Elkészült az M70-es autóút fejlesztésével párhuzamosan megvalósult árvízvédelmi rendszer Murarátka térségében, ahol ezentúl mobilgáttal is védeni tudják a települést. A munkálatokat az EuroAszfalt és a Colas-csoport végezte el.
Legutóbb augusztusban számoltunk be a 2x2 sávos M70-es autóút projektjéről, melyet a az EuroAszfalt Zrt. és a Colas-csoport konzorciuma kivitelez. A Letenyétől a tornyiszentmiklósi szlovén határátkelőhelyig haladó építkezésben 10,1 kilométer hosszan alakítanak ki a korábban 2x1 sávos útból 2x2 sávost pályát. Emellett összesen 9 új híd is elkészül és 5 eddig is használt hidat pedig felújítanak. A projekt részét képezik még többek között közműkiváltási és árvízvédelmi feladatok is.
Most ez utóbbi feladat kapcsán érkeztek új hírek a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-től (NIF): Murarátka térségében elkészült az új árvízvédelmi rendszer, aminek szükségét a 2014-es, rekordot jelentő murai árvíz is megerősítette.
A Letenyei-öbölzet elsőrendű árvízvédelmi töltései az 1970-es évek második felében épültek ki. Az M70 autóút építéséhez kapcsolódó részletes geodéziai felmérés megállapította, hogy a Mura menti védtöltés egy része nem felel meg a hatályos előírásoknak, 1-1,5 méterrel alacsonyabb a szükségesnél. Így kivitelező feladata volt a közútfejlesztési projekt keretein belül az árvízvédelmi töltés átépítése is.
A beavatkozás a Mura töltését két helyszínen, összesen több mint 900 méteren érinti. Az egyik helyszínen a védett hullámtéri terület, a belterületi ingatlanok közelsége miatt vasbeton árvízvédelmi falat építettek a töltéskorona víz felőli oldalán. A Letenye – Lenti összekötő út keresztezésénélpedig úgynevezett mobil kulisszazárást adtak át.
Mórocz József, a Magyar Közút Nzrt. Zala Megyei Igazgatóságának igazgatója hozzátette, hogy a NIF Zrt.-vel közösen az utolsó simításokat végzik az autóúton. A legfontosabb feladatuk jelenleg a forgalomtechnikai jelzések kihelyezése és ellenőrzése, annak érdekében, hogy még az ünnepek előtt a Közút kezelésébe kerülhessen az M70 autóút ezen szakasza is.
A létesítmények pénteki átadásán Cseresnyés Péter államtitkár felidézte, hogy 2015-ben döntött a kormány az M70-es autóút kétszer egysávos szakaszainak kétszer kétsávossá bővítéséről, ami várhatóan még év vége előtt elkészül.
Kiss Boglárka, a NIF Zrt. szóvivője a közúti beruházás előrehaladásáról beszélt. Kifejtette: a területen már a befejező munkálatok folynak (többek között a szalagkorlát finomszabályozása, vízépítési befejező munkálatok, forgalomtechnikai táblázás). 2019. október 30-án megkezdődött az M70 főpálya és a kapcsolódó létesítmények műszaki átadás-átvétele, amelyet a forgalomba helyezési eljárás követ majd.
Két patak mederrendezését valósítaná meg Zalaegerszeg. A Nagypáli-pataknál záportározókat építenének, míg a Ságodi-pataknál egy 900 méteres szakaszon átalakítják a medret, hogy szabályozottan, károkozás nélkül elvezethessék a csapadékvizet.
A projekt jelentős fejlesztés, mellyel javult a Győr-Moson-Sopron vármegyei település környezete és az ott élők életminősége.