A központi forgalomirányító rendszer (KÖFI) segítségével az állomási jelző- és biztosítóberendezéseket egy központból működtetik a teljes vonalon, a rendszer pedig folyamatos és pontos visszajelzést ad a berendezések állapotáról, valamint a közlekedő vonatok helyzetéről.
Kiépítették a központi forgalomirányító rendszert (KÖFI) a 40. számú vasútvonal Pusztaszabolcs-Dombóvár, valamint a 120. számú vasútvonal Rákos-Újszász-Szolnok szakaszán – jelentették be a csütörtöki sajtótájékoztatón.
A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) beruházásában megvalósult közlekedésbiztonság javító program kivitelezője a Pusztaszabolcs-Dombóvár vonalszakaszon a Sárvíz Konzorcium (R-Kord Építőipari Kft., Prolan Irányítástechnikai Zrt.), a Rákos-Újszász-Szolnok vonalszakaszon a Prolan Zrt.
Biber Anett, a MÁV Zrt. szóvivője az eseményen elmondta, hogy a központi forgalomirányításban dolgozó munkavállalók 14 napos oktatásban részesültek. A vizsgák megszerzése után a megfelelő helyismeret és gyakorlat megszerzése érdekében 12 szolgálat során még felügyelet alatt dolgoztak az új KÖFI központokban, majd ezt követően már önálló végezték, végzik feladataikat.
Az újszászi vonal esetében 15, a pécsi vonal esetében 16 forgalomirányítót kellett betanítani a KÖFI üzemeltetéséhez. Rajtuk kívül még zavarelhárítók, műszerészek és mérnökök is gondoskodnak a távvezérlési rendszerek megfelelő működéséről.
Feldmann Márton, a kivitelező Prolan Zrt. üzletág-igazgatója kiemelte, hogy magyar középvállalkozásként a saját fejlesztésű és gyártású irányítástechnikai megoldásaikkal büszkén vettek részt a projektben.
A Pusztaszabolcs-Dombóvár és Rákos-Szolnok vasúti vonalszakaszokon létrejött rendszerek mintegy húszezer jelzést és vezérlést dolgoznak fel, a kezelőket 40 számítógép és 120 monitor szolgálja ki.
Kiss Boglárka, a NIF Zrt. szóvivője hangsúlyozta, hogy a
központi forgalomirányítás kiépítésével a vasúti forgalom szervezése gyorsabbá, hatékonyabbá és biztonságosabbá vált, emellett a szolgáltatás színvonala is jelentősen javult, és az utasok számára is számos előnnyel jár a fejlesztés:
Pusztaszabolcs és Dombóvár között 111 kilométer hosszan az összes, erre alkalmas biztosítóberendezéssel rendelkező állomás berendezései vezérelhetővé váltak. A forgalomirányítás központja Pécsett kapott helyet, innen irányítják ezt a vonalszakaszt – évente több mint 30 ezer vonat közlekedését felügyelve.
Az évente mintegy nyolcmillió utas által igénybe vett budapesti elővárosi szakaszon Rákos– Újszász–Szolnok közötti 92 kilométeres vonalszakaszon Rákoshegy, Maglód, Gyömrő, Mende, Sülysáp, Tápiószecső, Nagykáta, Tápiószele és Tápiógyörgye állomások távvezérlése épült ki. A forgalomirányítás központja Budapesten, a Kerepesi úton lévő Területi Forgalomirányító Központban van. Innen naponta mintegy 220, azaz évente 80 ezer személyszállító-, teher- és egyéb vonat közlekedését vezérlik.
A Sopron-Ágfalva vasútvonalon, két darab 10,70 méteres köracélbetétes vasbeton híd részleges felújítására írt ki közbeszerzést a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Zrt. (GYSEV Zrt.).
A Soroksár-Kunszentmiklós-Tass-Kelebia vasút kétvágányúsításán és villamosításán kívül, számos, az állomásokhoz és az utasforgalomhoz kapcsolódó infrastrukturális fejlesztés valósul meg a 150-es vonalon. A Colas egyebek mellett három gyalogos aluljárót épít, ezek közül a legnagyobb, Délegyházán valósul meg.