2024.11.23, Szombat
30 éve vezeti a Mapei-t, mégsem unja
Fotók: Mapei Kft.

30 éve vezeti a Mapei-t, mégsem unja

magyarepitok.hu

2021.04.02. 09:00 - Kalácska-Nagy Nóra

Hogyan lehet az ügyvezető hobbija és küldetése a segítségnyújtás? Mi az a két legnagyobb dolog, amit megtanult 30 év alatt? És miért jó a Mapei-nél dolgozni? Interjúnkból kiderül.

Hirdetés

Az építőiparról nem a közvetlenség, az emberi kapcsolatok vagy a segítségnyújtás ugrik be elsőként, pedig nem feltétlenül kellene így lennie. Főleg miután interjú készült Markovich Bélával, az idén 30 éves Mapei Kft. ügyvezetőjével.

A Mapei Kft. egy építőipari segédanyagokat gyártó- és forgalmazó cég, az olasz anyavállalat pedig mára a világ legnagyobb gyártójává nőtte ki magát a ragasztók, a szigetelőanyagok és az építőipari segédanyagok terén. Már három évtizede tevékenykedik a cégnél Markovich Béla, aki ennyi idő után sem tudja megunni a munkát, hiszen azt egy örömteli játéknak tartja. „Vegyük például a sportot. Ha valaki sportol, mondjuk teniszezik, és imádja a teniszt, szerinted 30 év után megunja? Nem. Mindig talál benne játékot." 

"A Mapei vezetésében én is mindig találok játékot, a játékot pedig szeretem.”

Fotó: Mapei Kft.

Segítségnyújtás mint üzleti modell

A Mapei neve így nem meglepő módon szinte egybe nőtt az ügyvezetőével, olyannyira, hogy már-már családjának érzi a céget, ott segít, ahol csak tud. „Talán egy burkolótól hallottam, hogy az a legjobb helyzet, ha a munkád egyben a hobbid is. Ugye az ember a hobbiját szereti, akármennyi szabadidőt képes rááldozni, tehát én mondhatnám azt is, hogy a Mapei a hobbim, de inkább azt mondom, a Mapei a családom. A Mapei pont olyan, mint egy család, ahová tartozom, egy olyan család, ahol segítenek egymásnak. Ahogyan a családot sem lehet megunni, úgy én is találok mindig új kihívást.”

Az ügyvezető erős köteléke a Mapei-hez vitathatatlan, elköteleződését a cég alapvető küldetése, a segítségnyújtás határozza meg.

„Nekem a segítségnyújtás az egyik hobbim. A Mapei-en keresztül tudok segíteni a munkatársaknak, és rajtuk keresztül több tízezer embernek is, hogy az életüket jobban, boldogabban, sikeresebben éljék. Ez az, amit nem tudok megunni.”

A segítségnyújtás üzleti és privát szinten is átszövi Markovich Béla pályáját. Felismerte, hogy egy cég, akkor tud a piacon érvényesülni, fejlődni és terjeszkedni, ha alapelve a segíteni akarás a célcsoportnak.

„A segítség tehát kötelezettsége is a cégnek, hiszen, ha azokkal a termékekkel, szolgáltatásokkal, amiket egy cég megtermel és a piacának nyújt, nem segíti a célcsoport életét, nem teszi kicsit könnyebbé, élvezhetőbbé azt, akkor nem tud hosszú távon működni.”

Fotó: Mapei Kft.

A tudatos segítségnyújtás vezet célra

A Mapei elsődlegesen építési megoldásokat kínál, hogy a piac által megálmodott épületeket létre tudják hozni. Ez az egyik része a cég segítő munkájának, de ezen túlmennek. Az ügyvezető elmondása szerint az egész építőipari közösségnek segítenek, így például olyan megoldásokat és javaslatokat is adnak, amelyek nem kötődnek szorosan a termékeikhez. „Például, hogyan kell egy vízszigetelést úgy megcsinálni, hogy azzal ne legyen gond. A harmadik dolog, amely meghatározza a Mapei-t, hogy a munkatársakat megkértük, bármiben, amiben tudnak, segítsenek a környezetükben. Én is így teszek.”

Az építőipari cég támogatja a sportot, az egészséges életmódot, hiszen a Mapei másik nagy küldetése a fenntartható fejlődés, amely az emberrel és az embernél kezdődik.

„Mindig megtaláljuk, hogy hol lehet segíteni. Támogatunk iskolákat, óvodákat, kórházakat, elég széles körben tesszük mindazt, amivel hozzá tudunk járulni az emberek életéhez.”

Tovább faggatva Markovich Bélát, honnan jön a megközelítés, miszerint segítséget nyújtva tud hosszú távon érvényesülni egy cég, elmeséli, ez a meghatározó erő a Mapei-nél, kettős tőről fakad. Volt osztálytársa ébresztette rá, hogy ő már akkoriban sem fordította el a fejét, ha valaki támogatásra szorult. „Kettős a dolog. Tehát bennem van az, hogy segítsek, én így élek, az egész életemet beviszem a Mapei-be és az egész társadalomba, akikkel érintkezem."

"Ám másfelől tanultam, hogyan lehet ezt tudatosan úgy csinálni, hogy ténylegesen segítséget tudjak nyújtani, és azt hogyan lehet a lehető legjobban csinálni. És a Mapei-t ez áthatja.”

 

Emberközpontú hozzáállás viszi előre

Az ügyvezető szerint habár az építőipar első pillantásra zord világnak tűnik, ott is csak emberek dolgoznak, akiknek fontos az elismerés, a jó szó, mert akkor szárnyakat kapnak. „Akkor tudsz egy embert befolyásolni, hogy termeljen, ha törődsz vele, ha kedveled őt, elismered a jót, amit csinál, képzed, fejleszted, mert az emberről szól minden munka. A kivitelezés is. Én nagyon sok cégnél hirdetem azt, hogy ha te befektetsz az emberbe, a munkatársba, akkor ő azt visszaadja neked a munkájával, de tízszer annyit ad vissza, mint amennyit most adsz neki.”

Markovich Béla az emberközpontú hozzáállásban hisz, amely 30 év alatt egyre biztosabbá formálódott benne.

„Ha ki kell emelnem, hogy mi a legfontosabb, amit 30 év alatt tanultam, az két dolog. Az egyik legfontosabb érték a termelő ember. Bármit is csinálsz a cégedben, a munkatárssal kell törődnöd, és nem csak a folyamatokkal foglalkoznod, meg a szabályokkal. El kell érni, hogy a munkatársak akarjanak termelni, és sok jót tenni a cégben. A másik dolog, amit adsz, azt kapsz. Adjál sok szeretetet, segítséget, sok tiszteletet és törődést, vissza fogod kapni. Nem biztos, hogy ugyanattól, akinek adtad, de visszakapod.”

Az ügyvezető pozitív kisugárzása szembetűnő, ám nem titkolja, az ő életében is voltak nehezebb időszakok és csalódások. Az első letörés után azonban az vezérelte és éltette, hogy gyorsan kijavítsa a dolgot. „Sok esetben munkatársak miatt éled meg a kudarcot, mert ők valamit másképp akarnak. Vagy a piaci változások miatt. Például nekünk is meg kellett birkózni a 2008-tól 2012-ig tartó gazdasági válsággal. A kudarcok olyanok, hogy bár eleinte nehezen fogadjuk őket, rosszul érintenek, de utána én mindig végig gondoltam, hogy ha sokáig rosszul leszek tőle, attól még nem változik a helyzet. Próbáltam úgy megélni a kudarcot, hogy megtanuljam azt, mit kell csinálnom másképp, hogy ne legyenek újra csalódások. És aztán persze jöttek az újabbak. Mindig vannak akadályok, nehézségek, amikkel meg kell küzdeni, hogy elérd a céljaidat. Ez törvényszerű.”

Fotó: Mapei Kft.

A Mapei sikerét magában az emberben kell keresni

Ezekután már nem meglepő, hogy a Mapei sikerét a benne és érte dolgozó munkatársaknak tulajdonítja a cégvezető. „A sikert abban mérem, hogy a körülöttem lévők egyre jobban vannak, az életük megy előre. Gondolok a munkatársakra, a partnerekre, a családra, a barátokra, és mindezt értem anyagilag, emberileg, erkölcsileg, mentálisan, testileg-lelkileg, minden szempontból. Ha ők gyarapodnak, nekem az a siker. Ennek persze az a háttere, hogy a Mapei jól megy, az árbevételünk kiemelkedő."

"A Mapei sikerét mégis azokban kell keresni, akik nálunk dolgoznak. A csapat hozza a sikert, és a csapaton belüli egyének hozzáállása a siker fő oka.”

A siker alapja tehát a jó munkaerő, de ezért tenni is kell. Ahhoz, hogy a Mapei csapata kiemelkedő eredményt érjen el, az ügyvezető sokat tesz. Képzik, fejlesztik a munkatársakat, figyelnek a problémáikra, a céljaikra, figyelnek arra, hogy kapjanak elismerést, törődnek azzal, hogy legyen számukra kihívás. Minden más ennek a vonzata.

„Van nálunk egy jelmondat, miszerint a vezetőnek az egyik legfontosabb feladata, hogy a munkatársakban a termelési szándékot felemelje az egekig. És ők ezért lehozzák még a csillagokat is.”

Fotó: Mapei Kft.

Jobb adni, mint kapni

Markovich Béla nem a levegőbe beszél, a Mapei már kétszer elnyerte a Legjobb munkahely kitüntető címet. Ez a jó személyzeti kiválasztási rendszerüket dicséri, ahol fő szempontként a jelentkezők személyiségét és hozzáállását mérik fel. „Mi elsősorban embert választunk, nem szakembert. Ha könyvelőt keresek, természetesen a könyvelő szakmát tudnia kell, de a könyvelők közül azt az embert választom ki, aki ténylegesen termelni akar, és hozzá akar járulni a cégünk sikeréhez." 

"Azt nézzük, hogy emberileg megfelel-e a pályázó, illetve az motiválja őt, hogy adjon, nem pedig az, hogy kapjon. De hozzáteszem, én adok is. Szoktam mondani, hogy szerzetesekkel háborút nyerni nem lehet, vagy legalábbis nagyon nehéz.”

 

A piacot figyelve újítanak

A Mapei kapcsán természetesen szót kell ejteni a termékekről is, hiszen ezek gyártásából és eladásából gyarapodnak a cég dolgozói. A Mapei-nél kutatás-fejlesztés is folyik, hogy egyre jobb és jobb minőségű és teljesítményű termékeket tudjon előállítani. Az ügyvezető kitért arra, hogy folyamatosan figyelik a piacot, és ha látják, hogy valamelyik termékükkel vagy általában egy bizonyos fajta termékkel nehézsége adódik a felhasználónak – bedolgozás tekintetében, vagy a környezeti behatást nem tudja megfelelően kezelni -, akkor azon fáradoznak a fejlesztések során, hogy ezeket a nehézségeket kiküszöböljék a következő terméknél.

Ami e tekintetben újdonság a Mapei-nél, hogy elkezdik itthon gyártani a beton gyártáshoz szükséges építéskémiai termékeket. Ezek betonjavítási, illetve vakolat termékek, amelyek előállítása idén kezdődik el hazai alapanyagból, a hazai gazdaságot segítve.

„A másik jelentős dolog, amire büszke vagyok, hogy a tavalyelőtt elkészült betonadalékszer-gyártóüzemünk nagyon jó működik. És természetesen fejlesztünk új betonadalékszert is, amit kifejezetten a magyar piacra szánunk, emellett fejlesztünk egy-két új ragasztót, illetve az olasz Mapei-jel együtt hozunk piacra egy új epoxi fugázót.”

 

Tudásmegosztás a cég sikeréért

Markovich Béla kitűzött célja, hogy a Mapei minden termékvonalon piacvezetővé váljon, vagyis képesek legyenek nélkülözhetetlenné válni. A piac pedig ezt azzal ismeri el, hogy a Mapei termékeit veszi. Másik nagy célja a vezetőnek, hogy egy bizonyos összegű nettó jövedelmet tudjon biztosítani a jelenleg legrosszabbul kereső munkatársnak is.

Továbbá a cég folyamatos növekedéséért dolgozik, és erre a növekedésre szervezve új csatornák, új részlegek, új osztályok, új csapatok kialakításán fáradozik. „Hosszabb távú célom, hogy a képzési rendszerünket fejlesszük, gyorsítsuk azok munkába való beilleszkedését, akiket felveszünk.”

„Ezenkívül privát és Mapei-es célom is, hogy mivel nagyon sokat tanulom és gyakorlatban is végzem a cégvezetést- és szervezést, a személyzetek kezelését és motiválását, illetve a marketing és a PR terület munkáiba is bekapcsolódom, az ezekkel kapcsolatos tudásomat és tapasztalatomat szeretném megosztani más cégekkel, cégvezetőkkel." 

"Úgy gondolom, vannak olyan meglátásaim, amelyekkel segíteni tudok abban, hogyan kell egy céget ügyesebben és sikeresebben vezetni. Kivitelezőkkel, kereskedőkkel, tervezőkkel és szakiparosokkal dolgozunk együtt, ha ezek a cégek jól működnek, tehát sikeresek a termelésben, akkor mi is jól működünk. Innen jött az elhatározás, hogy segítsünk a cégeknek és cégvezetőknek jobban vezetni saját vállalkozásukat.”

Markovich Béla erre nemcsak a személyes konzultációkban lát lehetőséget, hanem például a Mapei tudásmegosztás programjának keretében az Évindító Kereskedő Konferencia is ezt a célt szolgálja.

A konferencia keretében olyan előadásokat hallgathatnak meg a résztvevő építőanyag-kereskedések, hogyan készüljenek fel a válságra cégen belül, mit tegyenek válság idején, hogyan alakítsák marketing stratégiájukat, hogyan kommunikáljanak a cégükről, vagy hogyan motiválják a munkatársaikat. Vagyis ez a rendezvény arról szól, hogyan lehet egy céget profin vezetni.

 

Több százezren alkotják a Mapei csapatot

„Ha a cég sikeres, akkor többet ad el, jobban szolgáltat a piacának, több vevője van, jobban szeretik őt, akkor én is sikeresebb vagyok. Van egy olyan mondás, hogy az ember csak a mások álmainak megvalósulásával lehet sikeres.”

Hogy a Mapei Kft. sikeres, az nem vitás, de vajon mire a legbüszkébb a cégvezető? „A privát életemben a családom az egyik nagy büszkeségem. Hogy ez a család együtt tud lenni, és sikeresek abban, amit csinálnak. Ha a céget nézzük, akkor a legbüszkébb a csapatomra vagyok, a munkatársakra. Ők mindent elkövetnek azért, hogy jól működjünk. Büszke vagyok arra, hogy össze tudtunk rakni egy ilyen csapatot, és arra, hogy ez a csapat itt van, és tényleg megtesz mindent." 

"Azonban nálam a csapat nem áll meg a Mapei munkatársaknál, az én fejemben csapathoz tartozik mindenki, aki csak az országban van, és kapcsolatban áll a Mapei-jel. Ez több százezer ember, és erre nagyon büszke vagyok, hogy nekik tudunk segíteni, az életüket jobban élni. Picit boldogabbá válnak azáltal, amit kapnak tőlünk. És a csapatom beállt e mögé. Szerintem ennél nagyobb büszkeség nem kell!”

AktuálisMapei Kft.interjú

Hírlevél

Hirdetés