A fiatal tehetségek egy éven át anyagi és szakmai, gyakorlati támogatást is kapnak a SWIETELSKY Vasúttechnika Kft-től a tehetséggondozó projektben.
Elindult a SWIETELSKY Vasúttechnika Kft. és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) közös ösztöndíjprogramja, melyhez a SWIETELSKY cégcsoport magas- és speciális mélyépítéssel, metróépítéssel és útépítéssel foglalkozó leányvállalata, a SWIETELSKY Magyarország Kft. is bekapcsolódott. A Vasúttechnika még augusztusban hirdette meg két pályázatát, amelyről a magyarepitok.hu részletesen számolt be.
A nappali tagozatos építőmérnök hallgatóknak szóló lehetőség célja a tehetséges és elhivatott fiatalok támogatása, szakmai fejlődésük elősegítése. A másik pályázat a hallgatókon túl a BME fiatal oktatóinak is szólt: az úgynevezett kutatás-fejlesztési ösztöndíjra a mérnök hallgatók mellett 35 év alatti oktatók, illetve doktoranduszok is jelentkezhettek.
A SWIETELSKY Vasúttechnika Kft. küldetésének tekinti a fiatal mérnökök tanulmányainak és ismereteinek fejlesztését, a hazai mérnök-utánpótlás biztosítását. A 9 nyertes pályázó szakmai szempontból ígéretes egy év elé néz. A program résztvevőit köszöntő rendezvényen a vállalat vezetői támogatásukról biztosították a fiatalokat.
„A tudásba fektetni mindig hosszútávú gondolkodást feltételez, ez beleillik a vállalat filozófiájába”
– hangsúlyozta a SWIETELSKY Vasúttechnika Kft. ügyvezetője. Vadkerti-Tóth Tihamér elismerően nyilatkozott a partnerekkel való együttműködésről, aminek következtében viszonylag gyorsan a megvalósítás útjára léphetett a program. Mint mondta:
„Áprilisban volt az első beszélgetés a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemmel az együttműködésről és rövid idő alatt jutottunk el az ötlettől a tettekig, a megvalósításig. Sikerült a programot kiterjeszteni a SWIETELSKY valamennyi tagvállalatára, így a hallgatóknak még több lehetőségük lesz.”
Reményét fejezte ki, hogy az ösztöndíjat elnyert céltudatos, szakmailag elhivatott fiataloknak hasznára válik a program, ezzel párhuzamosan pedig a résztvevő cégek követendő példával tudnak majd előljárni az ágazat többi vállalatára nézve. Vadkerti-Tóth Tihamér kiemelte: a Vasúttechnika hagyományt szeretne teremteni a kezdeményezéssel, amit terveik szerint a jövőben is folytatnak.
„Szeretnénk a szakmának is üzenni ezzel, hogy legyenek proaktívak és kezdjenek el együttműködni az oktatási intézményekkel, mert folyamatos hiány van kivitelezőkből, mérnökökből, szükség van az utánpótlásra.”
Ezt a gondolatmenetet folytatta Vingelmann Szabolcs, a SWIETELSKY Vasúttechnika Kft. társügyvezetője, aki szintén az ágazatban tapasztalható szakemberhiány súlyosságát emelte ki.
„Bízom benne, hogy az ösztöndíjprogram befejezése után mind többen maradtok a Swietelskynél és hogy az építőipar különböző szegmenseiben később már, mint diplomás mérnökökkel tudunk együtt dolgozni”
– mondta a hallgatókat köszöntve.
Az ösztöndíjprogram a SWIETELSKY Vasúttechnika Kft. ötlete, kezdeményezése és szervezése nyomán indult el és valósul meg, illetve abban részt vesz a SWIETELSKY Magyarország Kft. is. Bognár Árpád, a vállalat ügyvezetője azt mondta: már az első pillanatban nagyszerű ötletnek tartotta a kezdeményezést és nem kellett rábeszélni.
„Nagyon közel áll hozzám az építőmérnöki szakma, hiszen én is azt végeztem. A szívem csücske azóta is. Nemcsak nekem, hanem a családomnak is, hiszen gyermekeim is ezt az utat választották. De tudom, hogy mennyi küzdelem van az oktatásban, és a kivitelezés sem egyszerű, mindezek ellenére nagyon szerethető.”
Hozzátette: a vállalathoz kerülő fiatalok, friss diplomások számára a SWIETELSKY egy rendkívül jó iskola és terep a tanulásra, hiszen a cég szerteágazó tevékenységet végez az építőiparban és lehetséges az átjárás a vasúti terület és a magasépítés között.
A BME Építőmérnöki Karának hallgatói a magyarepitok.hu kérdésére kifejtették: nagyon várták már, hogy elinduljon a tehetséggondozási program és nagy reményekkel vágnak bele a tapasztalatszerzésbe.
„Nekem fontos az, hogy az elméleti tudás mellett gyakorlati tudást és tapasztalatot is szerezzek. Örülök, hogy erre Magyarország egyik kiemelkedő építőipari cégénél van lehetőségem.”
– mondta el Viczián Norbert, az egyik ösztöndíjas.
Laza Álmos számára is az a legfontosabb, hogy az alapvető egyetemi tanulmányokat gyakorlati ismeretekkel egészítheti ki.
„Ebben mindenképpen előnyünk lesz a többi egyetemtársunkkal szemben, emellett megismerhetjük a vállalati kultúrát és mire végzünk az egyetemmel, könnyebb döntési helyzetben leszünk."
- mondta.
Dobos Balázs izgatottan várja, hogy elkezdhesse a SWIETELSKY -vel közös munkát.
„Nagyon tetszenek a kivitelezések, sokat járok építkezésekre, ezért jelentkeztem az ösztöndíjpályázatra.”
A SWIETELSKY Vasúttechnika Kft. a másik pályázati lehetőséggel a hallgatókon túl a BME fiatal oktatóit is bevonta a programba. Az úgynevezett kutatás-fejlesztési ösztöndíjat a mérnök hallgatók mellett 35 év alatti oktatóknak, doktoranduszoknak hirdették meg. A vállalat a kutatási munkájuk megvalósításában szeretné segíteni őket, az építőmérnök hallgatókat pedig bekapcsolná a kutatási, fejlesztési és szakmai műhelymunkába.
A nyertes kutatócsoport az ösztöndíjprogramban „A digitális vasút, illetve okoseszközök a kivitelezés szolgálatában” című projektet dolgozza ki. Vinkó Ákos doktorandusz már most, pályája elején úgy látja, hogy Magyarországon a vasúti infrastruktúra területén gyerekcipőben jár a digitalizáció. Ennek megoldásán és kidolgozásán szeretne dolgozni a programban a hallgatókkal együtt.
Lovas Tamás a BME Építőmérnöki Karának oktatási dékánhelyettese megköszönte a SWIETELSKY Vasúttechnika Kft. és SWIETELSKY Magyarország Kft. együttműködését, amely nemcsak anyagi, hanem szakmai természetű is: a hallgatók ugyanis a következő egy évben mentorokat kapnak maguk mellé, akik segítik az elméleti ismeretek gyakorlatba való átültetését.
„Ez egy mintaprogram. Hasonló kezdeményezéseket kellene indítani a többi építőipari céggel is”
– mondta lapunknak Lovas Tamás.
„A tehetséges hallgatókat mi is szeretnénk támogatni, hogy az egyetem mellett ne más munkát vállaljanak, hanem a szakmájukban mélyüljenek el és szerezzenek további ismereteket, sőt, MSc-re (mesterképzés) is tovább menjenek.”
Hozzátette: a vasúti terület az infrastruktúraépítésben nagyon fontos a BME Építőipari Karán.
„Meg kell mutatni a hallgatóknak, hogy van erre piac és vannak ipari szereplők, akik segítik őket tanulmányaikban. A cégek eljutottak oda, hogy a mérnökhiányt már a saját bőrükön érzik. Mi mindent megteszünk, hogy újra népszerű legyen ez a szakma: elindultunk az építőipari digitalizáció felé, fejlesztjük a képzéseinket, új képzési ágakat, szakokat, specializációkat nyitunk. Mi készen állunk a szakmával való együttműködésre”
– zárta gondolatait az egyetemi vezető.
A hallgatóknak, miután aláírták megállapodást a SWIETELSKY Vasúttechnika Kft.-vel és a SWIETELSKY Magyarország Kft.-vel, már csak egy dolguk van: hogy felálljanak a jegyzetek mögül, elinduljanak a terepre és megtapasztalják a szakma szépségeit.
Hitelből és saját forrásból 800 milliárdot fordíthatnak jövőre a vasúti pályák és a gördülőállomány felújítására.
A MÁV 80-as vonalán dolgoznak, december 4-re készül el a modernizálás.