Elindult az építkezés a MOL 120 méteres új központján. A rendezvényen Tarlós István főpolgármester jelezte: lehetséges, hogy felülvizsgálják a 90 méteres fővárosi építési magasságkorlátot a közeljövőben.
Letették Dél-Budapest egyik meghatározó új épületének alapkövét kedden. A MOL közép-európai ambícióit hirdető 120 méter magas, 28 emeletes, 98 ezer négyzetméteres MOL Campus tervrajzait napra pontosan egy évvel ezelőtt, október 2-án mutatták be a nagyközönségnek.
A neves londoni Foster+Partners és a berlini KINZO, illetve a magyar Finta Studios kollaborációjában megszületett tervek szerinti építkezésen jelenleg a résfalazási munkálatok zajlanak. Az ezt követő első kivitelezési fázisra, a szerkezetkész állapot kialakítására novemberben fogják kiírni a tendert - mondta el lapunknak válaszolva Hernádi Zsolt, a MOL elnök-vezérigazgatója. Később a belsőépítészeti és gépészeti ütemekre kerülhet majd sor.
Hernádi Zsolt kifejtette: több száz magyar mérnök munkájával fog elkészülni az épület. Kiemelte: az innováció, a környezettudatosság és a zöld terek szerepe különösen fontos.
Jóval olcsóbb lett volna, ha egy ugyanekkora laposirodaházat építünk, de akkor nem lenne az irodák 90 százalékában természetes napsütés
- fejtette ki.
Az új típusú építkezés új építőipari innovációkat is hoz hazánkba: ekkora méretekben nem alkalmaznak eddig feszített beton technológiát Magyarországon - emelte ki Hernádi Zsolt. Hozzátette: az egész ház fűtési rendszere, klimatizálása, fényszabályozása mind innovatív technológiák segítségével valósul meg, melyek együttesen még nincsenek Magyarországon alkalmazásban.
A fejlesztés során 200 ezer köbméternyi földet mozgatnak meg, 20 olimpiai úszómedencényi betont öntenek ki és annyi acélt használnak fel, mint amennyire az Eiffel-torony építkezéséhez volt szükség.
A MOL a kivitelezés várható befejeztéig, 2021-ig 800 milliárd forintot tervez befektetni hazánkban. Ennek csupán egy töredéke lesz a Kopaszi-gát melletti irodaház költsége, azonban ez egyelőre nem nyilvános hiszen a kivitelezők pályáztatását ez befolyásolhatná - mondta el a vezérigazgató. Ez a szám viszont jól rámutat arra, hogy a MOL nemzetközi vállalatként is büszke magyar gyökereire. Ebből is fakadóan nem csupán a dolgozóiknak akarnak minél élhetőbb teret teremteni, hanem a főváros és az ország lakóinak is.
A 120 méter magas irodaház legfelső szintjén így tetőteraszt, az alatta levő két szinten pedig közösségi tereket alakítanak ki.
A 120 méteres toronyház a Kopaszi-gátnál épül fel, a Property Market Kft. BudaPart projektjéhez szervesen kapcsolódva. Az XI. kerület új 600 ezer négyzetméteres városnegyedének első üteme a Market generálkivitelezésében már épül. A magyar energiavállalat központja a BudaPart egyik fontos irodaháza, a jelenleg több szint magasra emelkedő BudaPart Gate szomszédságában épül fel. A két létesítmény együtt alkotja majd a Rákóczi híd budai hídfőjétől dél felé kiterjedő új városnegyed, és az az által jelentős részben meghatározott további fejlesztések kapuját.
A beruházásokhoz kapcsolódik a XI. kerület közlekedését jelentős mértékben fejlesztő fonódó 2-es villamosvonal építkezési terve is, mely Észak-Budával, a belvárossal és a teljes metróhálózattal összeköti majd a térséget.
Tarlós István főpolgármester felszólalásában a régi hagyományok és a modern innovációk együttéléséről beszélt támogatóan. "Maradjunk hűek a tradícióhoz, tanuljunk a régin, keressük az újat (...) fogadjuk nyílt szemmel az újból azt, ami jó” - idézte Hauszmann Alajost a városvezető.
A MOL székháza külsőségében is szimbolizálja a vállalatcsoport által elért sikereket
- mondta el és rámutatott: számos nyugat-európai városban épülnek hasonló, vagy még magasabb épületek.
Egy kérdésre válaszolva kifejtette: a hamarosan elfogadásra kerülő Budapest 2030 programban
a főváros a kormánnyal közösen felülvizsgálja a 90 méteres építésmagassági határ pontosságát, megalapozottságát, illetve azt is, hogy hol kell meghúzni azt.
Az építészszakma vezetői közül sokaknak az a véleménye, hogy szükség van ilyen épületekre, azonban fontos, hogy ezek a megfelelően kijelölt helyszíneken épüljenek fel - mutatott rá Tarlós István, majd kifejtette: ezek a terek egyelőre nincsenek véglegesen meghatározva, egy kevésbé átpolitizált időszakban lesz lehetséges egy értelmes beszélgetést folytatni majd ebben a témakörben.
A WEST HUNGÁRIA BAU Kft. vezetőségének tagjai maguk is végig járták a szamárlétrát, így pontosan tudják, milyen háttérre van szükség a gyors és profi szakmai munkához. Ennek a csapatnak a tagjaként Dénes Balázs műszaki előkészítőként kezdett dolgozni az akkoriban még regionális vállalatnál, ma pedig már tulajdonosként tekintette át a kedvünkért a magyar magasépítés zászlóshajója működésének legizgalmasabb részleteit.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.