2024.10.14, Hétfő
Vasútfejlesztés - Három aluljáró épül a budapesti agglomerációs gyűrűben

Vasútfejlesztés - Három aluljáró épül a budapesti agglomerációs gyűrűben

magyarepitok.hu

2024.09.18. 07:50 - Sándor Csilla

A Soroksár-Kunszentmiklós-Tass-Kelebia vasút kétvágányúsításán és villamosításán kívül, számos, az állomásokhoz és az utasforgalomhoz kapcsolódó infrastrukturális fejlesztés valósul meg a 150-es vonalon. A Colas egyebek mellett három gyalogos aluljárót épít, ezek közül a legnagyobb, Délegyházán valósul meg.

Hirdetés

A Budapest-Belgrád (BuBe) vasútvonal korszerűsítéséhez kapcsolódó fejlesztésekről több alkalommal beszámolt már portálunk. Így, egyebek mellett tudósítottunk a Dunaharaszti-Taksony között a Colas Út Zrt. kivitelezésében megvalósuló, a Duna-Tisza-csatorna felett átívelő híd építésről, ami a vonal legnagyobb nyílású átkelője lesz.

Kapcsolat Európa és a Balkán között

A BuBe csatlakozik majd a tervek szerint a Salzburg – Belgrád – Thessaloniki vasúti korridorhoz, amely a Kárpát-medence déli és a Balkán-félsziget északi részét szolgálja ki, Budapesten keresztül pedig közvetlen kapcsolatot jelent Nyugat- és Észak-Európa felé.

Kialakítják az akadálymentes és biztonságos utasforgalom feltételeit

A 150-es vasútvonal fejlesztésével párhuzamosan számos, az utasforgalom biztonságát segítő projekt is megvalósul. A Colas 3 gyalogos aluljárót épít a taksonyi, a kiskunlacházi és a délegyházi vasútállomásokon, a CTEC Kft. (China Tiejiuju Engineering & Construction Kft.) megbízásából. Ezek közül az utóbbi, a délegyházi lesz a legnagyobb.
A beruházás célja, hogy akadálymentes közlekedést biztosítsanak az utasoknak az állomástól a peronokig. Ennek érdekében liftek, lépcsők, a kerékpárok lejutását támogató rámpák épülnek.

 

 

Három projekthelyszínen a befejező munkálatokat végzik

A munkaterületre 2023 áprilisában vonultak fel a Colas szakemberei – tudtuk meg Makrai Rolandtól. A cég projektvezetője a munkálatok készültségi szintjéről elmondta,  a vasbetonszerkezetek építésével Taksonyban tavaly decemberben, Délegyházán júniusban, míg Kiskunlacházán februárban készültek el. Jelenleg mindhárom állomáson a kivitelezés befejező fázisai zajlanak.

Taksony vasútállomásán egy közel 21 méteres gyalogos aluljáró és két liftakna, valamint  két lépcső készül el rövidesen. Kiskunlacházán a szintek közötti összeköttetést szintén két liftakna és két lépcső kialakításával oldották meg. Az új gyalogosaluljáró 20,16 méter hosszú lesz.

 


Délegyházán 50 méteres aluljáró és három lift épül

Markai Roland hozzátette, a legnagyobb volumenű munka a délegyházi állomáson zajlik, ahol három liftaknát, három lépcsőt és három dilatációs egységből álló, ötven méter hosszú gyalogosaluljárót építenek meg. Mindhárom állomáson ezeken kívül, elkészült egy takarító helyiség is. A délegyházi aluljáró kivitelezés idejét hat héttel elnyújtotta, hogy a megrendelő módosította időközben a terveket, amelynek eredményeképpen az eredetileg tervezetthez képest hosszabb műtárgy épül.

Száz tonnás segítség

Taksony és Délegyháza állomáson az építkezéshez 100 tonnás lánctalpas darut használtak. Így tudták megoldani a 12 méteres szádlemezek szakszerű kibontását a vasúti vágány fenntartása mellett és a terepszint felett három méteres magasságig felnyúló liftaknák felett.

A három helyszínen a monolit vasbeton-szerkezetek kialakításához összesen 1200 köbméter szerkezeti betont és 210 tonna betonacélon kívül, 370 köbméter Ckt transzportbetont használtak fel.

 

 

Hat méteres mélységben zajló kivitelezés

A kivitelezés során mindhárom helyszínen a munkálatokat az aluljárók esetében négy, a liftaknáknál hat méteres mélységben, talajvízben kellett elvégezni. A munkaterületeket a vízbetöréssel szemben szádlemezekkel határolták el. Kiskunlacházán további megoldandó feladatot jelentett az, hogy a műtárgyak kivitelezését két ütemben végezhették el. A projektvezető kiemelte, szakmai kihívás elé állította a szakembereket a szádlemezzel lehatárolt munkaterület és talajvízszint süllyesztés összekötése az ütem váltásakor.

Makrai Roland hozzátette, a munkálatok ideje alatt folyamatosan biztosítják egy vasúti vágányon az építési forgalom zavartalanságát mindhárom állomáson a munkagödör mellett, melyet a szádlemezek kihorgonyzásával oldották meg.

A munkaterület közelében a vasúti szerelvények áthaladásán kívül, fenn kell tartaniuk a közlekedő utat is a társvállalkozók közlekedéséhez.

Két kultúra találkozása

A projekt különlegességei közül Makrai Roland kiemelte azt is, hogy milyen kihívásokat rejt az, hogy külföldi megrendelővel dolgoznak együtt. Több alkalommal megtapasztalták a kínai és magyar kultúra és a szakmai fogalomtár közötti jelentős különbségeket is. Az egyeztetések és kooperációk tolmácsokkal zajlanak, körültekintést igényel, hogy a pontos információk ne vesszenek el a kommunikáció során.

VasútfejlesztésBudapest-Belgrád vasútvonalColasColas Út Zrt.DélegyházaTaksonyKiskunlacházaaluljáróCTEC Kft.vasútépítés

Hírlevél

Hirdetés