A hamarosan induló Csepeli Szabadkikötő fejlesztése és nyugat-európai munkák kötik le mostanában a Swietelsky Vasúttechnika szabad kapacitásait, amíg el nem indulnak a további magyarországi projektek.
A hazai vasútépítés helyzetéről és jövőbeni kilátásairól is beszélt lapunknak adott interjújában a Swietelsky Vasúttechnika Kft. ügyvezetője. Vingelmann Szabolcs február közepe óta egyedüli operatív irányítója a cégnek - Vadkerti-Tóth Tihamér, korábbi társügyvezető ugyanis közös megegyezéssel távozott a társaságtól.
2021-ben kifutott a Vasúttechnika két jelentős projektje: a Gödöllő-Hatvan vasútvonal fejlesztése és a Hódmezővásárhelyet és Szegedet összekötő Tram-Train beruházás. Az M3-as metró felújításán 2023 tavaszáig dolgozik a cég. Valamint már az európai közbeszerzési értesítőben is megjelent, hogy a Vasúttechnika is részt vehet a Csepeli Szabadkikötő fejlesztésében, ahol a SWIETELSKY konszern másik tagjával, a SWIETELSKY Magyarország Kft-vel dolgozhatnak együtt.
„A szerződést március közepén írtuk alá és várhatóan még tavasszal elindulhat a munka, amelyet tudomásom szerint az uniós források megérkezéséig hitelből finanszíroz a beruházó. Ez egy többszáz éves kikötő a Csepel-sziget északi részén, amely jelentős logisztikai központtá fejlődött. A MAHART, illetve a magyar állam döntése értelmében itt egy intermodális, közúti, vasúti és hajózási rakodóközpont lesz, ennek infrastruktúra-fejlesztésében vesz részt a Vasúttechnika: feladatunk vasútépítés, útépítés, a hozzá tartozó közmű, parkolótér, burkolatok kialakítása, illetve mindezek tervezése, kivitelezése és kulcsrakész átadása. Vagyis a használatbavételi engedélyt is a nyertes ajánlatadónak kell beszereznie. Terveink szerint, ha júniusban elkezdődhet a kivitelezés, 2023 végére megtörténhet az átadás.”
Mindeközben a cég külföldi munkákkal köti le kapacitásait. A rendelkezésre álló nehézgépállomány és a magas szakmai színvonal nemzetközi szinten is kivívta már az elismerést.
„Gyakorlatilag egész Nyugat-Európában vállalunk munkát ahhoz, hogy a gépészeti állományt lefoglaljuk. Úgy tűnik, az összes, Swietelsky-csoport által elnyert romániai vágányszabályozási munkát a Vasúttechnika végezheti a közeljövőben. Nyár elejétől egy nagy jelentőségű, 200 millió eurós munka kezdődik Dániában, ahol várják a magyar kollégákat. A skandináv ország ugyanis kihasználta a járvány miatt lecsökkent vasúti forgalmat és hatalmas fejlesztésekbe kezdett a vasútvonalakon.”
Mindemellett Horvátországban már folytatódik az Eszék-Zágráb vasúti vonal rehabilitációja, a határközeli munkaterületre Magyarországról ingáznak a Vasúttechnika dolgozói, Ausztriában pedig gépészeti, illetve acélszerkezet-gyártási munkákat végeznek. (Lapunk hamarosan ezekről a projektekről is részletesebben beszámol.) Idén Csehországban is nagyobb jelenléte lesz a cégnek, ahol vágánybontási és átépítési, szabályozási, hegesztési feladatokat végeznek. Továbbá Németországban, Hollandiában is kapott megbízást a vállalat.
A németországi Stuttgart21 óriásprojektben tavaly sikeresen vett részt a Vasúttechnika csapata. A celldömölki acélgyártó üzemben készült elemeket sikeresen beépítették a 85 méter magasan húzódó Filstal hídon, a legnagyobb téli hidegben.
„A celldömölki acélgyártó üzemünk nagyon jó évet zárt tavaly és erősen fejlődik. Ebbe beletartozott a stuttgarti közreműködés is. Ide várhatóan szállíthat a cég további acélszerkezeteket, de a jelenlegi anyaghiány miatt várhatóan csak júliusban. Én bízom benne, hogy ennek sikere nyomán további külföldi megrendelései lesznek az acélgyártó üzletágnak. Emellett a csepeli kikötőfejlesztéshez és a többi munkához szükséges acélszerkezetgyártást és ahol szükséges ott a felsővezetéktartó oszlopokat is a saját minősített, precíziós kapacitásával készítjük el.”
Mindemellett nem árt a hazai pályán tartani a tekintetet: ha igaz az a hír, hogy kétezer milliárd forintot szán a kormány a következő években vasútfejlesztésre, akkor van esély komoly munkákra.
„Bízunk benne, hogy a Swietelsky Vasúttechnika a korábbi éveknek megfelelően jelentős részt tud vállalni ezekből, ám sokat kell érte tenni. Ez a 2022-es év legnagyobb kihívása. Projektcsapatunk jelentős része és a teljes vállalkozási osztály azon dolgozik, hogy a cégnek további megrendelései legyenek.”
Még el se tűntek a járvány építőiparban hagyott nyomai, máris itt az orosz-ukrán háború, amelynek hatása hosszú távon hatással lehet a szektorra. Az ügyvezető előrevetítette: nagy kihívás lesz a jelenlegi kiszámíthatatlan piaci helyzetben olyan árat adni a különböző projektekre, amivel későbbiekben is megvalósíthatók és teljesíthetők az esetlegesen elnyert szerződések.
„Itt sajnos több probléma merül fel egyszerre. Egyrészt, hogy a háború kitörése óta hiányoznak az orosz és ukrán alapanyagok, amelyek szükségesek a vasútépítési munkákhoz. A másik fontos tényező a forint árfolyamának ingadozása – nincs, aki meg tudná jósolni, hogy a 400 feletti kiugrás csak egyszeri alkalom volt vagy számítani kell még hasonló tendenciára. A harmadik az energiaárak emelkedése, hiszen az iparági szereplők nem rezsicsökkentett áron kapják ezeket. A Vasúttechnika például most a korábbi szerződéses ár dupláját fizeti az áramért és a gázért.”
Mindezek mellett elmondható, hogy a SWIETELSKY konszern az erőforrások megosztásán és a munka általi kapcsolattartáson túl a dolgozói kommunikációt tekintve is kezd egy nagy nemzetközi vállalattá fejlődni.
„A tavalyi év nagy előrelépése volt, hogy kialakítottak egy belső intranet hálózatot, amely minden SWIETELSKY-dolgozó kezdőképernyője a böngészőben. Itt rögtön találkoznak a cég mindennapi dolgaival, az egész konszernről szóló hírekről, fejleményekről. Így a kollégák is egyre jobban megismerhetik egymást és közvetlenebb kapcsolatot teremt a 12 ezer dolgozó között.”
Tavaly októberben indította a Swietelsky Vasúttechnika Kft. a SWIETELSKY Magyarország Kft-t is bevonva ösztöndíjprogramját - erről itt írtunk részletesen, amelyben a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) hallgatói megismerhetik a cég működését, tapasztalatokat szerezhetnek az egyes projektekről.
„Kicsit nehezen indult, meg kellett találni a hallgatók óráival és szabadidejével az összhangot, de mostanra beindult. Olyannyira, hogy például a kutatásfejlesztő csapat komoly eredményeket ért el a felsővezeték alapozás és az azzal kapcsolatos modernizáció, innovációk területén. Nemzetközi kitekintést tettek: holland, dán, osztrák példákat, tapasztalatokat gyűjtöttek és alapos kutatómunkával ezeken keresztül próbálnak a vasútépítés fejlődésének irányt mutatni ezen a területen is. A cél, hogy a program végére minél több fiatal mérnököt sikerüljön vállaltunkhoz csábítani. Az nagyon jó eredmény lenne.”
Az évek óta húzódó mérnökhiányra több iparági szereplő is keresi a megoldást. Az építőipari cégek – ahogy a Vasúttechnika is – igyekszik már az egyetemi évek alatt megmutatni a fiataloknak, hogy van jövő és arra törekednek, hogy mindenki számára gyümölcsöző együttműködés alakuljon ki – rögtön az egyetemi évek után. A Swietelsky ösztöndíjprogramjának eddigi tapasztalatairól hamarosan bővebb cikkben számolnak be az érintett hallgatók.
Hitelből és saját forrásból 800 milliárdot fordíthatnak jövőre a vasúti pályák és a gördülőállomány felújítására.
A MÁV 80-as vonalán dolgoznak, december 4-re készül el a modernizálás.