A korábbi évekkel ellentétben a jövedelmezőség a cégek többségénél meghaladja az inflációt, ugyanakkor az árváltozások komoly kockázatot jelentenek az ÉVOSZ elemzése szerint.
400 építési vállalkozás megkérdezésével készített felmérést az ágazat árváltozásairól az Építési Vállalkozók Országos Szövetsége (ÉVOSZ).
Az ország teljes területét, illetve a nagy-, közép és kisvállalkozásokat egyaránt lefedő elemzés szerint a piacon tapasztalható áremelkedések folytatódni fognak. Ezek az árváltozások komoly kockázatot jelentenek a kivitelezés során, így minden területen kulcsfontosságúvá vált, hogy milyen gyorsan lehet a beruházásokat befejezni.
„Azoknak a cégeknek, akik korábban a 2016-os áron szerződtek, a megvalósíthatóság érdekében műszakilag át kellett szabniuk a létesítményeket a megrendelő egyetértésével, vagy meg kellett emelniük a vállalási áraikat”
– áll az ÉVOSZ jelentésében. Ugyanakkor vannak, akik megegyezés híján próbálnak kimenekülni a szerződéseikből.
Az elemzés egyik mellékletéből konkrét számokat is kapunk az áremelkedés ütemére. Eszerint a tavalyi évhez viszonyítva az árváltozás a hőszigetelő anyagoknál a legjelentősebb, ahol egyetlen év alatt 20 százalékos volt a drágulás. További kiemelkedő adatok: a szaniteráruk és a beton területén 13, a tégla és a gépészeti szerelvények terén 12 százalékos – vagyis jóval az infláció fölötti - volt az áremelkedés.
Hasonló terhet ró az ágazatra a személyi jellegű kiadások (bérek, közterhek, egyéb juttatások) emelkedése, mely az adatok szerint 15-20 százalékos növekedést mutat.
A felmérésben az építőipar árbevétel-arányos jövedelmezőségét is vizsgálták. Ez lassú növekedési pályán maradt. A korábbi évekkel ellentétben mára a cégek kétharmadánál eléri, vagy meghaladja az inflációt. A várakozások szerint 2018. második felében ez a tendencia összességében folytatódik, kétharmaduk szerint tovább fog javulni. Mindezekkel együtt, a jövedelmezőség az építési ágazatban továbbra is nagy szóródást mutat.
A fizetőképes kereslet minden alágazatban jelentősen bővült, a cégek nagy értékű szerződéseket tudtak kötni az elmúlt hónapokban. A vállalkozások azonban a korábbi években nem készültek fel a növekvő kereslet kielégítésére, ezért nehezebb kivitelezőt találni, a határidők kitolódnak, és az árváltozások is komoly feszültséget keltenek a piacon.
A válaszok alapján megállapítható, hogy már az év közepén a lekötött rendelésállomány a cégek több mint felénél a jelenlegi kapacitásukhoz mérten 80% feletti vagy meghaladja a jelenlegi kapacitást. A szerződésállomány a válaszadók várakozásai szerint 2018. második félévében tovább fog bővülni.
„A kapacitást a rendelésállományhoz igazítani, a hatékonyságot növelni nehéz az olyan elaprózott cégstruktúra mellett, ami továbbra is jellemzi az ágazatot, mely az elmúlt évtizedben érdemlegesen nem változott” – mutat rá az ÉVOSZ. A hatékonyság javulást nehezíti, hogy lényegesen nagyobb a segédmunkások aránya a foglalkoztatottakon belül, mint a korábbi években.
A lakásépítés, lakásfelújítás továbbra is nagyon kis szelete az ágazatnak, a kormányzati intézkedések ellenére az összes teljesítmény 18%-ka. Ez, az Európai Unió 28 országában átlagosan 36% körül várható 2018. év egészében. Az 5 %-os újlakás-áfakulcs 2019. december 31. utáni 27%-ra történő visszaemelése a megkérdezettek szerint a lakásépítési piacot összességében negatívan fogja befolyásolni.
Jelenleg a lakásépítőket az ÁFA változás egyrészt vállalásaik időre történő teljesítésére sürgeti, másrészt a lakásépítési megrendelői hajlandóságot 2018 második felére akár vissza is vetheti, mivel már nem biztos, hogy a most induló projektek be tudnak fejeződni 2019 végéig, a kedvezményes ÁFA időszakában. Egyre több lakást építeni tervező kivár, hogy az év második felében lesznek e kormányzati bejelentések a lakásépítés támogatására, ösztönzésére.
Összegzése végén az ÉVOSZ felhívja a figyelmet az állam szerepére a ciklikusság kiegyenlítésében. „A lakásépítés és –felújítás területén az áfaváltozás várható negatív hatásai ellensúlyozására, illetve az uniós beruházási ciklus 2020-as befejeződéséből adódó ingadozó tervezői és kivitelezői kapacitás igényből adódó ágazati feszültségek oldásához nagy jelentőséggel bírna a kormányzat kereslet kiegyenlítő szerepe.”
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.