A vállalat szerint az idei évben az építőipar lendületének mérséklődése várható, nagyjából 5% körüli növekedésre lehet számítani az ágazatban.
A Mapei Kft. belföldi árbevétele 19,4 milliárd forint volt 2019-ben, ami 19%-os növekedés az egy évvel korábbi eredményhez képest - derült ki a sajtóközleményükből. A vállalat az építőipar lendületének mérséklődésére és a szakemberhiány enyhülésére számít 2020-ban.
„A vállalkozások beruházási kedve, valamint az állami beruházások befolyásolták kedvezően a tavalyi eredményt. A következetes vállalati stratégiának köszönhetően eredményesen aknáztuk ki a kedvező gazdasági környezetet” – mondta Markovich Béla a Mapei Kft. ügyvezetője.
A vállalat az építőipar lendületének mérséklődésére számít, várakozásai szerint 5% lesz az ágazat növekedése 2020-ban.
Bár a kedvezményes lakásáfa megszűnése várhatóan kedvezőtlenül hat a lakásépítésekre, azonban a falusi CSOK és az 5 millió forintos összeghatárig visszaigényelhető lakásáfa ezt mérsékelni fogja. Markovich Béla szerint a béremelkedés és az árak növekedése ugyancsak fékező hatással lesz a teljesítményre.
A vállalat véleménye szerint, ha kismértékben is, de 2020-ban várhatóan enyhül az akuttá vált szakemberhiány. Ennek oka az építőipar növekedésének mérséklődése mellett az is, hogy az ágazat korábbi lendületét látva sok új vállalkozás lépett piacra, bízva a jó jövedelemben. Ez a kapacitástöbblet enyhít a szakemberhiányon, azonban a szakemberállomány felhígulását vonhatja maga után.
Emellett mutatkozik egy nagyon erős igény a gépesítésre, amely segítségével az emberi munkaerő-szükségletet lehet csökkenteni.
A vállalat a belföldi forgalma 10%-os bővülését tervezi idénre. Az exportpiacok építőiparának élénkülése miatt hasonló mértékű, 12%-os exportnövekedésére számítanak. A Mapei Kft. jelenleg szerb, román, szlovén, horvát és osztrák piacokra szállítja termékeit.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.