Megkapta a környezetvédelmi engedélyt az Erdélyben tervezett, 73 km-es A9-es autópálya, készülhet a megvalósíthatósági tanulmány.
Előrelendült a Temesvár és Temesmóra közötti 73 kilométer hosszú A9-es autópálya építése, amelyről még 2022-ben állapodott meg Románia és Szerbia. A Temes Megyei Környezetvédelmi Ügynökség a napokban hagyta jóvá a sztráda építését – írja a Timis Online hírportálra hivatkozva a transtelex.ro.
Az autópálya Temesremeténél indulna ki az A1-es autópályából, majd Gyüreg és Vejte érintésével, Temesmóra térségében érné el a szerb határt, autópálya-összeköttetést biztosítva Belgrád felé.
A környezetvédelmi ügynökség véleménye szerint az A9-es autópálya tervezett nyomvonala érinti ugyan a Temes árterében található Natura 2000-es természetvédelmi területeket (ROSCI0109 és ROSPA0128) és a Bázosi Arborétum szomszédságában halad el, de ezeket nem veszélyezteti, amennyiben betartják a környezetvédelmi ajánlásokat.
A megvalósíthatósági tanulmány elkészítésével már 2020 márciusában megbízták a Search Corporation céget, ám a 2022 májusi határidőt 2024 elejéig már 12 alkalommal hosszabbították, legutóbb 2024 októberére. Ez jelentős részben a nyomvonalról és a besorolásról (autópálya vagy autóút) szóló megrendelői döntések elhúzódásának köszönhető.
A beruházás tervezett munkái a Timis Online szerint:
Az APM Timiș tájékoztatása szerint a projektben előirányzott főbb munkák a következők:
• infrastrukturális és felépítményi munkák, töltések (ásatási munkák, töltések stb.);
• töltésszilárdítási munkák (töltéslejtők, gyenge alapozási területek és talajvíz elvezetési munkák);
• hidrotechnikai munkák;
• műalkotások (hidak és átjárók, gyaloghidak építése stb.);
• útkereszteződések építése keresztezett területeken vagy más kommunikációs úttal elágazókban;
• közlekedésbiztonsági munkák;
• vízgyűjtési és evakuálási munkák;
• környezetvédelmi munkálatok (pl. hangelnyelő panelek, kerítések, aluljárók állatvilág számára stb.);
• meghatározott közúti infrastruktúra építési munkái – parkolók, szervizterületek, karbantartási és koordinációs központ (CIC), határátkelőhely.
• költöztetési munkák és berendezések védelme.
Az autópályát európai uniós támogatásból építenék meg.
A Magyarországon eddig még nem használt összetételű aszfaltkeverék felhasználásával kopó-, a magyar szabványoktól eltérő nagy tömörségű bitumen felhasználásával pedig kötőréteget alakítottak ki a Magyar Közút Nonprofit Zrt. megbízásából a STRABAG szakemberei Tatabányán az 1-es főút egy szakaszán.
A munkálatok során derült ki, hogy az útnak nincs megfelelő teherbírása, így az alapjaitól kezdve építették újjá a HE-DO és a Colas kivitelezésében zajló projektben.