A sziklába vájt felvonó megépítésével a várnegyeden keresztül összekapcsolódhat a belváros és a Séd-parti rekreációs terület. Az oda vezető alagutat egy lánctalpas, ütvebontó kalapáccsal felszerelt munkagép végzi majd.
Egyedülálló megoldással teszik akadálymentessé a megújuló veszprémi várnegyedet – derült ki a lapunkhoz eljuttatott közleményből. A Veszprémi Főegyházmegye 2020-ban kezdett hozzá a 18 érsekségi épület megújításához, amely során 35 ezer négyzetméter épített és 10 ezer négyzetméter zöldterületet fejlesztenek. Ennek részét képezi a július végén elkezdett projekt.
Az épülő lift 36 méteres magasságba, a veszprémi várnegyed egyik legszebb kertjébe viszi majd fel a látogatókat. A lift alsó állomását a Jókai Mór utcából lehet majd megközelíteni egy több mint 20 méteres alagúton keresztül. A felső állomást a Vár utca végén, a Körmendy Ház kertjében alakítják ki.
A liftakna a várhegy belsejében 36 méter hosszú lesz, vagyis körülbelül olyan magas, mint egy tízemeletes panelház. A keresztmetszete közel 6x4 méteres lesz az aknának, amelyben két liftet helyeznek majd el.
A közleményben Vörös Tamás DLA, főépítész részletesen beszámolt a liftakna kialakításához alkalmazott speciális eljárásról. „Ez eltér a széles körben használt bányászati technológiától: kisebb keresztmetszetű és fordulatszámú fúrásokkal haladnak majd előre, így nem veszélyeztetik a környezetet, sem az épületeket, sem a várfalat” – hangsúlyozta a szakember.
A Jókai Mór utcából induló alagutat sem robbantásos technológiával alakítják ki: a kemény dolomit kőzet és a környék beépítettsége miatt ütvebontó kalapáccsal felszerelt munkagépet használnak.
A 10 tonnás, lánctalpas szerkezetet tréleren szállították a helyszínre, a gép végén bontó tüske található, amelyet a helyi kemény kőzethez igazítva éleztek ki. Az ütvebontó 8 óra alatt mintegy 10-20 m3 anyagot tud kiásni.
A lift kialakításához alapos körültekintéssel választották ki a kivitelezőt. A bányászati fúrásokat végző cég az elmúlt években több hasonló projektben is részt vett: többek között a 3-as metró felújításában és a 4-es metró építésében, valamint – ami a leginkább hasonlít a jelenlegi feladatokhoz – a budai várban található Országos Széchényi Könyvtárnál a lépcsőház és a lift kialakítását is ők végezték.
A lift több évtizede megoldásra váró problémákra nyújt választ. A Vár utca – amely eddig zárt végű volt – mostantól nyitott lesz, a várnegyed mindkét irányból könnyebben megközelíthetővé válik, így új turisztikai útvonalak jöhetnek létre Veszprémben.
„A lift megépítésével a belváros és a Séd-parti rekreációs terület a várnegyeden keresztül összekapcsolódhat - idézte a közlemény Vörös Tamást. „Együtt fejlődhet tovább a Patak tér és környezete, valamint az Óváros téren keresztül csatlakozó városrész. A belváros és a környező területek között a várnegyed egy különleges városépítészeti kapcsolóelemmé válik, ahova élményszerű megérkezni és amin jó áthaladni.”
Hozzátette, a lift megépítésének legfontosabb célja a lehető legmagasabb szintű akadálymentesítés: a jövőben a várnegyed nemcsak a kerekesszékkel közlekedők, de az idős, nehezebben mozgó látogatók, valamint a babakocsit használó családok számára is könnyen megközelíthetővé válik.
Hogy a munkálatok a környéken élők számára minél kevesebb kellemetlenséget okozzanak, a kivitelező a szállópor ellen permetezéssel védekezik majd, emellett zajcsillapító burkolatot készít, hétköznapokon 17 óra után és hétvégenként pedig tervezetten nem lesz munkavégzés.
Esztergomban bezöldült egy iskolatető: a korszerű technológiával épült zöldtető hűt, szigetel, energiát takarít meg, közösségi teret ad, és díjat is nyert. A projekt a fenntartható építészet példája, több szempontból is.
A mintegy 9 milliárd forint értékű projektben bővítették a gyártási kapacitást is.