A most megjelent kivitelezési közbeszerzéssel az utóbbi száz év legjelentősebb fővárosi vasúti fejlesztése, a Déli Körvasút bővítése startol el. A beruházásnak köszönhetően Kelenföld és Ferencváros állomások között elkezdődhet a harmadik – egyes szakaszokon pedig a negyedik – vágány, valamint a Közvágóhídnál és Nádorkertnél új megállóhelyek építése.
A fejlesztés keretében teljes egészében átépülhet a vasúti infrastruktúra, és új, nagy hatásfokú, Magyarországon másutt eddig nem alkalmazott zajvédő falak létesülhetnek majd.
A fejlesztésre óriási szükség van, hiszen a klímaváltozás miatt egyre fontosabbak a környezetet kímélő, kötöttpályás közlekedési lehetőségek.
A kormány és a Fővárosi Önkormányzat – a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa 2020. február 27-én tartott ülésén – egyetértésre jutott abban, hogy a közlekedési, klímavédelmi, környezeti hasznai miatt – a vasútfejlesztést érdemes támogatni, és a kormány is döntött a vasútfejlesztés szükségességéről. A fejlesztés tervei elkészültek és megszerezték a szükséges építési engedélyeket, illetve a környezetvédelmi engedélyt is.
A fővárosba naponta érkező autóáradat csak kötöttpályás fejlesztésekkel mérsékelhető. A felmérések azt mutatják, hogy többen is igénybe vennék az elővárosi vonatokat, hiszen a közelmúltban fejlesztett esztergomi és székesfehérvári vonalon 107, illetve 76 százalékkal növekedett ténylegesen az utasok száma. A fejpályaudvarok azonban nem tudnak több vonatot fogadni, így az elővárosi vasutak kapacitása csak a körvasútra irányított járatokkal növelhető a következő években.
A Déli Körvasút bővítésével és az új megállók létesítésével teljesen új kapcsolatok jönnek létre az elővárosok, valamint budapesti városrészek között, tovább növelve a vasút potenciális utasainak számát.
A Déli Körvasút fejlesztésével a Kormány és a beruházás megvalósításáért felelős szakcégek, a Budapest Fejlesztési Központ és a NIF Zrt. célja, hogy az elővárosi vonatok itt a jelenleginél háromszor sűrűbben, tízpercenként járhassanak majd, és a budai agglomeráció három régiójából – a tatabányai, a székesfehérvári és a pusztaszabolcsi vonalról – a főváros belső területeit érintve Pesten a hatvani, az újszászi és a ceglédi vonalakon folytathassák útjukat.
Amikorra megépül a repülőteret elérő vasúti összeköttetés, utóbbi Ferihegy elérését is jelenti majd Kőbánya-Kispesten át. A Déli Körvasút fejlesztésével a nemrég az esztergomi vonalról indított, és az újonnan létesített Újpalota megállót is érintő S76-os járat meghosszabbítására is adott lesz a lehetőség Kelenföld és a dél-budai agglomeráció felé.
A Déli Körvasút bővítésével nemcsak az elővárosi forgalom nyer, de új kapcsolatok jönnek létre a főváros különböző térségei között.
A délnyugati és keleti agglomeráció közötti járatok Kelenföldön az M4-es metróval, a megépülő Közvágóhíd megállónál a villamosvonalak mellett a déli H6 és H7 hévekkel, azaz a leendő 5-ös metróval kapnak összeköttetést.
Az Infoparknál létesülő Nádorkert megálló a közelmúlt és a jelen itteni jelentős városfejlesztéseit szolgálja majd ki, és a rakparton meghosszabbodó budai fonódó villamosra is át lehet majd szállni itt. Egy külön közbeszerzés keretében készülhet el a Népliget déli sarkánál épülő megálló, amely az M3-es metró Ecseri úti állomásához ad kapcsolatot.
A kivitelezési munkák rendkívüli méretűek:
Az új megállók környezete városias arculatú közösségi terekként készül: a fedett utascsarnok akadálymentes lesz, lifttel, lépcsőkkel, mozgólépcsővel, utastájékoztatási rendszerekkel felszerelve. A fejlesztésről az érdeklődők www.delikorvasut.hu oldalon tájékozódhatnak.
A fejlesztés során a fővárosi és az érintett kerületi önkormányzatok együttműködése alapján
nemcsak a vasúti terület, hanem annak környezete is megújul,
és a kivitelezés során a fejlesztést irányító Budapest Fejlesztési Központ és a beruházásért felelős NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. rendkívüli figyelmet fordít a helyben élők igényeire, a zaj- és rezgésvédelemre, valamint a zöldterületek megújítására egyaránt.
Mivel a Déli Körvasút kivitelezése a sűrűn lakott budai területeket is érinti, a BFK és a NIF különös gondot fordít majd arra, hogy a munkálatok az ott élők számára minél kisebb terhet jelentsenek.
A NIF Zrt. a kivitelezőnek előírja, hogy a munkák során korszerű, környezetbarát gépeket használjon, és még az építkezés megindulása előtt teljeskörű ablakcserére kerül sor azokban a vasútra néző lakóingatlanokban, ahol az ott élők ehhez hozzájárulnak. A munkálatok során mind a vasúti forgalmat, mind a környék közútjainak átjárhatóságát fenn kell majd tartani.
A kivitelezési munkákat a Kormány döntése szerint európai uniós forrásokból tervezzük finanszírozni. A beruházást az Európai Unió - a már épülő déli összekötő vasúti híd támogatási okiratában - előzetesen támogatta, mint ahhoz csatlakozó, azzal összefüggő szakaszt.
A NIF tenderén kiválasztott kivitelező a szerződés megkötése után a kiviteli terveket és az organizációs ütemtervet készíti el először, az építési munkák javarészt várhatóan 2022-ben indulnak majd.
A beruházás után a Hamzsabégi park átmenetileg használt keskeny sávját visszakapják az ott élők, és a cél a vasút mentén egészen a Dunáig tartó kerékpáros-gyalogos zöldfolyosó kialakítása. A töltés ma szétválasztja a szomszédos újbudai területeket, ezért gyalogos-kerékpáros átjárók is készülnek több helyen a töltést áttörve.
A Déli Körvasút fejlesztésének környezetrendezésével kapcsolatban nemrég jelent meg a tender. A beruházást irányító NIF és a BFK az érdekeltek véleménye alapján, közösségi tervezéssel kívánja meghatározni a terület funkcióit, a környezet kialakítását. A közösségi tervezés első lépéseként a www.delikorvasut.hu oldalon november 15-ig tölthető ki a honlapon található kérdőív.
A cikk a Budapest Fejlesztési Központ Támogatásával jelent meg.
Hazánk egyik legszebb iskolaépületét 1932-ben avatták fel, a közelgő 100. évfordulóig pedig elvégzik a főépület külsejének rekonstrukcióját. A szakemberek hat ütemben, összesen mintegy 15743 négyzetméternyi felületet tisztítanak meg, javítanak ki és festenek le a műemléki védelem alatt álló intézményen.
Lendület, megújulás és a korábbi értékek megőrzése vezérelte a SZABADICS Group új arculatát.