A tervszerű fejlesztések mentén haladó cég vezetői Knáb János szerint jelentős teret engednek az alulról jövő kezdeményezéseknek, miközben tudatosan készülnek a jövőben esedékes generációváltásra is.
„Az utóbbi három évben a Merkbau Kft.-nél is megéreztük, hogy az építőipar jelentős átalakuláson, fejlődésen megy keresztül” – mondja Knáb János, a cég ügyvezető igazgatója. A kiskunhalasi cég sikeres időszakot tudhat maga mögött, hiszen a számos elnyert munka mellett saját fejlesztéseket is szép számmal hajtottak végre: a tavaly Kiskunhalason felépített napelemes kiserőmű, logisztikai csarnok és betonacél üzem, valamint az idén Nagytarcsán megnyílt villamosipari üzem mellett idén októberben még egy új acélszerkezeti (vagy más néven lakatos) üzem átadására is sort kerítenek.
Azért döntöttek az utóbbi, ezer négyzetméteres gyártócsarnokot és irodát is tartalmazó fejlesztés megvalósítása mellett, mert sokkal modernebb környezetben szeretnék tudni az évekkel ezelőtt megteremtett alapkapacitásokat. Mintegy húsz éve van már 10-12 fős lakatos csapata a cégnek, akik most egy kisebb műhelyben dolgoznak, de az új üzemmel sokkal gazdaságosabban, termelékenyebben folytathatják majd tevékenységüket. A terv szerint az üzem kapacitásának közel felét a Merkbau fogja felhasználni a generálkivitelezésben, a többit pedig a piacon szeretnék értékesíteni.
Ezzel azonban korántsem tekintik még lezártnak az évet: a kereskedelmi részlegben is zajlanak fejlesztések. Idén már bővült a kecskeméti egység üzlettere, év végéig pedig még két, 600 négyzetméteres raktárt is befejeznek a szegedi építőanyag kereskedésben. „Ez mind a cég, mind a szegedi kereskedés életében nagy lépésnek számít. Ha mindez kész lesz, akkor év végén ismét lehet örülni, ünnepelni” – foglalta össze Knáb János.
Akárcsak lapunknak 2015-ben adott interjújában, a cégvezető hangsúlyozta, hogy a Merkbau csoport fő céljai továbbra is a likviditás megőrzése és a jó munkatársak stabil megtartása, motiválása. Ám őket sem kerülte el az iparágra jellemző munkaerőpiaci trend.
„A munkaerő megtartása terén új kihívásokkal szembesültünk, mert a piac agresszívabb lett”
– mutatott rá Knáb János. „Néhányan emiatt új ötleteket merítve elhagyták a céget, de szerencsére nem azok, akikre a leginkább támaszkodtunk. Ezzel szemben sokkal többen jöttek, összességében inkább erősödött a csapat. Mégis, az idén tapasztalt kismértékű fluktuáció a Merkbau számára újdonság.”
A kellő árbevétel előteremtése mellett számos más elvet is követnek annak érdekében, hogy a Merkbau név vonzó maradjon a munkaerőpiacon. Ide tartozik, hogy a vezetőség az alkalmazotti csapatból mindenkivel személyesen is találkozik az állásinterjún vagy a felvétel megtörténte után, míg a fizikai állományt a főépítésvezetők igyekeznek integrálni a cégbe. Jelenleg körülbelül 220-230 ember dolgozik a Merkbau Kft.-nél, a cégcsoport pedig mintegy 400 főt számlál.
A Merkbaunál továbbá nagyon sok a belső rendezvény: csapatépítők, családi napok, tréningek, túrák, futóversenyek. A hagyományos évzáró-évnyitó buli mellett pedig az új üzemátadók alkalmával is rendeznek ünnepséget. Mindez kifejezetten tudatos stratégia eredménye. „Ha majd kevésbé jól megy az építőipar, el fogunk kezdeni rendezvény szervezéssel foglalkozni, mert már abban is nagy tapasztalatunk van, és jól szoktak sikerülni” – mondja mosolyogva Knáb János.
Rendszeresen tartanak olyan stratégiai napokat is, amikor az egyes üzletágak vezetőit bevonva vitatják meg, ki miben látja a fejlesztési lehetőséget. Gyakran az is előfordul, hogy ilyenkor határozzák meg az üzletág szervezeti felépítését, vagy hogy milyen legyen az alapfizetés és a juttatási csomag aránya.
„Hiszünk abban, hogy nem csak a vezetőség tudja a megoldásokat, a munkatársak véleménye nagyon fontos. Közösen tudjuk a legjobban.”
Az egyik említett stratégiai megbeszélésen fogalmazódott meg munkavállalói igényként, hogy a sok ipari csarnok és középület mellett szívesen próbálnák ki magukat a műemlék rekonstrukció területén is, ami izgalmas kihívásokat tartalmaz és újfajta referenciát jelent. Ez volt az oka annak, hogy elindultak azon a Nemzeti Kastélyprogramban meghirdetett közbeszerzési pályázaton, mely a Nádasdladányban található Nádasdy kastély felújításának kivitelezésére irányult.
A projektre való felkészülés másfél-két évvel a munkakezdés előtt indult el. Az út meglehetősen küzdelmesnek bizonyult, egy ízben például a megrendelő névváltozása miatt lehetetlenült el a folyamat, máskor az építőipari árak változása okozott nehézséget. „Már-már feladtuk, de végül idén júniusban mi kerültünk ki győztesen. A munkát a restaurálási tervek elkészítésével és jóváhagyatásával kellett kezdeni, illetve leszerződni az ezt végző cégekkel. Volt ugyanakkor egy pincerész, ami hagyományos építőmesteri munkákat igényelt, ezzel szinte azonnal tudtunk kezdeni.”
A munka parkrendezési és tóépítési részében a napokban indult el a folyamat, ám az ilyen jellegű feladat már nem újdonság a Merkbau életében, mivel például 2010-ben Szegeden a Mars tér környékét is ők rendezték, és más hasonló léptékű kertépítési tapasztalatuk is van. „A legizgalmasabb mindenképpen a munka műemléki része. A projektet a győri főépítésvezetőség irányítja, a földrajzi közelség és a szakmai hozzáértés miatt.”
A közbeszerzés, mint vállalkozási lehetőség ugyanakkor nem a fő profil a Merkbaunál, 2017-ben az éves árbevétel mindössze öt százaléka származott ilyen úton elnyert munkából. A cég sokkal inkább a szabadpiaci megrendelésekre épít, számos visszatérő ügyféllel is rendelkezik.
A vállalat életében már a közelmúltban lezajlott logóváltás, illetve arculati megújulás is a modernitást, a változás képességét volt hivatott megjeleníteni. Az idei évben még egy, már évek óta előkészítés alatt álló, ám merőben más természetű projektben is jelentős lépést tett a vállalat: egy külső tanácsadó cég bevonása segítségével elkezdték lefektetni a generációváltás alapjait. „A legfontosabb, hogy ennek keretében létrehozunk egy Merkbau családi alkotmányt, melyben lelkiismereti megállapodásként lényeges alapelveket rögzítünk a hosszú távú működés érdekében” – árulta el Knáb János.
Az alkotmányban lefektetettek elsősorban a családtagokra, a tulajdonosi körre vonatkoznak. Ezzel párhuzamosan előáll majd egy utódlási terv is; ezzel néhány évre igyekeznek előrevetíteni a folyamatokat, vagyis azt, mikor minek kell megtörténnie ahhoz, hogy azután a tényleges generációváltáshoz érjenek.
„Annyit elmondhatok, hogy célunk a jelenlegi tulajdonosi struktúra fenntartása, szeretnénk a családjaink tulajdonában tartani a céget. Továbbá szeretnénk azt is, hogy gyermekeink igényeik szerint, alkalmasságuknak megfelelően nálunk vállaljanak munkát, illetve bízunk benne, hogy érdemeik alapján a cégvezetés részévé válhatnak.
Az irányítás átadása persze sosem könnyű, de úgy gondoljuk, menni fog.”
A WEST HUNGÁRIA BAU Kft. vezetőségének tagjai maguk is végig járták a szamárlétrát, így pontosan tudják, milyen háttérre van szükség a gyors és profi szakmai munkához. Ennek a csapatnak a tagjaként Dénes Balázs műszaki előkészítőként kezdett dolgozni az akkoriban még regionális vállalatnál, ma pedig már tulajdonosként tekintette át a kedvünkért a magyar magasépítés zászlóshajója működésének legizgalmasabb részleteit.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.