.
A kivitelezés megkezdése előtt a lakosság részére fórumot tartottak a sárkeresztesi művelődési házban. A zártkerti területek tulajdonosait szórólapon tájékoztatták, míg a közútkezelővel és az önkormányzattal rendszeres egyeztetések történtek a forgalomkorlátozások és az aktuális munkavégzések kapcsán.
A bringautak 50 centiméter vastag zúzottkő alapra épülnek hét, illetve nyolc centiméteres aszfaltréteg kialakításával. A 81-es főúton épülő átkelőnél a középsziget és a jelzőlámpa kialakítása miatt kiszélesítik az utat, amely a munkálatok során új kötő- és kopóréteget is kap.
A projekt során mintegy 3900 köbméter zúzottkövet, és a STRABAG litéri keverőtelepéről 1600 tonna aszfaltot használnak fel. Ezenkívül 4150 méteren szegélyt építenek. Az új járda térkő burkolattal készül el. A bontás során keletkező törtbetont újra felhasználják a kivitelezés során.
A STRABAG által végzett munkálatok ütemezetten és szakszerűen haladnak, a teljes befejezés 2026. januárra várható – de a kerékpárút már 2025 őszére használhatóvá válik a lakosság számára.
Az új, európai színvonalú hibrid oktatásra alkalmas terek és a térinformatikai labor az intézmény nemzetközi versenyképességét is növelik.
Az Alternatívhajtás Tudásközpont kivitelezésére a Budapesti Gépészeti Szakképzési Centrum tett közzé ajánlati felhívást – a projekt a meglévő tanműhely bontásával és egy korszerű, kétszintes oktatási épület felépítésével valósul meg.