A csepeli gimnázium teljes körű felújítással és új épületszárnnyal gazdagodott a LATEREX kivitelezésében. A különleges acélszerkezetnél kiemelten pontos munkára volt szükség.
Az intézmény évnyitó ünnepségének keretében került átadásra az újjászületett Jedlik Ányos Gimnázium. A csepeli iskolát mintegy 6500 négyzetméterrel bővítő fejlesztés a LATEREX Építő Zrt. generálkivitelezésében valósult meg. A munkálatokban a KÉSZ Csoport tagvállalatai és stratégiai partnerei is részt vettek alvállalkozóként.
A projekt egyik részeként a régi épületben található termeket és tanári szobákat újították fel, korszerűsítették a gépészeti és elektromos rendszereket, továbbá megújult a homlokzat új nyílászárókkal, valamint a hőszigeteléssel.
A beruházásban egy 6500 négyzetméteres új épületszárny is született, amelyben helyet kapott többek között a tornacsarnok, a könyvtár, a színházterem is. Az új szárnyban emellett kialakítottak egy éttermet és büfét is, valamint egy nagy előadótermet. Mindezeken túl az új szárny emeletén többek közt nyelvi laborokat és informatikai termeket is létrehoztak. Az új épület központi részeként egy aulatér is létre jött, amelyben helyet kapott a galérián egy kápolna is.
A külső területek is megújultak: sportpályákat és közösségi tereket építettek, valamint egy fedett, nyílt színi parkolót, továbbá az iskola új kerítéssel is gazdagodott.
Ahogy azt korábbi cikkeinkben is jeleztük, a LATEREX Design and build konstrukcióban kivitelezte a beruházást, amelyben a KÉSZ Csoport több tagvállalata és stratégiai partnere is részt vett: a bim.GROUP Kft. feladata az acélszerkezet és az épületburok gyártmánytervezése, valamint a kiviteli tervezés volt, a KÉSZ Ipari Gyártó Kft. felelt a különleges acélszerkezet gyártásáért, a KÉSZ Metaltech Kft. az acélszerkezet és homlokzatburkolat komplett kivitelezéséért, a dvb Kft. pedig az előregyártott vasbeton elemeket biztosította.
A beruházás által 22 hónap alatt újjászületett a nagymúltú gimnázium, és Csepel egy kibővült, megújult, korszerűen felépített oktatási épülettel lépett előre. A fejlesztés során naponta akár 160-180 fő is dolgozott a projekten.
A tető egyedi acélszerkezete 84 méter hosszúságú és 25 méter széles, kétszer görbült felület. Ez a projektelem hajszálpontos kivitelezést követelt meg: komoly kihívást jelentett az acélszerkezet lehorgonyzó tőcsavarjainak 10 milliméternél kisebb eltéréssel történő elhelyezése, akárcsak az üvegtető ráillesztése az acél tetőszerkezetre.
A Laterex lapunkhoz eljuttatott információi szerint a létesítmény már az átadás előtt is a figyelem középpontjába került, hiszen a szavazatoknak köszönhetően bejutott a BIM Awards nemzetközi fordulójába. A szakmai zsűri az anyagok sokszínűsége, a geometria komplexitása, a költséghatékonyság, valamint az építészeti egyediség és a fenntarthatóság szempontjainak figyelembevételével szavazott.
A JÁG látványos acélszerkezete közönségszavazatokkal együtt a 2. helyezést érte el. Ennek köszönhetően ez a regionálisan már elismert oktatási létesítmény továbbjutott a nemzetközi fordulóba, ami 2024-ben lesz megtartva.
A Laterex összegzése hangsúlyozta, ekkora volumenű beruházás még nem valósult meg a cég által, és ez az oktatási épület látványos referenciát jelent számukra. „Köszönjük minden közreműködő kollégának, hogy az impozáns terveket határidő előtt kifogástalan minőségben megvalósították, s a tanév itt kezdődhet meg 760 diák és 70 tanár számára” – olvasható a beszámolóban.
Maruzsa Zoltán, a Belügyminisztérium köznevelési államtitkára beszédében kiemelte, fel kell vállalni, hogy az oktatási rendszerünk nemzeti alapon áll - szögezte le, hozzátéve, ezzel próbálják ellensúlyozni a világhálóról nap mint nap a gyermekekre "ömlő globalista környezetet". Ágh Péter, az Építési és Közlekedési Minisztérium állami beruházások társadalmi koordinációjáért felelős államtitkára arról beszélt, az alapításakor is korszakalkotó intézmény 22,5 milliárd forintból kívül-belül megújulhatott, annak ellenére, hogy a világ nyugati országai jelentős gazdasági nehézségekkel küzdenek.
Németh Szilárd, a rezsicsökkentés fenntartásáért felelős kormánybiztos, jedlikes öregdiák kiemelte: a JÁG rekonstrukciója Magyarország legnagyobb, teljes egészében államilag finanszírozott közoktatási-köznevelési beruházásaként valósult meg. Hozzátette, az ország legmodernebb, legjobban felszerelt iskolájában 760 diák tanulhat és 70 tanár dolgozhat 24 osztályban és 15 ezer négyzetméteren a legmodernebb, körülmények között. Bese Benő, a JÁG intézményvezetője arról beszélt, ahogyan az iskola 1952-es átadásakor Közép-Európa egyik legmodernebb iskolájának számított, most is büszkén mondhatják el ugyanezt.
A rendezvényen Németh Szilárd átvehette Bese Benőtől a Jedlik-érmet, amivel az iskola Németh Szilárdnak a felújítás érdekében végett kiemelkedő tevékenységét ismerte el.
A WEST HUNGÁRIA BAU Kft. vezetőségének tagjai maguk is végig járták a szamárlétrát, így pontosan tudják, milyen háttérre van szükség a gyors és profi szakmai munkához. Ennek a csapatnak a tagjaként Dénes Balázs műszaki előkészítőként kezdett dolgozni az akkoriban még regionális vállalatnál, ma pedig már tulajdonosként tekintette át a kedvünkért a magyar magasépítés zászlóshajója működésének legizgalmasabb részleteit.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.