A Kötiviép’B-Mészáros konzorcium által kivitelezett nagyberuházás pozitív változást hoz Győr életébe.
Víztartási próbákról számoltak be a Mosoni-Duna torkolati műtárgyának építkezésén. A beruházó Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF) alá tartozó Észak-Dunántúli Vízügyi Igazgatóság (ÉDUVIZIG) a Facebookon közölte a folyamathoz kapcsolódó információkat. A Győr közelében zajló vízügyi nagyberuházás, melyről rendszeresen beszámolunk, a Mészáros és Mészáros Kft., valamint a Kötiviép’B Kft. alkotta konzorcium kivitelezésében zajlik. A mérnöki feladatokat a Főber Zrt. látja el, a zsaluzati eszközöket a Magyar Doka Kft. biztosítja. Az idén augusztusban 60 százalékos szintű beruházást az Országos Vízügyi Főigazgatóság és az Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság alkotta konzorcium koordinálja.
A munkálatok fő célja a Mosoni-Duna torkolati szakaszán a vízszint rehabilitációja, vagyis a kis- és közepes vízszintek süllyedésének megszüntetése.
A problémát a Dunán az 1950-60-as évektől kezdődően kialakult jelentős medersüllyedés okozta.
Az átadásra kerülő műtárgy összetett szerepet tölt be. Ennek megfelelően
Emellett egy üzemi hidat is átadnak a területén, illetve egy kétszintes kezelőépületet építenek fel. A műtárgyhoz árvízvédelmi töltések is csatlakoznak majd, illetve csónakátemelő rámpák és sólyák fogják biztosítani a vízi turisták szabad mozgását.
A műtárgy Győr szempontjából is nagy jelentőséggel bír, mivel a vízszint stabilizálódásával a város régi vízi élete újjáéledhet.
Mint az ÉDUVIZIG nemrég beszámolt, a munkák látványosan haladnak és ismét jelentős mérföldkőhöz érkeztek májusban. A torkolati műtárgy vasbeton szerkezetének elkészültét, és az acélszerkezetű fő- és ideiglenes elzárások, valamint a mozgató berendezések legyártását, beszerelését, beüzemelését követően megkezdődhettek a szabványban előírt száraz- és nedvespróbák.
A szárazpróbák az elzárószerkezetek mozgatását és mozgatás közbeni állapotának vizsgálatát, valamint a mozgató berendezések működésének ellenőrzését jelentik. Emellett a szárazpróba során vizsgálják a hegesztések minőségét, az acélszerkezetek korrozióvédelmének megfelelőségét és a tömítéseket is.
Mint az ÉDUVIZIG írja, amennyiben a szárazpróbához kapcsolódik azt követően a nedvespróba. Ez a zárószerkezetek vízzáróságának ellenőrzésére szolgál, amelyhez szükséges vízszinteket az ideiglenes betétgerendák behelyezésével, és a főelzárás – ideiglenes elzárás közötti tér vízzel való feltöltésével állítják elő.
Továbbá fontos részlet, hogy a beruházás része a Mosoni-Duna torkolatának áthelyezése. A kiépülő új meder részben a Farkasúsztatói ágon, részben pedig a Torda szigeten, a torkolati műtárgyon keresztül vezeti a Mosoni-Duna vizét a Dunába, a jelenlegi torkolattól mintegy másfél kilométerrel feljebb. A Győr-Gönyű Országos Közforgalmú Kikötő feletti meder áttöltésre kerül.
A beruházás helyszínei a Duna és a Mosoni-Duna torkolatában fekvő Torda sziget és a közeli ártéri területek, melyek a Győrtől északkeletre fekvő Vének közelében találhatóak.
Két patak mederrendezését valósítaná meg Zalaegerszeg. A Nagypáli-pataknál záportározókat építenének, míg a Ságodi-pataknál egy 900 méteres szakaszon átalakítják a medret, hogy szabályozottan, károkozás nélkül elvezethessék a csapadékvizet.
A projekt jelentős fejlesztés, mellyel javult a Győr-Moson-Sopron vármegyei település környezete és az ott élők életminősége.