Az építőipar teljesítménye még mindig alulmarad a tavalyihoz képest, de a tendencia javuló, a megkötött szerződések volumene pedig növekedett májusban.
Az építőipar teljesítménye májusban 26,6 százalékkal elmaradt az egy évvel korábbitól az áprilisi 29,8 százalékos visszaesés után. A termelés mindkét építményfőcsoportban csökkent, az épületek építése 4,4, az egyéb építményeké 43,8 százalékkal - jelentette pénteken a Központi Statisztikai Hivatal (KSH). Az előző hónaphoz viszonyítva az építőipar termelése 0,8 százalékkal emelkedett májusban a szezonálisan kiigazított adatok szerint.
A termelés visszaesését - csakúgy, mint az előző négy hónapban - részben az uniós forrásból végzett munkák 2015 végi befejeződése, részben a magas bázis okozta. Jövőre az EU-s források lehívásától élénkülést várhatunk.
Az építőipari termelés volumene az első öt hónapban 27,9 százalékkal volt kisebb az egy évvel korábbinál.
Májusban a megkötött új szerződések volumene 15 százalékkal nagyobb volt az előző évinél, ezen belül az épületek építésére kötött szerződéseké 21,6, az egyéb építmények építésére vonatkozóké 11,1 százalékkal emelkedett. Májusban ipari épületekre, illetve útépítésre kötöttek nagyértékű szerződéseket.
Az épületek építésének csökkenését mérsékelte az épületgépészeti szerelés alágazatban megfigyelt növekedés. A legnagyobb mértékben májusban is az út- és vasútépítő vállalkozások termelése maradt el az előző év azonos időszakitól.
Az építőipar ágazatai közül az épületek építése ágazat termelése 9,1, az egyéb építményeké 51,4 százalékkal visszaesett. A speciális szaképítés ágazat termelési volumene 11,4 százalékkal csökkent.
Az építőipari vállalkozások hó végi szerződésállományának volumene továbbra is elmaradt az egy évvel korábbitól, május végén 10,5 százalékkal. Ezen belül az épületek építésére vonatkozó szerződéseké 58 százalékkal magasabb, az egyéb építményeké 32,2 százalékkal kisebb volt.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.