2024.06.20, Csütörtök
Akár rendszeres sétákkal is milliárdokat spórolhat az építőipar
Portréképek: magyarepitok.hu / Erdei Mihály, Fotók: Market Építő Zrt.

Akár rendszeres sétákkal is milliárdokat spórolhat az építőipar

magyarepitok.hu

2023.11.21. 11:21 - Hegedűs Gergely

A tengerentúlon már versenyelőnyt jelent alkalmazása, hazánkban elsőként a Market Építő vezette be a Leant, amely napjaink népszerű hatékonyságnövelő eszközeivel szemben elsősorban nem szoftveres megoldásokat jelent. Emberközpontúság, előre tervezés, átláthatóság és nyitott információk fémjelzik az autóiparból származó filozófiát, amelyről a magyar magasépítő cég szakemberével beszélgettünk.

Hirdetés

Egyes országokban már nagy léptekben terjedő, a hazai építőiparban viszont teljességgel újnak számító módszertan bevezetésén dolgozik a Market Építő Zrt. Az immár két éve felvállalt úttörő szerep kihívásairól és legfőbb lépéseiről Pap Réka, Lean menedzsment szakértővel beszélgettünk a piacvezető magasépítő vállalat székházában.

Az autóiparból eredő Lean a definiciója szerint egy olyan vállalatszervezési, termelésirányítási módszer, amelynek célja, hogy a vállalat minél gazdaságosabban állítsa elő a termékeit vagy nyújtson szolgáltatást. Pap Réka ugyanakkor ezt kiegészítette: „Alapvetően egy filozófiai gondolkodásmód és kulturális szemlélet, kevésbé kézzel fogható rendszer.”

A tengerentúl már óriási hagyománya van az építőiparban

A Market vezetőinek a Lean azért keltette fel az érdeklődését, mert az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában népszerű irányvonal lett az építőiparban. „Bár Európában újnak számít a mi iparágunkban történő alkalmazása, a tengerentúl ennek már jelentős hagyományai vannak. 1995 óta szervezik az USA-ban azt az építőipari Lean-konferenciát, amelyen különböző vállalatok esettanulmányain keresztül mutatják be a módszer eredményeit, és amelyen idén már a Market is jelen volt nyolc fővel” – derült ki szavaiból.

Az idén októberben Detroitban szervezett Lean Construction Institute Conference (LCI Conference) nevet viselő eseményen idén több mint száz amerikai és a kanadai generálkivitelező vállalat vett részt.

„Bemutatták, milyen eszközökkel, milyen elvek és szervezeti egységek mentén vezették be a Leant. Az általuk megszerzett tudást annyira nyíltan kezelik, hogy akár a dokumentumokat is a kezünkbe adták egy-egy eredményről.”

 

Fotó: Market Építő Zrt.

 

Testközelből tanulmányozhatták a Lean eredményeit

A Market a konferencia előtt egy szintén amerikai tanulmányúton is részt vett szeptemberben. A több mint egyhetes Lean Study Tour 2023 programon a cégcsoport tizenhét kollégája gyűjtött tapasztalatokat Appleton, Green B​ay, San Francisco és Chicago városaiban. „Az amerikai generálkivitelező cég, a The Boldt segítségével megszervezett körút célja az volt, hogy az ottani nagy generálkivitelező vállalatoknál testközelből megtapasztaljuk, milyen eredményei vannak a Lean alkalmazásának.”

A tanulmányúton résztvevő csoportot különböző pozícióból és Market-cégektől – a Market Építő mellett az OKM, a Moratus és a Vilati vállalatoktól - érkező szakemberek alkották: „Olyanok, akik érintettek valamely Lean-projektekben vagy érdeklődnek a módszer alkalmazása iránt.”

Az USA-ban presztízst ad, és már versenyelőnyt is jelent

A kinti tapasztalatokat összegezve elmondta, szembetűnő, hogy a digitalizáció mennyivel előrébb tart, mint nálunk, és az is, hogy az ottani építőiparban mennyivel nyitottabbak a változásra, ami egyébként a Lean egyik fontos alapja.

„Összességében azt tapasztaltuk, hogy a nyitott információ, az átlátható, emberközpontú kommunikáció és a magas szintű előre tervezés jellemzi az amerikai Lean-cégeket. Arra fektetik a hangsúlyt, hogy mindenki a saját szemével lássa, hogy mi a feladata, és hogy ez hogyan kapcsolódik a többi projektelemhez.”

A Lean jelentőségét mutatja, hogy az USA-ban már versenyelőnyt jelent az alkalmazása. „Amerikai generálcégek képviselői mesélték nekem egy online konferencián, hogy a Lean alkalmazása presztízst ad, és az árakban is elismerik az alkalmazását. A másik jelentősége szerintük, hogy az alkalmazásával deklaráltan elismeri egy cég, hogy van mit fejlődnie, illetve jelzi a környezetének, hogy hajlandó nyitni a változások felé – ami nagyon fontos ismérv.”

 

Fotó: Market Építő Zrt.

 

Inkább a Leant szabják a cég kultúrájához

A Marketnél immár két éve zajlik a Lean fokozatos bevezetése. Pap Réka elárulta, a Leant általában a vállalat központi folyamatainál kezdik el alkalmazni, a magyar cégnél ezzel szemben kifejezetten projekt alapon, a műszaki projektirányításnál indították el: első körben pilot projektként kiválasztott ipari és hotelfejlesztéseknél. Ugyanakkor a Market egyik leányvállalatánál, a PREBetonnál is elindult a Lean alkalmazása: legfőképp a gyártási folyamatok fejlesztésénél és az előre tervezésnél.

A Lean egyik általános ismérve, hogy bevezetésekor a vállalat nem változik meg gyökeresen, sokkal inkább a Leant szabják az adott cég kultúrájához. „Ennek megfelelően az újításokat a Market eddigi eredményeihez hozzáillesztve szeretnénk bevezetni, egyiket sem lesöpörve az asztalról. Nem feltétlenül a Marketet Leanesítjük, hanem inkább a Leant Marketesítjük.”

Ez a Lean-módszer már a Marketnél is bizonyított

A Marketnél bevezetett Lean-eszközök egyike az alapelvnek számító vizualizáció jegyében kialakított big room az építési a projekthelyszínen. Ez nem más, mint egy olyan konténer, amelyet a projekt összes szereplője számára elérhetővé tesznek. „A big roomban minden információ megtalálható, ami fontos: többek közt a projekt mérföldkövei, szereplői, az alkalmazott munkaerő és eszközök mennyisége, a hónapokra és a szereplőkre lebontott célja, jelenlegi állása. Mindez nagy táblák és BIM fázisábrák által.”

A fent leírt rendszer pozitív visszajelzéseket kapott a Marketnél. „Személyes tapasztalat, hogy egy-egy megrendelői kooperáción a táblára felrakott alvállalkozói post it-ek nagyon jó szolgálatot tettek a Market kollégái számára, segítségükkel sokkal gyorsabban tudtak választ adni a kérdésekre, és egyben átlátták a projekt állását.”

A big room a Marketnél egy-egy projektre valósult meg, ugyanakkor az amerikai tanulmányúton látták, ahogy egy építőipari vállalat magára a működésére is megvalósította. „Az adott cég székházában egy mindenki számára nyitott térben ki volt rakva az összes projektütemezésük, az összes pénzügyi mutatójuk, a stratégiai céljaik és a havi szintű eredményeik.”

 

Pap Réka, Market Építő Zrt. Lean menedzsment szakértője
Fotó: magyarepitok.hu / Erdei Mihály

 

Amikor egy séta bevezetése 8 millió dolláros megtakarítást eredményez

Pap Réka egy másik eredményesnek bizonyuló Lean-módszert is részletezett, amit szintén átvett a Market. „Az egyik projektvezetőnk az idei tengerentúli szakmai utunk után kezdte el az úgynevezett veszteség sétát alkalmazni. Ez azt jelenti, hogy heti két alkalommal szerveznek egy nem kötelező, egyórás bejárást a projektterületen, amibe az összes alvállalkozót meghívják.”

A hangsúly a bejárásnál nem a hibás felelőségre vonásán van, hanem a megoldások keresésén. „Megnézik az adott időszakban elkészült projektelemeket, megvizsgálva azok minőségét és a 7+1 lehetséges veszteséget, amelyről a módszer a nevét kapta. A séták végére elkészül egy jegyzőkönyv, amibe mindenki beleírja, hogy milyen veszteséget látott, és mit tud ezen változtatni a következő alkalomra. Mindez építő hangulatot teremt, és nagymértékben támogatja a partnerségi viszonyt az alvállalkozóinkkal.”

Kifejtette, a Marketnél az jelezte az újítás sikerét, hogy bár nem tették kötelezővé, a veszteség sétákra hétről hétre egyre többen jöttek el.

Egy kanadai cég példáját is részletezte, ahol már öt éves tapasztalat van a veszteség sétákról. „Versenyt csináltak belőle, így a résztvevők nem érezték kötelezőnek, a díjazás pedig motiválta őket. A hatékonyságát jelzi, hogy ezzel a módszerrel 8 millió dollárt (mintegy 2,77 milliárd forintot – a szerk.) tudtak megtakarítani. Nagyon sokat számít, hogy sok esetben már a gyökerénél azonosítják a hibát, így általában sokkal kisebb költsége van az elhárításának.”

 

Fotó: Market Építő Zrt.

 

Maguk a kollégák mondják meg, hogy mi az, ami előrébb viszi a céget

Pap Réka az új módszerek bevezetésének főbb elveiről is részletesen beszélt. Amellett, hogy egy lassú, fokozatos folyamat a Lean meghonosítása, kiemelte, hogy első lépésben nem új szoftverekkel hozzák be, hanem az emberi tényezőkre alapozva: személyes egyeztetésekkel és közös gondolkodással. „Fontos, hogy ne mi diktáljunk, vetítsünk előre, hanem maguk a kollégák mondják meg, hogy mi az, ami előrébb viszi a vállalatot. Amikor arra a kérdésre kerestük a választ, hogy hogyan is lehet a leghatékonyabban bevezetni a módszertant, az egyik amerikai Partnerünk azt válaszolta, hogy nincs konkrét megoldás vagy recept a bevezetés sikerességéhez, mert ez inkább egy pszichológiai folyamat, melyben az emberi kommunikációt kell újratanulnunk. El kell sajátítanunk azt a képességet, hogy hogyan lehet a legkönnyebben ráhangolódni az emberekre, és az általuk adott impulzusok alapján fogjuk tudni, hogy mivel lehet előrébb lépni majd.”

A folyamatban ennek megfelelően kulcsszerepet kap a kommunikáció. „Fontos a kollégák bevonása a különböző szintekről: többek közt az előkészítő, tervkoordinátor és az építésvezető szintjéről, megtalálva azt a közös helyet, ahol ők tudnak kommunikálni.” Meglátása szerint sokszor már pusztán az ezáltal feljavuló információáramlás fel tudja gyorsítani a projektet.

Bár a Lean nem elsősorban egy szoftveres megoldáshoz köthető módszertan, vannak már olyan szoftverfejlesztő cégek, akik a Lean-ütemtervezést termékeikkel támogatják. „Ennek köszönhetően van már olyan most induló Market-projekt, amelyet az amerikai szakmai úton megismert szoftverrel fogunk követni.”

 

Fotó: Market Építő Zrt.

 

Mindenkinek jó, ha ez a kultúra elterjed

A fentebb részletezett külföldi tapasztalatok és a cégnél beindult folyamatok alapján a Marketnél egy írásos Lean-stratégia készül, amely alapján a jövőben a Lean oktatását is tervezik kialakítani a vállalatnál. „Szeretnénk, ha a cégen belül mindenki tudná, hogy mi az a Lean: összesen mintegy 200 módszerről és eszközről beszélünk. Ezek közül megpróbáljuk azokat kinyerni, amelyekkel tényleg hatékonyabban tud működni a Market, és befogadható számára.”

A Marketnek ugyanakkor ágazati szintű céljai is vannak: szeretnék a magyar vállalkozások körében is terjeszteni ezt a szemléletet. „Ez nem csak nekünk hasznos, szigetszerű működés, hanem mindenkinek az a jó, ha ez a kultúra terjed.”

Iparági hírekMarket Építő Zrt.PreBeton Zrt.BIMinterjú

Hírlevél

Hirdetés