A hazai tulajdonú kivitelezők aránya mára elérte az 50 százalékot a magyar útépítésben - de még messze vagyunk a franciáktól, a németektől és az osztrákoktól.
Amíg a 2000-es években csak kevés magyar cégnek adatott meg, hogy egy-egy nagyobb projektben akár csak alvállalkozóként részt vehessen, addig a 2010-es években nagyot fordult a kocka – többek közt ez is kiderül az Indexen megjelent összegzésből. Az útépítés hazai történetét feldolgozó sorozat utolsó része a nemrég magunk mögött hagyott 2010-es éveket vizsgálja. Az elemzésben ezúttal is érintett a lapunk, miután Szabó Ákos főszerkesztő-helyettes a cikk társszerzője.
Az átfogó anyagból többek közt kiderül: a magyar vállalatok előretörését tudatos kormányzati törekvés támogatta, célzottan segítve a hazai cégeket a legnagyobbaktól egészen a kisebb vállalkozásokig.
Az írás számokkal is bemutatja a fenti folyamat eredményét. Eszerint 2010 előtt a hazai kivitelezéseknél a hazai tulajdonú kivitelezők aránya alig haladta meg a 20 százalékot.
2020-ra körülbelül 50-50-re jöttek fel a hazai cégek, azonban ezzel az aránnyal még mindig messze vagyunk a franciáktól (körülbelül 70 százalék), a németektől (80 százalék) vagy épp az osztráktól (90 százalék).
Bár a külföldi részarány összességében ma is jelentős, mindössze három nagyobb külföldi cég maradt meg a piacon: az osztrák Strabag és Swietelsky, valamint a francia Colas.
Az összegzés az megépített utak mennyiségére is kitér: az előző évtizedhez képest ugyan némileg kevesebb, de így is több mint 461 kilométernyi új gyorsforgalmi szakaszt adtak át a 2010-es években. Így bő harmadával, 1700 kilométer fölé nőtt az autópályák, autóutak hossza az országban.
Mindeközben a már korábban felépített úthálózat több mint 600 kilométernyi pályájának 11,5 tonnás teherbírásra erősítése is jelentős kapacitásokat kötött le: az évtizedekkel korábbi sztenderdek szerint felépített utakat lecserélve javította helyzetét a jelentős nemzetközi forgalmat lebonyolító Magyarország.
A korszak legjelentősebb vállalatait és legnagyobb útépítő projektjeit is górcső alá vevő írás teljes terjedelmében itt olvasható.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Folytatják a Csengery utca fejlesztését.