2024.12.12, Csütörtök
Ezt a 40 éves kábelhálózatot kell megérteni az M3-as metró építkezéséhez
A főkép és az illusztrációként jelölt képek az M3-as felújításának egy korábbi szakaszában készültek (Bernát Benjámin/magyarepitok.hu)

Ezt a 40 éves kábelhálózatot kell megérteni az M3-as metró építkezéséhez

magyarepitok.hu

2020.03.07. 09:00 - Szabó Ákos

A Swietelsky Kft. szakembereinek ugyanúgy kell érteniük a ’70-es években kiépített középfeszültségű kábelekhez, mint a metró önvezérlő automatizált hálózatához, hogy elő tudják készíteni a középső szakasz felújítását.

Hirdetés

Március elején vonulhat fel az első két állomáson: az Arany János utcánál és a Ferenciek terénél az M3-as középső szakaszán a megállókat felújító Swietelsky Kft. Számos munkát végeznek el, melyekről állomásonként külön cikkben számolunk be, illetve egy-egy érdekesebb, vagy fontosabb területről, illetve alprojektről is fogunk cikkekkel jelentkezni.

Most egy olyan feladatról informálta lapunkat Kocsis Zsolt, a Swietelsky Kft. installációs főmérnöke, mely már az építkezés megkezdésének is előfeltétele, miközben a kivitelezés alatt is kulcsfontosságú. A metró középső szakaszának felújítása közben

  • a metró üzemét biztosító rendszerek,
  • különböző szintű kommunikációját biztosító
  • és olyan külső szolgáltatásokat, mint a földalatti 4G-s mobilelérés is működtető,

több mint 30, zömében gyengeáramú rendszer kábeleit be kell azonosítani, majd az építkezés közben biztosítani kell egyes kiemelt fontosságú rendszerek által nyújtott szolgáltatások zavartalanságát.

 

Több évtizednyi technológiai szakadékot hidalnak át

 

Illusztráció

A metró elektromos rendszerei egy rendkívül összetett hálózatot tesznek ki. Ennek a mintegy 40 éve befejezett építkezés során lefektetett részei ugyanúgy mindmáig használatban vannak, mint az a modern háttérinfrastuktúra, ami a hármas metró automatizált irányításáért felel.

Nem közismert, de a vonatokat ezen a vonalon egy többszörösen biztosított, de még nem digitalizált program állítja meg és indítja el, a fülkében egy segédvezető ül, azért, hogy minél nagyobb biztonságban haladhasson a szerelvény.

 

Új tervet és térképet kell rajzolni

Az elmúlt évtizedekben folyamatosan fejlesztett hálózatokról nincs egy teljes, összesített terv, mindegyiknek külön van a dokumentációja (az is előfordul, hogy már nem állnak rendelkezésre). Egy-egy hibás kábelt nem mindig bontottak vissza, gyakran az új kábel mellett a helyén maradt (de az új kábel nem is feltétlen ugyanazon az nyomvonalon halad, mint a régi).

 

Swietelsky Kft.

A metróállomásokon tehát teljesen különböző rendszereken kell egyszerre dolgozni:

  • az energiaellátás 10 kV-os (a betáplálókábelek és az állomások közötti középfeszültségű összeköttetést biztosító kábelek 10 kV-osak),
  • a kommunikációs hálózatok, gyengeáramú számos eltérő funkciót ellátó hálózatok (a Kálvin téri központi diszpécserházba rengeteg adat fut be a különféle rendszerekből, az állomások között is összeköttetés teremt ez az infrastruktúra, de ide tartoznak olyan szervek rendszerei is, mint a katasztrófavédelem),
  • illetve kereskedelmi szolgáltatásokat nyújtó, szintén különálló vezetékek és eszközök is fontos szerepet játszanak az M3-as életében (ilyenek a mobilhálózatok).

 

Figyelembe kell venni a polgári védelem szempontjait is

Ezeket a rendszereket tárják fel a BKV Zrt.-vel, a vasúti síneket felújító Swietelsky Vasúttechnika Kft.-vel és további más szolgáltatókkal együttműködve a Swietelsky Kft. munkavállalói. A kábelek gyakran eltűnnek a hétköznapi életből is ismert csomókban, vagy akár a fal mögött, azonosítóik az évek során gyakran elkoptak és akad közöttük zárlatos is (nem használt), tehát az óvatosság elsődleges szempont.

 

Illusztráció

Azt sem lehet elfelejteni a munka közben, hogy a metrónak van egy polgári védelmi funkciója. Ezeket a rendszereket is mindmáig karbantartották, működőképesek, azonban a most lezajló beruházás nem érinti őket.

 

A beazonosítás után jön a működtetés

Miután a kábeleket beazonosították, az lesz a feladat, hogy azon rendszereket, melyek szükségesek az északi szakasz szerelvényeinek reggeli és esti átközlekedéséhez működtessék, amíg vágányzár lesz a középső szakaszon. Ezért is kezdik el a munkát már jóval azelőtt, hogy erre novemberben sor kerül majd és tárják fel a Budapest alatt futó hálózat pontos rendszerét.

Galéria

AktuálisM3-as metróSwietelsky Magyarország Kft.metrófelújítás

Hírlevél

Hirdetés