Ehhez az kell, hogy a két város közötti utolsó hiányzó szakasz projektje sikeresen célba érjen az új konzorcium által.
Román-spanyol konzorciumot hirdetett ki győztesnek a romániai közúti infrastruktúrát kezelő országos társaság (CNAIR) az A3-as észak-erdélyi autópálya Maroskece (Chetani) - Aranyosgyéres (Campia Turzii) szakaszának a befejezésére. A hírt Sorin Grindeanu szállításügyi miniszter jelentette be a közösségi oldalán.
Az útszakasz jelentőségét az adja, hogy a Kolozsvár közelében fekvő Magyarnádastól Aranyosgyéresig 62 kilométeren már elkészült az autópálya (Kolozsvárt elkerülve), akárcsak a Maroskece és Marosvásárhely közötti 40,8 kilométeres autópálya szakasz. Utóbbihoz kapcsolódva a Nyárádtő és Marosvásárhely közötti 4,5 kilométert a Strabag adta át tavaly decemberben. Mindezeknek köszönhetően a két jelentős erdélyi település között már csak az Aranyosgyéres-Maroskece szakasz hiányzik.
A mostani hírből kiderül, a román-spanyol konzorcium áfa nélkül 363,79 millió lejes (26,56 milliárd forint) ajánlattal nyerte el a 15,7 kilométeres pályaszakasz befejezésének uniós finanszírozású feladatát. A cégcsoport vállalta, hogy három hónap alatt elvégzi a tervezést, és 18 hónap alatt az építést.
"Ha nem lesznek óvások, és hamar alá lehet írni a szerződést, 2023-ban már végig autópályán közlekedhetünk a Kolozsvár és Marosvásárhely közötti mintegy száz kilométeres távon" - közölte a miniszter.
A CNAIR 2015 februárjában kötött szerződést egy román útépítővel a pályaszakasz megépítésére, de csak 2016 májusában adta át a munkaterepet az építőnek, amely ellen később csődeljárás indult. Az útépítő tavaly márciusig - amikor szerződést bontottak vele - a munka kevesebb mint 40 százalékát végezte el.
Az útépítés befejezésére kiírt pályázaton a Drum Asfalt SRL - OPR Asfalt SRL - Obras Publicas y Regadios SA - Trameco SA - Drumuri Bihor SA román-spanyol konzorcium egy román, valamint egy osztrák-német konzorciumot megelőzve nyerte el a munkát.
A Brassó és Bors között tervezett 415 kilométer hosszú A3-as észak-erdélyi autópálya megépítésére 2003-ban írt alá megállapodást a román kormány az amerikai Bechtel társasággal, de miután a Bechtel hat év alatt csak 52 kilométer pályát épített, majd leállt a munkálatokkal, a felek 2013-ban közös megegyezéssel felbontották a szerződést.
Jelenleg a pályából három szakasz használható, a három együtt mintegy 107 kilométer. A fent említett két szakasz mellett (Magyarnádas-Aranyosgyétres, illetve Maroskece-Marosvásárhely) még a magyar-román államhatár mellett épült meg egy 5,3 kilométeres szakasz, amely rávezeti a romániai forgalmat a magyarországi M4-es autópályára. Az autósok a két megépült szakasz között, az Aranyosgyéres-Maroskece távot a párhuzamosan haladó E60-as országúton tehetik meg.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Folytatják a Csengery utca fejlesztését.