A gyalogos és kerékpáros átkelőhöz mindkét oldalon ártéri hidak csatlakoznak.
Két új híd épül a magyar-szlovák határszakaszon: a közös államhatáron Őrhalom és Ipolyvarbó között közúti, Dunakiliti és Doborgaz között pedig kerékpárosok és gyalogosok közlekedésére szolgáló híd létesül - közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) az MTI-vel. A határmetszéspontok kijelöléséről Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár írt alá kétoldalú kormányközi megállapodásokat Érsek Árpáddal, Szlovákia közlekedési és építésügyi miniszterével Pozsonyban.
A Győr-Moson-Sopron megyei Dunakiliti és Doborgaz között gyalogos és kerékpáros Duna-meder híd épül, melyhez mindkét oldalon ártéri hidak csatlakoznak. A korábbi sajtóhírek szerint a projektben a Duna régi medrét átszelő, 482 méter hosszú, úgynevezett hárompólusú, legyezőszerű híd épül. Fő űrszelvénye (a hajózás számára biztosított szabad tér) 130 méteres lesz, a hídpályája pedig 25 méteres magasságban fut majd.
A nagy méretekre a hajózás biztosításához van szükség. Amikor ugyanis a Duna (Szlovákiában futó) főmedrében nagyon megnő a vízhozam, a fölös mennyiséget az egyébként alacsony vízállású régi mederbe engedik, ahol akár 6 méter magasra is emelkedhet a víz.
A Nógrád megyei Őrhalom és Ipolyvarbó között az ideiglenes fahidat váltja fel az új átkelő az Ipolyon, az oda vezető útszakaszok is megújulnak a határ mindkét oldalán. Ahogy azt korábban is megírtuk, az új híd lehetővé teszi az átkelést a személygépkocsik, a 3,5 tonnánál könnyebb tehergépkocsik, valamint a gyalogosok és a kerékpárosok számára. A leendő közúti összeköttetés a jelenlegi fahidat váltja ki, amelyen csak gyalogosok és kerékpárosok kelhetnek át.
Az ITM közleménye szerint a beruházások megvalósítását a 2014-2020-as Interreg V-A Szlovákia-Magyarország Együttműködési Program forrásai támogatják. A fejlesztések pontos költségigénye a tervek kidolgozása és a kiviteli közbeszerzés eredményes lezárása után válik ismertté. A határmetszési pontok rögzítése után indulhat meg az engedélyezési tervek elkészítése.
A tárca tájékoztatása rámutat, a magyar-szlovák közlekedési kapcsolatok minősége a következő időszakban látványos ütemben javul.
Ugyanezt a folyamatot erősíti a 14-es főút fejlesztése Győr és a szlovák határ között, melynek során új híd is épülhet a Dunán a projekt közbeszerzésének kiírása szerint.
A Magyarországon eddig még nem használt összetételű aszfaltkeverék felhasználásával kopó-, a magyar szabványoktól eltérő nagy tömörségű bitumen felhasználásával pedig kötőréteget alakítottak ki a Magyar Közút Nonprofit Zrt. megbízásából a STRABAG szakemberei Tatabányán az 1-es főút egy szakaszán.
A munkálatok során derült ki, hogy az útnak nincs megfelelő teherbírása, így az alapjaitól kezdve építették újjá a HE-DO és a Colas kivitelezésében zajló projektben.