A budapesti állatkert területén létrejövő Pannon Park szubtrópusi klímájú, állatokkal és növényekkel benépesített térrel várja majd a látogatókat.
A Market Építő Zrt. nyerte a Fővárosi Állat- és Növénykert által a Pannon Park kulcsrakész kivitelezésére kiírt, másodízben meghirdetett nyílt közbeszerzési eljárást - írja az MTI. Az Európai Unió Hivatalos Lapjának Kiegészítő Kiadványában megjelent közbeszerzési hirdetményre a STRABAG-MML Magas- és Mérnöki Létesítmény Építő Kft. pályázott a Market mellett.
Az állatkert közleményben emlékeztetnek arra, hogy a Fővárosi Állat- és Növénykert területe az idők során 18 hektárról kevesebb mint 11 hektárra zsugorodott. 2014 óta azonban több lépésben bő 7 hektárral nőtt. Ennek legnagyobb része egy 6,5 hektáros terület, ami a megszűnt Vidámparktól örökölt területből adódik.
Az új területeken négy fő fejlesztési program megvalósítását tűzték ki célként. A Pannon Parkot a volt vidámparki terület nagyobbik, mintegy öthektárnyi részén alakítják ki. A tematikus bemutatókomplexumban a pannon ősvadon világát igyekeznek feleleveníteni. A Pannon Park a tervek szerint nagy terjedelmű, tágas szabadkifutókból, illetve egy központi, fedett építményből, egy úgynevezett biodómból fog állni.
A fejlesztés a tervek szerint 2020-ra készülhet el teljes egészében.
A biodómról az első, még sikertelen kiírásban az derült ki, hogy szubtrópusi klímájú, állatokkal és növényekkel benépesített térrel várja majd a látogatókat. Az első közbeszerzésben többek közt az állt, a biodóm legmagasabb pontja 36 méter lesz az ősvadon fölött, ám az akvárium felett is eléri a 24,5 métert; az építkezés pedig egy 114.600 köbméteres munkagödör kiásásával indul, melybe 1515 darab cölöpalap, erre pedig több mint 30 ezer köbméternyi vasbeton szerkezet kerül.
A tavaly júniusban bemutatott tervekben többek közt az szerepelt, hogy a biodóm belsejét nemcsak a kijelölt ösvényeken sétálva, hanem akár egy kanyargós folyócskán csónakázva is fel lehet majd fedezni. Az akkori tervek szerint a biodómhoz egy nyolcmillió literes akvárium is kapcsolódik, amit a most kihsaználatlan kútvízből táplálnak, továbbá a biodóm mellett egy mesepark is épül a Pannon Parkba.
Az állatkert közleményében az áll, az első felhívás október 20-án jelent meg, akkor a Strabag és a Market ajánlata is meghaladta a rendelkezésre álló keretösszeget, így ezt az eljárást eredménytelenné kellett nyilvánítani.
Az állatkert ezután megvizsgálta a kivitelezési munkálatok eredetileg, még a tervezés során, 2014-ben kalkulált forrásigénye és a 2016 végi ajánlatok közötti eltérés okait. Megállapították, hogy az országban zajló jelentős beruházások számának emelkedésével párhuzamosan egyebek közt nőtt a munkaerő-kereslet és a különböző építőanyagok ára, és sok egyéb tényező is növelte a felmerülő költségeket.
Miután határoztak a szükséges többletforrások biztosításáról, a Fővárosi Állat- és Növénykert újabb közbeszerzési eljárást indított a kivitelező kiválasztására. Mivel a közbeszerzés feltételei időközben nem változtak lényegesen, az új eljárást tárgyalásos eljárásként folytatták le, amelyre az előző eljárás ajánlattevőit hívták meg. A tárgyalásos eljárás során a legalacsonyabb ajánlati árat a korábbiakhoz képest 2 milliárd forinttal sikerült mérsékelni.
Az ajánlatok elbírálása során több szempontot is figyelembe vettek. Ezek közül az ajánlati ár szerepelt a legnagyobb súllyal, de szempont volt az ajánlat szakmai tartalma - például az organizációs terv minősége, a műszaki ütemterv megfelelősége -, valamint a késedelmi kötbér mértéke is.
A WEST HUNGÁRIA BAU Kft. vezetőségének tagjai maguk is végig járták a szamárlétrát, így pontosan tudják, milyen háttérre van szükség a gyors és profi szakmai munkához. Ennek a csapatnak a tagjaként Dénes Balázs műszaki előkészítőként kezdett dolgozni az akkoriban még regionális vállalatnál, ma pedig már tulajdonosként tekintette át a kedvünkért a magyar magasépítés zászlóshajója működésének legizgalmasabb részleteit.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.