Az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ) ismételten szorgalmazza a kőműves és burkoló szakmák képzésének különválasztását. A két szakma 2012. évi Országos Képzési Jegyzékben való összevonása nem vált be, indokolt ezek ismételt különválasztása.
A technológiai fejlődés, az új építőanyagok és korszerű építési eljárások megjelenése, valamint az energiahatékony építési eljárások iránt fokozódó igény, a korábbiaknál még sokrétűbb és alaposabb elméleti és gyakorlati tudást, követelnek meg a szakemberektől. A kőműves és a hidegburkoló szakmák megnövekedett ismeretanyagának alapos elsajátítását a két szakma összevonása nem teszi lehetővé. Az elmúlt három tanév tapasztalatai is azt mutatják, hogy a két szakma tananyagát a hároméves képzés időkeretébe nem lehet teljes egészében összesűríteni. A két szakma bizonyos részterületei az összevonás következtében jelenleg csak érintőlegesen, vagy egyáltalán nem kerülnek oktatásra.
A kőműves és a hidegburkoló szakmákat a jelentős szakmai hagyományokkal rendelkező, és már évtizedek óta duális szakképzési rendszerben oktató nyugat-európai országokban is mindenütt önálló szakmaként oktatják.
A kőműves és a hidegburkoló szakma még a WorldSkills, és EuroSkills nemzetközi szakmunkás-versenyeken is két önálló szakmaként szerepel. A nemzetközi versenyek tapasztalatai is azt mutatják, hogy a magyar kőműves és hidegburkoló versenyzők, elsősorban a gyakorlati tudás hiánya miatt eddig is csak meglehetősen szerény eredményt tudtak elérni. A két szakma összevonásával ez a helyzet csak tovább romlott.
Az ÉVOSZ tagszervezetei az egyes építőipari alapszakmák képzési követelményeinek a nyugat-európai követelményekhez való felzárkóztatását, és nem annak még további fellazítását tartja elfogadhatónak. A nemzetgazdaság számára sem elfogadható az, hogy a két építőipari szakma összevonásának következtében a szakiskolákban a munkaerőpiac elvárásainak nem kellően megfelelő, felszínes szakmai tudással és kevés gyakorlati készséggel rendelkező fiatalok végezzenek.
A probléma megoldása érdekében az ÉVOSZ elnöke – válasz hiányában – ismételten a szakképzésért felelős kormányzati vezetőkhöz fordult.
Budapest, 2015. október 28.
Koji László
elnök
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.