2024.04.19, Péntek
Elindul a fejlesztés, ami megoldja a balatoni dugókat
Illusztráció/Bernát Benjámin - magyarepitok.hu

Elindul a fejlesztés, ami megoldja a balatoni dugókat

magyarepitok.hu, veol.hu

2020.04.24. 08:00 - Gyöngyösi Klaudia

A Strabag által kivitelezett projektnek köszönhetően gyorsabban és biztonságosabban lehet megkerülni délről Veszprémet.

Hirdetés

A kivitelező már átvette a munkaterületet, rövidesen elindul a 8-as főút litéri és balatonfüredi csomópontja közötti szakasz bővítése – derül ki a veol.hu cikkéből. Korábban pedig már azt is megírtuk, hogy a kivitelező Strabag Építő Kft. a beruházás első ütemét közel 26 milliárd forintból végzi, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) megbízásából.

A 8-as főút Veszprémet elkerülő szakasza a litéri csomópont és a budapesti csomópont között jelenleg is négysávos. A budapesti csomópont és a balatonalmádi leágazás között viszont csak háromsávos az elkerülő. Az almádi és a füredi elágazás közötti 1 km-en újra négysávos, ám azután az elkerülő nyugati végét jelentő csatári csomópontig közel 6 kilométeren keresztül már csak kétsávos.

A mintegy hét és fél kilométeres szakaszon elöregedett a burkolat, valamint azért is különösen fontos az építkezés, mert a Balaton északi partjára tartó autósok nagy forgalmat jelentenek, ettől pedig rendszeresen dugók alakulnak ki. Az új út ezeket szünteti majd meg: ezzel a veszprémiek és az áthaladó forgalom is jól jár majd.

A fejlesztésnek köszönhetően gyorsabban és biztonságosabban lehet megkerülni délről Veszprémet.

A projekt két ütemben valósul meg

A 7,5 kilométeres szakasz munkálatait két ütemben végzi el a kivitelező. A litéri csomóponttól induló szakasz felújítása és az új Budapest úti csomópont kialakítása 2021 decemberére készülhet el. Emellett a beruházás második üteme, amely a balatonalmádi és balatonfüredi csomópontokat is magába foglalja, 2023 januárjára fejeződhet be a tervek szerint.

A kivitelezés áprilisban indul el elsőként a litéri csomóponttól Veszprémig tartó kétszer kétsávos szakaszán, a burkolat teljes cseréjével, fizikai elválasztással, valamint ezzel párhuzamosan megkezdődnek a többi szakaszon is a közműkiváltások, illetve az előkészítő és hídépítési munkák is.

A 48-as kilométerszelvénynél új, külön szintű csomópont létesül a 8-as úton, melynek északi és déli oldalán is körforgalmat alakítanak ki a kivitelezők. Így az északi körforgalomból lesz megközelíthető a jelenlegi Budapest úti csomópont.

 

A második ütemben átalakulnak a lámpás kereszteződések

A veszprémi elkerülő út az új Budapest úti csomóponttól folytatódik és csatlakozik be a jelenlegi körgyűrűbe nem sokkal a jelenlegi külön szintű kereszteződés után. A felújítást követően a jelenlegi 2×1 és 2+1 sávos szakaszt kétszer két forgalmi sávvá bővítik fizikai elválasztással a litéri csomóponttól a füredi elágazóig tartó teljes 7,5 kilométeres szakaszon.

A fejlesztés második ütemében külön szintű csomóponttá alakítják a jelenlegi lámpás balatonalmádi és balatonfüredi kereszteződéseket. A csomópontokat a kivitelező tervei szerint nem azonos időben és várhatóan nem nyáron zárják le, hogy a balatoni átmenő forgalmat ne akadályozzák.

 

Három híd is épül

A beruházás befejeztével tehát teljes mértékben kétszer két sávon és fizikai elválasztással lehet majd haladni, külön szintű csomópontok használatával.

Emellett ráadásul:

  • elkészül 3 híd (különszintű csomópont), a Budapesti útnál, az Almádi útnál, illetve a Füredi útnál;
  • 6 szintbeli csomópontot is átadnak,
  • illetve fejlesztik a 73-as és a 7217-es utak, valamint a Dornyai Béla utca és a Tirat-Carmel utca egyes szakaszait is.

Továbbá még keresztező és bekötő utakat is építenek, párhuzamos földúthálózatot is elkészítenek.

ÚtépítésStrabagútépítésVeszprémelkerülő út

Hírlevél

Hirdetés