2022.06.28, Kedd
Tehermentesül Szolnok: elkészült az M4-es újabb szakasza 

Tehermentesül Szolnok: elkészült az M4-es újabb szakasza 

magyarepitok.hu, NIF Zrt.

2022.02.22. 11:41 - Bíró Beáta

Az autópálya új, 27 kilométeres szakasza Szolnokot elkerülve Abonyt és Törökszentmiklóst köti össze.

Hirdetés

Átadták az M4-es autópálya újabb szakaszát, amely Szolnokot elkerülve, Abony és Törökszentmiklós között létesít közvetlen kapcsolatot. A fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából a NIF Nemzeti Infrastruktúra fejlesztő Zrt. beruházásban valósult meg. A kivitelezést a Colas Közlekedésépítő Zrt., a Colas Hungária Zrt. és a Duna Aszfalt Zrt. végezte nettó 125,3 milliárd forint értékben.

Fotó: magyarepitok.hu


A megvalósult 2x2 sávos út újabb mérföldkő az épülő M4 életében: tehermentesíti Szolnokot az átmenő forgalomtól, emellett gyorsabban és biztonságosabban megközelíthető lesz Jász-Nagykun-Szolnok megye székhelye. 

A 27 kilométeres szakaszon, 4 külön szintű csomópont, két pihenőhely, a Zagyva és a Tisza folyók felett egy-egy híd és további 25 külön szintű átvezetést biztosító műtárgy épül.

 

Forrás: NIF Zrt. 

 

A munkát két ütemre bontották: a nyugati 90+859 és a 109+460 kilométerszelvény közötti rész a Colas Közlekedésépítő Zrt., a Colas Hungária Zrt. és a Duna Aszfalt Zrt. fővállalkozásában épült meg. A Duna Aszfalttal kötött szerződés értelmében egy 3 kilométeres szakaszon és kapcsolódó elemein a SWIETELSKY Magyarország Kft. dolgozott. A második szakaszt a 109+460 és a 118+000 kilométer szelvények között egyedül a Duna Aszfalt kivitelezte. Ezen a szakaszon a Tisza felett átívelő Szapáry-hídon kiemelt alvállalkozóként az A-Híd Zrt. dolgozott, melynek felavatásáról külön cikkben számoltunk be, próbaterheléséről pedig itt írtunk.

A szolnoki szakasz után a Törökszentmiklós és Kisújszállás (Kelet) közötti nyomvonalon folytatódhat összesen 34 kilométeren, erről tavaly októberben közöltünk információkat.

A szakaszon 27 műtárgy épül

Az M4 gyorsforgalmi út építése 2017-ben kezdődött az Üllő-Cegléd szakasz építésével. Az azóta eltelt majd öt éves munka eredményeképp immár közel 98 kilométert használhatnak a közlekedők. Kétszer két sávon juthatnak el az M0-tól egészen Törökszentmiklósig, és birtokba vehették a Berettyóújfalu- Nagykereki-országhatár közötti autópálya szakaszt is.

Az M4 gyorsforgalmi út Budapest-Abony közötti szakaszának folytatásában épülő Abony-Törökszentmiklós közötti szakasz kivitelezése 2019 nyarán indult. A 27 kilométeres gyorsforgalmi úton 4 csomópont épült Abony-keletnél, a Jászberényi és a Besenyszögi útnál, valamint Törökszentmiklós-nyugatnál. Az autósok komfortját két pihenő szolgálja: a Fokorú-pusztai egyszerű és a Szolnoki komplex pihenő, mely a későbbiekben benzinkúttal lesz bővíthető.

A szakaszon 27 műtárgy épül, melyekből jelentősebbek a Zagyva feletti 168 méter és a Millér ér feletti 110 méteres hidak.

A projekt keretében új híd épült a Tiszára. A Tisza ártéri hídja 415 méter, míg a mederhíd, a Szapáry híd 758 méter hosszú. Ez utóbbi 8327 tonna súlyú, kétpályás, ortotróp pályalemezes, ferde gerincű, egycellás acél szekrényszerkezetekből áll össze. A teherviselő szerkezet összesen 644, átlagosan 13 tonna tömegű fő elem összeillesztéséből készült el. Legkisebb eleme 6,5 tonna, legnagyobb eleme 34,1 tonna.

A híd Tisza feletti 148 méteres nyílásköze ebben a szerkezeti kialakításban Magyarországon rekordhosszúságú.

Varga Mihály pénzügyminiszter elmondta: Magyarország 2010-ben sebességet váltott a közúthálózat fejlesztése és a gyorsforgalmi úthálózat kiépítésében egyaránt. Ekkor még kevesebb, mint 1300 km-es volt Magyarországon gyorsforgalmi úthálózat hossza, mostanra már 1900 km fölé nőtt. Az elmúlt 3 évben már évente már több, mint 100 km autópálya és autóút épült. Fontos megemlíteni, hogy a beruházások nagy részét hazai forrásból sikerült megvalósítani, ami jelentős eredmény. Kiemelt feladatként kezeljük a megyei jogú városok gyorsforgalmi úthálózatba történő bekötését. Az elmúlt 2 évben Eger, Salgótarján, Sopron, Szolnok, Szombathely és Veszprém is megközelíthető lett 2x2 sávon. Terveink szerint néhány éven belül mind a 23 megyei jogú város 4 sávos úton lesz elérhető, ebből a munkából hátravan még Békéscsaba, Kaposvár és Zalaegerszeg.

A szolnoki autósok is magasabb sebességre kapcsolhatnak, hiszen az M4 fejlesztésével a város közelebb került Budapesthez. A 2×2 sávos kialakítás miatt a térségben gyorsabbá és biztonságosabbá válik a közúti közlekedés és minden tapasztalat azt mutatja, hogy ez jótékony hatással lesz a város és a környék gazdasági életére.  A ma átadott beruházás tehát javítja az itt élők életminőségét, hozzá tud járulni a vállalkozások erősítéséhez, vonzó beruházási környezetet biztosít és munkahelyeket teremt - tette hozzá a miniszter.

Galéria

ÚtépítésNemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF)Duna Aszfalt Zrt.ColasA-Híd Zrt.Swietelsky Magyarország Kft.M4-esSzolnokútépítés

Hírlevél