A Magyar Közút saját gépláncaival idén több mint 16 milliárd forint értékben végzett nagyfelületű javításokat szerte az országban.
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. lezárta az idei nagyfelületű javítási munkáit – derült ki a Pest megyei Szentlőrinckátán szeptember 28-án megtartott sajtótájékoztatón. Az eseményen a Magyar Közút saját kapacitással végzett munkájába is be lehetett tekinteni: ennek során a közútkezelő szakemberei a társaság új gépláncával húztak kopóréteget.
Ahogy azt korábban is jeleztük, a Magyar Közút alapvetően háromféle útfejlesztést végez:
A mostani eseményen a nagyfelületű javítások voltak fókuszban, amelyek során a Magyar Falu Program keretében idén több mint 16 milliárd forint értékben újulhattak meg utak szerte az országban.
Jellemző adat a nagyfelületű javítások felfutására, hogy míg 2020-ban 140 ezer tonna aszfaltot használtak fel ilyen munkákra, addigra 2022-ben ez a szám már 340 ezer tonnára növekedett. A példátlan volumenű munkák elvégzéséhez gépparkját is bővítette a Magyar Közút kormányzati támogatásokon keresztül: két év alatt hatról tízre emelkedett a saját gépláncainak száma, emellett a cég egyéb kapacitásai is nőttek. Legutóbb augusztusban a jászberényi mérnökségén állított szolgálatba a társaság új gépláncot.
A gépláncok működtetéséről és a társaság stratégiájáról Mikesz Csaba, műszaki vezérigazgató-helyettes augusztusban részletes interjút adott olvasóinknak. Ebből többek közt kiderült,
hogy a közútkezelő túlnőtt azon, hogy kizárólag nagyfelületű burkolatjavításokon dolgozzon: egyre több helyen teljes útfelújításokat végez, ami azt jelenti, hogy 4-5 kilométer hosszú szakaszon dolgoznak a gépláncaik.
A szerdai eseményen Szilvai József Attila, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vezérigazgatója elmondta, idén eddig több mint 500 kilométernyi, főleg mellékutat újíttathattak fel teljes körűen külső kivitelezők bevonásával, és még ugyanekkora hálózaton jelenleg is dolgoznak a szakemberek. A nagyfelületű javításokkal kapcsolatban elárulta, idén 16,5 milliárd forintból közel 5 millió négyzetméternyi burkolatjavítást végeztek el a közútkezelő mérnökségi szakemberei, mellyel így 218 helyszínen több, mint 800 kilométernyi országos közút tudott megújulni.
Arra is kitért, hogy a gépláncokkal történő további bővülési, fejlesztési feladatok a következő évben is folytatódnak, így jövőre már 12 saját géplánc kapacitásával tervezhet a vállalat.
„Ez alapján elmondható, hogy minden régióban már legalább 1 nyergesvontatóból, maróból, finisherből és hengerből álló egységgel rendelkezünk, amelyekkel nemcsak lokális, hanem adott esetben nagyfelületű vagy felújítási munkákat is végezhetünk”
– húzta alá a vezérigazgató.
Az elmúlt évekről összefoglalóan elmondta, a nagyfelületű burkolatjavítás keretében 2020 és 2022 között 35,5 milliárd forint összegből 2200 kilométer hosszúságú úthálózat állapotának javítása tudott megvalósulni, több mint 600 ezer tonna melegaszfalt és mintegy 30 ezer tonna mart aszfalt bedolgozásával.
A Szentlőrinckátát érintő projektről is beszámolt. Eszerint 7 kilométer hosszon, 6 méter szélességben, több, mint 9000 m2-en zajlanak felújítási munkák úgy, mint profilmarás, 7 cm kötőréteg és 4 cm kopóréteg építés. Összességében ezen a szakaszon 2452 tonna aszfaltot és 9,1 tonna bitumen emulziót, valamint 485 tonna meglévő mart aszfaltot használnak fel a nagyfelületű javítási munkákra. A közútkezelő munkatársai jelenleg kopórétegterítési munkákat végeznek.
Az eseményen az Építési és Beruházási Minisztérium (ÉBM) beruházási államtitkára is részt vett. Nagy Bálint jelezte, a kormány azt a célt tűzte ki, hogy 2030-ra Európán belül a magyar állami beruházások az élmezőnybe tartozzanak hatékonyság tekintetében.
Emlékeztetett, jelenleg előkészítés alatt áll az állami beruházási kerettörvény, amelynek célja, hogy egy valóban konszenzuson alapuló jogszabályi környezet jöjjön létre, amelyben minden jelentős érdekképviselet el tudja mondani a véleményét.
Hozzátette, hogy a törvény célja továbbá, hogy az állami beruházások még átláthatóbban, még hatékonyabban valósulhassanak meg a jövőben.
Czerván György, a térség fideszes országgyűlési képviselője ismertette, hogy a választókerületben 6 települést érint a Magyar falu programban elvégzett nagy felületű útjavítás, amely több mint 200 millió forint költségvetési forrásból valósul meg.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Folytatják a Csengery utca fejlesztését.