A konferencián a magyarok mellett külföldi előadók is részt vettek, így az előadások szélesebb spektrumban fedték le a szakmát.
Idén huszonegyedik alkalommal gyűlt össze a hazai útépítő szakma a Magyar Aszfaltipari Egyesülés (HAPA) Nemzetközi Konferenciáján. A HAPA rendezvénye a magyar útépítők egyik legfontosabb találkozási helye. Itt a résztvevők minden évben megvitathatják a szakmai kérdéseket, illetve megerősíthetik baráti kapcsolataikat is.
Az idei konferenciának négy fő témája volt. A legelső és legfőbb, amire a szervezők a legnagyobb gondot fordították: a pályaszerkezet méretezésével volt kapcsolatos.
„Próbáltunk külföldi és magyar szakembereket is hívni, hogy megtudjuk melyik ország, hogy oldja meg a különböző kérdéseket. Szerencsére az ország legjobb szakembereit is sikerült idecsábítani” – nyilatkozta lapunknak Veress Tibor a Magyar Aszfalipari Egyesülés (HAPA) igazgatója.
„A második terület a tartós burkolatok ügye volt. Fontos, hogy minél ritkábban kelljen egy elkészült utat javítani. Egyik kulcskérdés, hogy az utazóközönség ne érezze úgy, hogy akadályoztatva van a közlekedésben” – fejtette ki Veress Tibor.
A harmadik szekcióban a gépek és berendezések témáját járták körbe, végül pedig a különleges anyagok és adalékanyagokról volt szó.
A két napon át tartó siófoki konferencia gépek és berendezések szekció levezető elnöke Lehel Zoltán, a Duna Aszfalt innovációs főmérnöke és szóvivője volt.
„Már többször is alkalmam nyílt levezető elnökként konferenciák szekcióinak a munkáját irányítani (Nemzeti Közlekedési Napok, HAPA, Fiatal Mérnökök Fóruma). Ez egyrészről nagy megtiszteltetés, másrészről pedig komoly felelősség is” – nyilatkozta lapunknak Lehel Zoltán. „Többek között a témában komoly jártassággal kell rendelkezni, és egy kicsit a „gyeplőt” tartani is tudni kell az időbeosztás miatt. A mostani elnökség volt az első, ahol nem a szűken vett szakmámról szólt a nekem szánt blokk” – ismertette az innovációs főmérnök.
„Mivel három előadót és az anyagaikat személyesen is láthattam a HAPA elmúlt évi szakmai tanulmányútjain, továbbá a Duna Aszfaltnál történt gépészeti innovációk során a 3D vezérléssel és a BIM-mel is találkoztam már, úgy érzem sikerült megfelelnem a feladatnak. Egy dolgot sajnálok csak, hogy kevés volt a női előadó, de az első napi mindkettő szerencsére az én általam vezetett szekciót színesítette” – tette hozzá Lehel Zoltán.
A szekción belül előadást tartott:
Az eseményen a Közúti Szakemberekért Alapítvány Kuratóriuma kiosztotta a Magyar Közút életműdíjat, valamint a Fiatal Tehetség Díjat is. Előbbit Valenta Pál, nyugdíjazott ügyvezető kapta közel öt évtizedes, ma is aktív vezetői munkájáért.
Utóbbit Rosta Szabolcs, a Duna Aszfalt Kft. alkalmazottja nyerte el, aki a tavalyi konferencián a Fiatal Mérnökök Fórumát is megnyerte, melyért jutalma a madridi E&E Kongresszusra való kilátogatás lesz.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.