Megindult a 25 emeletes pécsi magasház bontása, mely 20 ezer tonnányi vasbetonból épült, és mintegy 1500 vagonnyi törmelék lesz belőle. A 70-es években megépített toronyház a vázszerkezetének korróziója miatt életveszélyessé vált, a területén park létesül.
Megkezdődött a pécsi magasház néven emlegetett 25 emeletes épület bontása, a törmeléket szállító első teherautó péntek délelőtt hagyta el a területet. Maros József építőmérnök, statikus korábban az MTI-vel azt közölte: a magasház különösebb veszélyhelyzet kialakulása nélkül lebontható. A 80 méter magas épület 20 ezer tonnányi vasbetonból épült, ez mintegy 1500 vagonnyi törmeléket jelenthet.
Páva Zsolt (Fidesz-KDNP), Pécs polgármestere a helyszínen elmondta, hogy egy nagyon régóta húzódó, a pécsieket irritáló helyzet szűnik meg a bontással. Az MTI-nek megküldött írásos tájékoztató szerint az első teherautóval a magasház legfelső szintjeiről származó betondarabokat, törmelékeket szállítottak, amelyeket a hét közepén kezdtek leemelni Magyarország legmagasabb toronydarujával.
A polgármester hangsúlyozta, a kivitelezők gondoskodni fognak arról, hogy a munkálatok a lehető legkisebb zaj- és porterheléssel járjanak. Naponta legfeljebb négy-öt teherautó szállítja el a törmeléket a 6-os főúton Pécs keleti határába további feldolgozásig.
Csizi Péter, a baranyai megyeszékhely fideszes országgyűlési képviselője arról beszélt, hogy a munkálatok év végéig befejeződnek, eddig kell ugyanis elszámolni a bontáshoz biztosított 1 milliárd 256 millió forintos azonnali kormányzati támogatással. A területen a pécsiek korábbi kérésével összhangban park kialakítását tervezik.
A magasház bontásának előkészítő munkálatai tavaly decemberben indultak el az épület környezetében lévő középületek és lakóépületek felmérésével. A 25 emeletes ház körül 16 méteres védőzónát kialakítottak ki, a Hungária út érintett szakaszának elterelése érdekében 100 méter hosszú ideiglenes elkerülőutat építettek. A gyalogosok számára védőtetős folyosó épült.
A balesetveszély csökkentése érdekében a napokban egy Magyarországon eddig nem használt, egy-két szint magasságú védőpalánkrendszert húznak fel, amely a munkák haladtával folyamatosan lejjebb kerül. Egy szint bontása mintegy kilenc-tíz napot vesz igénybe az írásos összefoglaló szerint.
A 25 emeletes magasház az 1970-es évek közepén épült, de vázszerkezetének korróziója miatt idővel életveszélyessé vált, ezért 1989-ben ki kellett üríteni. Az önkormányzat 2003-ban 360 millió forintból megerősíttette, majd eladta a házat. Az épület hasznosítását többszöri tulajdonosváltás után sem sikerült megtalálni, illetve az átalakítására vonatkozó tervek mentén készült számítások eredménye mindig az volt, hogy az ingatlan rekonstrukciója és fenntartás többe kerülne, mintha a helyén egy újat emelnének.
A magasház állaga idővel ismét leromlott, a veszélyessé vált épületre 2013 őszén bontási határozatot adott ki a Baranya Megyei Kormányhivatal.
Bár harminchárom évet töltött el egy munkahelyen és nem gondolkodott a váltáson, a Paks II. projekt mégis elcsábította Bohus Róbertet, aki úgy gondolja: ennek a beruházásnak olyan nívója, hírneve van, amiért érdemes volt ezt a lépést megtenni. A cég programelem-felelőse tapasztalt projektmenedzserként került márciusban a két új blokk létesítését koordináló társasághoz.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.