A Baumetall szakembere egy gigantikus kirakósjátékhoz hasonlította az asgabati reptérépület tetejének befedését, ami 15 ezer egyedi panelből állt össze.
A türkmén fővárosban, Asgabatban a hétvégén avatták fel a 2,3 milliárd dollárból épített grandiózus, sólyom alakú repteret. A tervlap.hu azt írja, a magyar Baumetall Design Kft. építészei tervezték az épület tető- és homlokzatburkolatát, de felelősséget vállaltak a reptér teljes külső megjelenésért is.
A solymászat hagyománya nagy múltra tekint vissza ebben az ázsiai országban, ez indokolta a reptér formaválasztását is. „A sólyom alakú főterminál mellett épült egy másik is szintén madár alakban, ez a türkmén elnök saját VIP-terminálja” – nyilatkozta a magyar cég vezetője, Barta Levente.
15 ezer panelből állt össze a sólyomszárny
Toldy Gábor, a cég műszaki igazgatója egy gigantikus méretű kirakósjáték megtervezéséhez és összerakásához hasonlította a reptérépület tetejének befedését. Az íveltség miatt ugyanis összesen 15 ezer egyedi méretű és geometriájú panelt terveztek be a szerkezetbe. Az elemeket német vállalatok gyártották magyarok vezetésével, a türkmén kapcsolat pedig egy német partnercégen keresztül jött létre.
A terminál kapacitása százszorosa a korábbi repülőtérnek. Ezt a túlméretezést részben az indokolja, hogy 2017-ben itt kerül sor az Ázsiai Játékok eseményeire (AIMAG). Ugyanakkor hosszú távú cél, hogy a turizmust megerősítik, aminek részeként szeretnék tranzitállomássá tenni Aşgabatot Kína felé.
A játékokra épülő lószobor is a magyar cég munkája lesz
Az egy év múlva esedékes Ázsiai Játékokra készülő országban a magyar cég részt vesz az olimpiai stadion munkálataiban is, ott az aréna tetejére kerülő lószobor építésén dolgoznak.
A magyar Baumetall Design Kft. honlapja szerint elsősorban az épületburok kialakításban érdekelt, tervezői, gyártói és kivitelezői oldalon egyaránt. A 2014-ben alapított, budapesti székhelyű cég legutóbbi éves nettó árbevétele 653 millió forint volt.
A WEST HUNGÁRIA BAU Kft. vezetőségének tagjai maguk is végig járták a szamárlétrát, így pontosan tudják, milyen háttérre van szükség a gyors és profi szakmai munkához. Ennek a csapatnak a tagjaként Dénes Balázs műszaki előkészítőként kezdett dolgozni az akkoriban még regionális vállalatnál, ma pedig már tulajdonosként tekintette át a kedvünkért a magyar magasépítés zászlóshajója működésének legizgalmasabb részleteit.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.