A Siemens, a Volvo és a Metzner két épületet bontott le, összesen 3 300 m² alapterületen, közel 25 000 m³ térfogattal. A keletkezett 12 800 tonna anyagot szinte teljes egészében újrahasznosították, ezek a helyszínen szolgálnak alapanyagként az új építkezés során.
Erlangen városában a Siemens egy olyan építési projektet indított el, amely nemcsak Németországban, hanem világszerte mérföldkőnek számít: az első ipari léptékű, teljesen elektromos bontás valósult meg kibocsátásmentes módon – derül ki a lapunkhoz eljuttatott tájékoztatóból. A Siemens új Technológiai Campusának kivitelezése során amár a bontási is a fenntarthatóság elveit követte, elektromos munkagépekkel, újrahasznosított anyagokkal és digitális tervezéssel.
A Siemens 500 millió eurós (középértéken mintegy 200 milliárd forintos) beruházással fejleszt kutatási és gyártási központot a München és Berlin közötti úton az előzőhöz kicsit közelebb található Erlangenben, ahol egy 200 000 m²-es zéróemissziós campus épül. A telephely célja, hogy a technológiai vállalat ipari metaverzummal kapcsolatos munkáinak globális központjává váljon
– fogalmaznak. A fejlesztés klímasemleges energiaellátással és fenntartható épületautomatizálással valósul meg.
A bontási munkálatokat a Siemens Real Estate, a Metzner Recycling és a Volvo Construction Equipment közösen valósította meg. A folyamat során két épületet bontottak le, összesen 3 300 m² alapterületen, közel 25 000 m³ térfogattal. A keletkezett 12 800 tonna anyagot szinte teljes egészében újrahasznosították, ezek a helyszínen szolgálnak alapanyagként az új építkezés során.
A hasznosítás mértéke elérte a 96 százalékot: a törmelékek például útalapként, betonhoz keverve vagy újrafeldolgozott álpadlóként nyernek új életet.
„2030-ra klímasemlegessé szeretnénk válni. Ez a projekt lehetőséget adott arra, hogy a bontás során is csökkentsük a CO₂-kibocsátást” – mondta Daniel Bechmann, a Siemens építésvezetője
.
A teljes munkafolyamat – az épületek belső bontásától a végső elszállításig – elektromos gépekkel történt. A projektben a Volvo haszonjárműveit használták, amelyek a bontási, anyagmozgatási, rakodási és zúzási feladatokat segítették. A lebontott építőanyagokat helyben dolgozták fel, így szinte teljesen elkerülték a külső szállítást, ezzel is csökkentve az ökológiai lábnyomot.
A projekt megvalósításához többek között a Husqvarna Construction robotizált bontási megoldásokkal és pormentesítéssel, az erlangeni városi közművek és más szolgáltatók pedig a háttér-infrastruktúra biztosításával járultak hozzá – foglalják össze.
A rendszer olyan információkkal látja el a járműveket, amelyeket saját szenzorok hiányában miatt képtelenek szolgáltatni. A balesetmegelőzés mellett a forgalomirányítás és az önvezető autók tesztelése is fontos hozadék.
A projekt részeként 4096 darab napelemet telepítettek 25 ezer négyzetméteren az élelmiszeripari gyár melletti üres területre, amely a létesítmény éves villamosenergia-igényének 25 százalékát fedezi.