Többek közt a feszes határidő, a páratlan volumen és a részfolyamatok külön tendereztetése is komoly kihívásokkal járt a debreceni SEMCORP-gyár építési projektjében. A WEST HUNGÁRIA BAU Kft. ezzel együtt sorra nyerte el a tendereket a belépése után a kínai beruházónál. Suppán Máté projektvezető a kulturális különbségekről és áthidalásukról is beszélt a lapunknak adott interjúban.
A világ legnagyobb lítiumion-akkumulátor-elválasztófilm gyártójának debreceni üzemén dolgozik a WEST HUNGÁRIA BAU Kft. A kínai SEMCORP Csoport beruházásán zajló kivitelezés érdekességeiről és hátteréről Suppán Máté projektvezetővel beszélgettünk a magyar építőipari cég biatorbágyi székházában.
Az LG Chem, a CATL, és a Samsung SDI által gyártott, valamint a BYD elektromos járműveiben használt akkumulátorok egyik fő beszállítójaként a kínai cégcsoport 2020 novemberében jelentette be a debreceni beruházást.
Az első ütemben egy közel 100 000 négyzetméteres területen kiépülő gyár építését irányozták elő a Debreceni Déli Ipari Parkban.
Suppán Máté elmondta, a WHB a mélyépítés és az előregyártott vasbetonszerkezetépítés után lépett be a projektbe 2022 júniusában, miután májusban nyerte el az első szerződéses csomagját a beruházásban. Az új üzem egyik fő elemeként a gyártócsarnok jött létre, amelyhez több egyéb rendeltetésű kiszolgáló egység tartozik. Utóbbiaknál a WHB szintén szerepet vállalt, így a főraktárcsarnok és a veszélyes hulladék tároló raktár munkáit is ők végzik. Szintén hozzájuk kerültek a Sprinkler gépház munkálatai, itt azonban a többi épülettel ellentétben már a mélyalapozást is a magyar cég végezte.
Miután a WHB részvétele az előregyártott vasbetonszerkezetépítés után indult, a feladataik a shell and core munkafázisból többek között a shell részére vonatkoztak. „Többek közt a tető rétegrend építés; a homlokzatok burkolása szendvicspanellel; az ipari padló az alatta található gépészeti és villamos alapvezetékekkel; valamint egy nagyon komoly kármentő rendszer kiépítése volt a feladatunk.”
Szintén ennek a csomagnak a részét képezte az előregyártott vasbetonszerkezet elkészülte utáni tervezések elvégzése.
Mindezeken túl 2022 szeptemberében a WHB egy újabb tendert nyert el a projektben amely a fentinél jóval nagyobb volumenű munkamennyiséget tartalmazott. „A komplett építészeti befejezés, a tiszta terek építése, valamint acélszerkezet építése tartozott ide, a teljes elektromos és gépészeti kivitelezéssel egyetemben.”
A logisztika terén ugyanakkor az okozott kihívást, hogy a gyártósorok hamarabb érkeztek meg, mint ahogy azok beépíthetőek lettek volna. „A 850 hajózási konténer emiatt a mi szempontunkból idő előtt elkezdett megérkezni Ázsiából. A nagyértékű gyártósorok fedett, védett elhelyezését órákra bontott logisztikával kellett kezelnünk.”
Suppán Máté kérdésre válaszolva kifejtette, a gyárban telepítendő technológia önmagában nem támaszt extra kihívást feléjük, inkább a szervezésre kell figyelniük, a párhuzamosan futó munkák egyeztetésével és ütemezésével. „Ha például egy gép megérkezik, akkor egy adott organizációs tervnek megfelelően kell alakítanunk a kivitelezést, hogy ennek meglegyenek a feltételei. Amikor pedig szeretnének bekapcsolni egy gépet, akkor nekünk arra az időpillanatra már az épület összes szükséges elemét biztosítanunk kell.”
Szintén a jelen csomag része volt a központi raktár, a veszélyes hulladék raktár komplett befejezése a gépészettel és a gázérzékelő rendszerekkel, valamint egy további gépház építészeti és gépészeti befejezése, ami az aktív tűzvédelmi eszközöket nem tartalmazza.
Hangsúlyozta, kivitelezői szempontból nem könnyű feladat a különböző részfolyamatok külön tendereztetése. „A külön bontott szerződéses csomagok esetében óhatatlanul is adódnak olyan nem egyértelmű projektelemek, amelyekről végül egyeztetni kell, hogy hova kerüljenek, és hogyan kezeljék ezeket. Mi azt látjuk, hogy minél több szerződéses csomag van egy ilyen jellegű beruházásnál, annál több olyan hézag keletkezik a projektben, amit plusz ráfordítással kell kezelni.”
Ugyanakkor azt is kiemelte, hogy személyes véleménye szerint a WHB jó teljesítményének köszönhető, hogy a belépésük után az összes tendercsomagot – leszámítva a technológiai csomagot, ami nem vág a profiljukba - már ők nyerték.
Rámutatott a WHB által elnyert, összesen négy szerződéssel lényegében teljessé válik a debreceni SEMCORP-gyár. A magyar cég vállalása összességében 48 ezer négyzetméterre vonatkozik az üzemben.
Szintén a WHB nyerte a az összes gyáregység aktív tűzvédelmi rendszereinek tervezését, engedélyeztetését és megvalósítását tartalmazó szerződést.
Egy további fázist képezett a WHB által elnyert negyedik szerződéses csomag, amely az energiaépület kivitelezésére vonatkozott. Itt a mélyalapozás és az előregyártott vasbetonszerkezet elkészülte mellett már a homlokzat és a tető is kész volt az épületen, amikor a magyar vállalat belépett. „Ebben az épületben többek közt a technológiai víztisztító rendszert, illetve az összes olyan rendszert mi építjük be, ami a gyártási folyamatokhoz szükséges.”
Az épület méreteit és kapacitását így jellemezte:
„Magyar viszonylatban páratlan volumennel bíró gépészeti központról beszélünk. Elég hozzá annyi, hogy erre már a 30-40 éves releváns szakmai tapasztalatokkal bíró szakembereink is felkapták a fejüket.”
Szintén a WHB vállalásai közé tartozott az energiaközpontból a gyártócsarnokba az energiát eljuttató csőhíd kivitelezése.
A WHB fent leírt térnyeréséhez a beruházásban az egyik kulcselem az első tender elnyerése volt, így adódott a kérdés, hogy ehhez milyen erényeket tudott felmutatni a társaság. „Többek közt az is sokat számított, hogy a WHB financiálisan az egyik legerősebb, ha nem legstabilabb cég az ágazatban, és nincsenek likviditási gondjai.”
Hozzátette, az árverseny nagyon erős volt amikor próbáltak bekerülni. „A fentieken túl természetesen a WHB referenciái és a felvonultatott szakembergárdája is számítottak a döntés során.”
A fent említett tapasztalati tőkét tekintve a WHB rendelkezik külföldi gyárberuházások tapasztalataival, ugyanakkor a kínai kultúra és a kiemelkedő építési volumen is új vonalat jelentenek nem csak a számukra, hanem az egész magyar építőipar számára. Ennek tükrében értékes tapasztalatot hoz a vállalatnak az eltérő cégkultúrával való megismerkedés, ami a jövőben még jól kamatozhat. „Már az első tender során a 2021-es tárgyalásokon érezni lehetett az eltérő dinamikát és az eltérő mélységeket. Tapasztalataink szerint a kínai partnerek olyan dolgokra is rákérdeznek, amelyek mondjuk egy magyar és egy európai cég között nem kérdés, mert a szokásaink hasonlóak.”
További eltérés, hogy az európai normákhoz képest a munkafolyamatok strukturáltsága helyett inkább az impulzívabb és hierarchikus jellegű működés jellemző.
Szintén másfajta gondolkodást eredményez az eltérő munkaerőpiaci háttér. „Amikor például Kínában gyorsítani kell egy projekten, akkor nem gond másnaptól 100-200 embert újonnan bevonni a munkaerőpiacról. Magyarországon ezzel szemben a szakképzett munkaerő tekintetében ez teljesen kizárt.”
További fontos elemként emelte ki a nyelvi korlátokat, amit nem könnyű áthidalni. Ebben minden fél esetében van fejlődési szükség és potenciál.
A különbségek áthidalására egy példát is elmondott. „Amikor esetleg az ottani kultúra miatt a teljesítési elvárás egy hosszabb munkahéten alapul, mi a náluk meglévő üresjáratokon igyekszünk visszanyerni az időt a LEAN elvekre támaszkodva.”
A kapcsolatok mélyítését az is segítette, hogy a WHB vezetése – a meghívásoknak eleget téve - tavaly ősszel egy hosszabb kínai túrán vett részt, amelyen több kínai partnercéget is meglátogattak, illetve a társaság menedzserei az idei év elején is tettek egy hasonló túrát Kínában, mind a jelenről, mind a jövőbeli lehetséges munkákról tárgyalva.
Az egész projektet összességében áttekintve a szakember a legnagyobb kihívást is megnevezte. „Kifejezetten sok szürkeállományt, szervezést és jelentős kapcsolati rendszert igényelt, hogy a tenderfolyamatok a feszes határidő és költségvetés miatt folyamatosan tolódtak, hogy elérjék azt a számot, amit a beruházó szeretne.”
Hozzátette, a megállapodások után szokásos felkészülési idő egy-egy újabb projektelemre gyakorlatilag nullára zsugorodott. „Már a tenderek alatt forródróton voltunk, a régi, jól bevált, jó szaktudással bíró partnereinkkel; miután pedig megszületett a megállapodás, két napon belül felvonultattunk több száz embert.”
A WHB rugalmasságát az is növelte, hogy a cégcsoportján belül saját elektromos és gépészeti cégeire is tudott támaszkodni: „A CLH Kft. saját légkezelő gyártósorral rendelkezik, ennek megfelelően számos légkezelőt készített a beruházáshoz, emellett a WHB Elektro Kft. látta el az elektromos szakági kivitelezések fővállalkozói szerepét.”
Ugyanígy segítette a projektet, hogy az egyik tendercsomag teljes tervezési feladatait szintén a cégcsoporthoz tartozó TSPC Kft. végezte el. „A házon belüli tervező nyilván sokkal hatékonyabbá és gyorsabbá tette a kommunikációt.”
A projekt jelenlegi állásáról elmondta, a WHB az általa vállalt munkálatokat tekintve mintegy 84 százalékos készültségi szintnél tart. A debreceni fejlesztésnél megszerzett tudás hasznosítására máris példát ad a SEMCORP-projekthez képest később beindított CATL-beruházás, amely szintén Debrecenben zajlik, és amelyben szintén sikerült szerephez jutnia a WHB-nak. „Ezt a tudáshasznosítást a cégen belül az is segíti, hogy az itteni egyik szerződés kifutása után az egyik itteni projektvezetőnk ment át a CATL-gyárhoz a csapata egy részével.”
Zárásként a SEMCORP-projekt tanulságait összegezve Suppán Máté egyrészt azt emelte ki, hogy megismerték a kínai beruházók gyárépítéssel kapcsolatos elvárásait. „Ennél is fontosabb, hogy tapasztalatokat nyertünk a mentalitásról, a kulturális sajátosságokról és a kommunikációról. Ezek azok a tényezők, amelyek nagy előnyt jelenthetnek majd a jövőben.”
A WEST HUNGÁRIA BAU Kft. vezetőségének tagjai maguk is végig járták a szamárlétrát, így pontosan tudják, milyen háttérre van szükség a gyors és profi szakmai munkához. Ennek a csapatnak a tagjaként Dénes Balázs műszaki előkészítőként kezdett dolgozni az akkoriban még regionális vállalatnál, ma pedig már tulajdonosként tekintette át a kedvünkért a magyar magasépítés zászlóshajója működésének legizgalmasabb részleteit.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.