A menetrend szerinti szerelvény november 29-én, hétfőn hajnali fél négykor gördült ki a vásárhelyi nagyállomásról. Ezzel a NIF és a Swietelsky Vasúttechnika újabb nagy projektje valósult meg. Stábunk videot is készített a korábbi próbaútról.
Elindult a tram-train Hódmezővásárhely és Szeged között. A hajnali fél 4 óta menetrend szerint közlekedő szerelvények már utasokat is szállítanak. A tram-trainnel a két város központja 35 perc távolságra kerül egymástól. A hazánkban egyedülállónak számító közlekedési megoldás a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában valósult meg, a projekt nagyvasúti kivitelezési munkáit a Swietelsky Vasúttechnika Kft. végezte. A nagyvasúti rekonstrukcióhoz kapcsolódó szakág kiviteli terveket az UTIBER Kft. készítette, a projekt városi vasúti kivitelezési munkáit pedig a STram-TRain 2017 Konzorcium végezte el. Az infrastruktúrával kapcsolatos, csaknem az összes városi vasúti rendszerhez kapcsolódó szakág kiviteli tervét a Főmterv Zrt. dolgozta ki.
December 31-ig a beüzemelési szakasz zajlik, a végleges menetrendet március közepére alakítják ki, ehhez várják az utasok véleményét.
A Stadler által gyártott dízel-villamos hibrid CityLink szerelvények már hibátlanul megtettek 50 ezer kilométert a villamos és vasúti pályákon. A próbaút egy szakaszán a Magyar Építők stábja is elkísérte a szerelvényeket, amely - mint a videóban is látható - utasok helyett megrakott zsákokkal indult a tesztre.
A 37 méter hosszú, 71 tonnás, dízel-villamos hibrid tram-trainek 216 férőhelyesek. Szeged és Hódmezővásárhely villamosvonalán legfeljebb 50 km/órás sebességgel haladhatnak, a két város közötti nyíltvonalon dízel meghajtással, 100 km/órás megengedett sebességgel szállíthatják majd az utasokat, de jelenleg az utasforgalmi próbaüzemben 80 km/órás korlátozással közlekedhetnek.
A jelzőberendezés szintén különleges kihívást jelentett, ugyanis át kellett programozni a nagyvasúti biztosítóberendezési rendszert, hogy felismerje, a tram-train járművet, és beengedje azt a városi szakaszra.
A tram-train projekttel több cikkünkben is foglalkoztunk, a Spakli ’21 podcast áprilisi adásában pedig további érdekességeket árult el a beruházó, a tervező és a kivitelező.
A tram-traint április közepéig ingyenesen használhatják az utazók – mondta a helyszínen Lázár János a térség országgyűlési képviselője. Palkovics László innovációs és technológiai miniszter pedig Magyarország leginnovatívabb vasútfejlesztésének nevezte a tram-traint.
Mindössze 14 hónap alatt épült meg a Duna-Tisza-csatorna felett átívelő 54,4 méter hosszú kétvágányos vasúti híd.
Hitelből és saját forrásból 800 milliárdot fordíthatnak jövőre a vasúti pályák és a gördülőállomány felújítására.