A NIF Zrt. beruházásában több mint 20 kilométer hosszú vasúti vonalszakasz újult meg Pest megyében.
Befejeződtek a munkálatok és hivatalosan is átadták a Kelenföld és Százhalombatta között megújult vasúti pályát – olvasható a beruházó, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. keddi közleményében.
Az 53,8 milliárd forintos fejlesztésnek köszönhetően 120 km/órás sebességgel közlekedhetnek a vonatok a 20,5 kilométer hosszú Pest megyei vonalszakaszon.
A vasúti pálya korszerűsítésének kivitelezési munkálatait a Kitérő 2016 Konzorcium (V-Híd Zrt., A-Híd Zrt.) végezte. A beruházás uniós és hazai forrás felhasználásával, a CEF (Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz) támogatásával valósult meg.
A beruházás keretében összesen nyolc megállóhelyet, illetve állomást építettek át – Budafok, Háros, Budatétény, Barosstelep, Nagytétény-Diósd, Érdliget, Érd felső, Érd – amelyek akadálymentesítésére korszerű 55 centiméter magas peronokat építettek.
Emellett peronaluljárók, rámpák, liftek és új perontetők is készültek, korszerű utastájékoztatási rendszerrel és térvilágítással. Az állomásépületeket állapotuktól függően felújították vagy átépítették.
A Budafok megállóhelyen található fővárosi védettségű épületet újjáépítették, a módosított vágánygeometriától megfelelő távolságra.
A közlemény szerint a vonalszakasz által érintett szintbeni és különszintű útkeresztezéseket átépítették. A Vágóhíd utcánál elbontották a meglévő vasúti hidat, helyére új hidat építettek, és kiszélesítették az utcát. Megszűnt a Nagytétényi úti szintbeni útátjáró, helyette a Növény utcai különszintű útátjáró kiszélesítése történt meg.
A kerékpáros és gyalogos közlekedés szempontjából is tágas, két új turbókörforgalommal ellátott csomóponttá alakult át, amely így minden közlekedő részére ideális közlekedési útvonalat biztosít.
Átépítették az érdligeti vasúti hidat is, a középső pillérek kikerültek, így az autósok számára is kedvezőbb lett a közlekedés. Az állomások és megállóhelyek körzetében kerékpártárolók létesültek és összesen mintegy 135 férőhelyet biztosító P+R parkoló épült. A zaj-és rezgésvédelem szempontjából szükséges helyeken 14 kilométer hosszban zajárnyékoló falak épültek.
A vonalszakasz felvételi épületei (Háros, Nagytétény-Diósd, Érd) teljeskörűen megújultak.
Ahogy korábban már megírtuk a 40a vonalon kiépült a központi forgalomirányító központ (KÖFI), mely lehetővé teszi a vonatforgalom teljes automatizálását, és nyomon követését, továbbá egy központból történő irányítását és szabályozását.
Az állomásokon és megállóhelyeken az utastájékoztatást korszerű hangos– és vizuális utastájékoztató rendszerek biztosítják.
A vonalon a felsővezeték-rendszer teljes hosszban átépült, valamint a vasúti közlekedéshez szükséges energiaellátást az Érden telepített vontatási alállomás korszerű transzformátorai szolgáltatják.
Az ETCS2 vonatbefolyásoló rendszerrel lebonyolítható közlekedés várhatóan 2022 végén valósulhat meg.
Hitelből és saját forrásból 800 milliárdot fordíthatnak jövőre a vasúti pályák és a gördülőállomány felújítására.
A MÁV 80-as vonalán dolgoznak, december 4-re készül el a modernizálás.