A tavalyi 69 milliárd forinthoz képest jelentősen emelkedik a ráfordítás, összesen több mint 1200 kilométernyi útburkolatot fejlesztenek.
2017-ben megduplázódik a hazai utak felújítására fordított források összege. A részletekről Homolya Róbert közlekedéspolitikáért felelős államtitkár számolt be sajtótájékoztatón.
A politikus elmondta, idén a 100 milliárd forintos hazai keretből 600 kilométernyi mellékutat, 200 kilométernyi főutat és 50 kilométernyi gyorsforgalmi utat, vagyis összesen 850 km úthálózatot fognak felújítani. Uniós forrásból 44 milliárd forint áll rendelkezésre TOP keretein belül, ebből összesen 400 kilométernyi úthálózat fog megújulni 2017-ben. "Ezek a munkák elsősorban aszfaltozást és a jelenlegi burkolat megerősítését jelentik" - fogalmazott a posztjára hivatalosan múlt pénteken beiktatott Homolya Róbert.
Lapunk úgy értesült, hogy a megyei szintre és projektekre lebontott 2017-es részletes útépítési program egyelőre nem végleges, a javasolt projektlista a kormányzat jóváhagyásra vár, ezután fogják nyilvánosságra hozni.
Az államtitkár beszámolója elején a 2010 óta eltelt időszakra is kitért: kiderült, 2010-től 2014-ig 2100 milliárd forint értékben mintegy 4000 kilométernyi útszakasz újult meg, elsősorban uniós forrásból. 2014-től új koncepció mentén zajlik a közútkezelés, ami jobban támaszkodik a hazai forrásokra. „Tavaly 69 milliárd forintból 560 kilométernyi útszakasz újult meg 173 projekthelyszínen” – tette hozzá Homolya Róbert.
A politikus arra is emlékeztetett, hogy a jelenlegi 1450 kilométernyi magyar gyorsforgalmi úthálózat mellé a tavaly elfogadott programnak köszönhetően több mint 900 kilométernyi új kétszer két sávos út épül meg 2022-ig.
Homolya Róbert az idei fejlesztési tervekről is beszámolt. Ezek közt szerepel az M30-as autópálya Miskolc és Tornyosnémeti közötti szakasza, a Csorna-Sopron közötti M85-ös gyorsforgalmi út, valamint a Körmendet Rábafüzessel összekötő kétszer egy sávos út megépítése.
Elindult továbbá a közbeszerzési eljárás a Kaposvárt az M7-es autópályával összekötő R67-es útra, valamint az M4-es autópálya határig tartó szakaszára. Folytatódik Berettyóújfaluig az M35-ös, valamint a Rajkát és Letenyét a határral összekötő M15-ös és M70-es kivitelezése is, a Zalaegerszeget az autópályával összekötő R76-os útra pedig még az idén megjelenik a tender.
Az M4-es autópálya félbehagyott szakaszára több kérdés is érkezett a sajtótájékoztatón. Az államtitkár elmondta, három megvalósítási szakaszon folytatódnak majd a munkák: „Ezek közül az egyiken már megállapodott a kivitelezővel a kormány, a másikkal még nem sikerült egy jogi kérdés miatt, amiben a NAV állásfoglalására várunk” – árulta el Homolya Róbert. „A harmadik esetben reményeim szerint egy hónapon belül meg tudunk állapodni a vállalkozóval.”
Szintén kérdésre válaszolva Homolya Róbert az M1 és az M7 kétszer három sávosra bővítéséről is szót ejtett. „Ezen fejlesztésekhez kapcsolódóan a tervezési közbeszerzési eljárások folyamatban vannak, az előkészítéshez és tervezéshez szükséges pénzügyi fedezet adott."
A száz hektáron fekvő terület tervezett fejlesztése során 35-40 hektárnyi parkot és közteret alakítanak ki. 330 milliárd forintnyi állami infrastruktúrafejlesztést is terveznek (többek között az M1-es metró meghosszabbítását) és 250-500 méter magas épületeket is emelhet előre meghatározott területeken a befektető.
Miközben más iparágakban leépítenek, a SWIETELSKY Magyarország Kft.-nél a jövőben gondolkodnak: új keverőtelep építésével, innovatív megoldásokkal és a multinacionális cégcsoport tudásbázisával készülnek a piaci lehetőségekre. Hegyi Zoltán ügyvezető igazgató szerint ugyanakkor az egész hazai útépítésre igaz, hogy nagyobb innovációs potenciál rejlik benne, mint amennyit jelenleg ki tudunk használni.