2020.06.01, Hétfő
LB-Knauf: „Szilárd alapokra lehet nagy dolgokat építeni”
Fotók: LB-Knauf Kft.

LB-Knauf: „Szilárd alapokra lehet nagy dolgokat építeni”

magyarepitok.hu

2020.03.31. 10:15 - Almási Krisztina

Innováció, környezettudatosság és folyamatos termékfejlesztések – csak néhány meghatározó sarokpont, amelyek az építőanyag-gyártás palettáján 30 éve jelen lévő LB-Knaufot jellemzik.

Hirdetés

Harminc évvel ezelőtt alapították a Lasselsberger Kft.-t, amely egy gyors névmódosítást követően Lasselsberger-Knauf néven hamar a hazai építőanyag-gyártás egyik meghatározó szereplője lett. Az elmúlt három évtizedben termékei és innovációi révén a cég nem csak Magyarországon vált ismertté és jó pár termékkategória tekintetében piacvezetővé, de a régióban is komoly szerepre tett. A Veszprémből induló, országokon átívelő sikertörténetről Veit Tamással, a vállalat ügyvezető igazgatójával beszélgettünk.

A cég életében 1990-ben indult meg a gyártás és az értékesítés a veszprémi székhelyen, itt épült fel az első építőanyag-gyár is.

A cég tulajdonos-alapítója az osztrák Lasselsberger család volt, amely már akkor is számos építőanyag-ipari vállalkozást birtokolt Ausztriában és a környező országokban. A felfutóban lévő veszprémi gyár felkeltette az építőiparban nagy múltra visszatekintő német Knauf család érdeklődését, amely 1991 nyarán részesedést vásárolt benne, így a céget innentől Lasselsberger-Knauf Kft.-nek hívják.

„A külföldi tulajdonosi kör már a kezdetektől fogva magyar managementre támaszkodott, magyar munkavállalókat alkalmazott, deklaráltan magyar termékeket kezdett el gyártani és magyar márka építésébe fogott. Ez a felállás azóta is érvényes” – mondja el bevezetőként Veit Tamás.

 

Veit Tamás, az LB-Knauf Kft. ügyvezető igazgatója


Határokon átívelő vállalat született

A veszprémi gyár 1995-ben érte el kapacitásának felső határát: ekkor 3 műszakban több mint 100 ezer tonna építőanyagot termeltek itt egy év alatt. A cég piaci erősödése, a termékek iránti érdeklődés fokozódása és az értékesítési mutatók meredek emelkedése miatt azonban ez már nem volt elegendő. A Pest megyei Bugyi községben 1995-ben kezdődött meg a második üzem építése, amelyben 1996-ban indult meg a termelés. A még ma is világszínvonalú technológiát képviselő gyár éves kapacitása 240 ezer tonna, ami több mint duplája a veszpréminek.

A fejlődés itt nem állt meg, a cég a későbbiekben újabb üzemeket nyitott. 2001-ben Vácott kezdte meg működését az LB-Knauf harmadik hazai gyára, ahol kizárólag vakolatokat állítottak elő. A negyedik termelőüzem pedig Debrecenben épült fel, itt 2004-ben indult meg a gyártás.

 

Fotó: LB-Knauf Kft.

„A hazai termelőkapacitás bővítésével párhuzamosan a cég régiós terjeszkedésbe kezdett. A külföldi nyitás éve 1999 volt, a Lasselsberger-Knauf ekkor alapította meg horvátországi leányvállalatát, és ekkor indult meg az első külföldi gyár építése Durdevac (Szentgyörgyvár) közelében” – teszi hozzá a fejlődés státuszaihoz Veit Tamás.

A régiós térnyerés következő fontos állomása 2003-ban jött el, amikor a cég megalapította romániai leányvállalatát.

„Délkeleti szomszédunknál termelőüzem építésére eddig még nem került sor, az itt értékesített termékeket Magyarországon gyártják” – jegyzi meg.

2013-ban újabb mérföldkőhöz érkezett az LB-Knauf: ekkor vásárolta fel a Nikecell Balatonfűzfőn található színezővakolat gyárát, amely nyomban kapacitásbővítésen esett át. A felvásárlás a népszerű termékcsalád beintegrálása és a piaci jelenlét erősítése mellett a céges imázsépítés szempontjából is rendkívül fontos lépés volt.

2017 végén kezdte meg működést a Lasselsberger-Knauf második horvátországi gyára Zadar közelében.

Ezzel a cég hazánkban és a régióban jelenleg összesen hét termelőüzemmel rendelkezik, melyek együttesen több mint 900 ezer tonna kapacitással bírnak.


Úttörő az építőanyaggyártásban

Gépi vakolat, penészölő fugázó, hőszabályozó beltéri vakolat – csak néhány termék és innováció, amelyeknek mind a kifejlesztése, mind pedig piaci bevezetése a Lasselsberger-Knauf nevéhez fűződik. A vállalatnak köszönhetően a hazai építőanyagpiacon minden évben új, prémium minőségű termékek kerültek a piacra. „Nem volt olyan év a cég történetében, hogy ne vezettünk volna be a piacon valamilyen újítást, melyek magyar szellemi termékek, és a vállalat szakemberei fejlesztettek ki – jegyzi meg az igazgató a témával kapcsolatban.

Az LB-Knauf a gépi alapvakolatok és az esztrichek terén piacvezető Magyarországon, míg a hidegburkolási rendszerek, habarcsok és hőszigetelő rendszerek tekintetében is a piac egyik legmeghatározóbb piaci szereplője.

A cég indulásakor a termékportfólióba zsákos termékek, falazóhabarcsok, kézi alapvakolatok, hőszigetelő alapvakolatok és nemesvakolatok kerültek. Ezekhez az alapítás után nem sokkal meg is érkezett az első fontos újítás: a gépi vakolat termékkategóriát Magyarországon az LB-Knauf vezette be elsőként 1991-ben. Ez ma is a cég meghatározó termékei közé tartozik, ahogy a nem sokkal később piacra dobott önterülő esztrich, az Eurosan felújító rendszer és a komplett hőszigetelő rendszerek is.

 

Fotó: LB-Knauf Kft.

A Lasselsberger-Knauf az alapításától fogva intenzív kutatás-fejlesztési tevékenységet folytat, ennek köszönhetően számos technológiai újítást vezetett be úttörőként Magyarországon, és számos iparági minősítést érdemelt ki versenytársait megelőzve.

Utóbbira példa, hogy a 90-es évek közepén a cég kapta meg elsőként az építőipari alkalmassági bizonyítványt (ÉME – Építőipari Műszaki Engedély) egyik kiemelt termékcsoportjára, a hőszigetelő rendszerekre. Az építőipari ágazatban szintén a Lasselsberger-Knauf volt az első, amely ISO minőségbiztosítási rendszert vezetett be.


Termékeik tökéletesítésére törekszenek

Az igazgató a cég innovációs kultúrájáról beszélgetve elmondja, hogy a termékfejlesztésben nagy természetesen meghatározó szerepet játszanak a piaci igények és az a törekvés, hogy minél inkább komplett rendszereket tudjanak biztosítani az ügyfeleiknek.

„Ha vannak olyan összetevők, elemei egy rendszernek, amiket eddig máshonnan vásároltunk, vagy nem állt a rendelkezésünkre, akkor ezek szintén a fejlesztések egyik fő irányvonalát adják. Ezzel is célunk, hogy olyan új termékeket hozzunk létre, melyek szerves részeivé válva meglévő rendszereinknek, együtt dolgozva más termékekkel komplex megoldásokat tudjanak biztosítani műszaki problémákra mind a szakemberek mind pedig a végfelhasználók számára” - magyarázza a vezető. 

Veit Tamás azt is elmondja, hogy a különböző országokkal természetesen szoros az együttműködés a termékek minőségének javítása, a receptek optimalizálása, egységesítése kapcsán. Azt azonban tudni kell, hogy a termékek még így sem lesznek teljesen azonosak, hiszen a felhasznált alapanyagok, komponensek is valamilyen mértékben eltérnek egymástól, elég, ha csak a homokra gondolunk, melyből lehetetlen 100 százalékban megegyező tulajdonságokkal rendelkező alapanyagot biztosítani. A termékeket mindig „testre” kell szabni.

 

Fotó: LB-Knauf Kft.

„Az igazsághoz hozzátartozik az is, hogy a kivitelező igények is erősen eltérőek lehetnek, tehát ami a magyar piacon teljesen megállja a helyét, nem biztos, hogy a horvát vagy a román piacon is hasonlóan teljesít. A felhasználó elvárások eléggé különbözőek lehetnek, ezt mindig szem előtt kell tartani egy-egy termék véglegesítésénél” – teszi hozzá az igazgató.

A cég Magyarországon egyedülálló, speciális műszerekkel felszerelt, az EU által akkreditált laboratóriummal rendelkezik.

Alapvetően az itt végzett intenzív kutatómunka eredménye, hogy a hazai gyártók között a Lasselsberger-Knauf kínálja az egyik legszélesebb termékportfóliót vevőinek. A termékfejlesztés mellett a laboratóriumban megrendelésre végzett anyagvizsgálatok és egyéb építőipari szakértői vizsgálatok is zajlanak.

„Nagyon fontosak számunkra azok a típusú visszajelzések is, amelyek abban segítenek bennünket, hogy a termékeinket még jobbá tegyük a felhasználhatóság szempontjából is. Ha a kivitelezőktől, felhasználóktól kapott visszajelzések után a labor és a belső vizsgálatok azt mutatják, hogy a kisebb módosításokkal jobb terméket tudunk felhasználóink számára biztosítani, akkor ezt megtesszük. Ez is egyfajta termékfejlesztés, még ha teljesen új terméket nem is állítunk így elő ” – fogalmaz az igazgató.


Nem pusztán építőanyagokat, hanem építőipari megoldásokat kínálnak

Az LB-Knauf 2006-ban teljes arculati váltáson esett át: ekkor vezették be többek közt az „Építő megoldások” szlogent is. A céges filozófiát tükröző kifejezés egyrészt arra utal, hogy az LB-Knauf nem csupán termékeket gyárt, hanem komplex megoldásokat kínál az ügyfelek felmerülő problémáira. Másrészt pedig magában foglalja a partneri kapcsolatok fontosságát, a cég által nyújtott szolgáltatásokat, az alkalmazott technológiákat és a képzési programokat.

„Célunk, hogy olyan komplex megoldásokat nyújtsunk, amelyek egy hosszútávú biztonságot és használatot biztosítanak azoknak a fogyasztóinknak, akik a termékeinket és rendszereinket használják”

– jegyzi meg Veit Tamás.

Hozzáteszi azt is: „Azt gondolom, hogy termékeink kapcsán vevőink megbízható és hosszútávon működő rendszereket tudnak kapni – ez számunkra az egyik legfontosabb prioritás, hiszen csak szilárd, megbízható alapokra lehet maradandó dolgokat építeni.”

A Lasselsberger-Knauf 2015-ben elfogadott üzleti stratégiájában a hidegburkolási és homlokzati termékcsoportok mellett kiemelt hangsúlyt az innováció és a cég szakértői image-ének erősítése kapta. Ez utóbbi részét képezik azok az évente ma már több ezer embert érintő képzési programok (burkolók, kőművesek ill. kereskedelmi partnereink munkatársai), amelyeket az LB-Knauf 2002 óta ingyenesen szervez. „Ezekkel a képzésekkel az a célunk, hogy a termékeinkről a lehető legtöbb praktikus és alapvető információt tudjuk átadni azokban a csatornákban, ahol a konkrét értékesítés, a termékek felhasználása, a műszaki döntések meghozatala történik” – jegyzi meg az igazgató.

 

Fotó: LB-Knauf Kft.

A képzések egyik része évente két alkalommal 150 fős rendezvény keretében valósulnak meg, melyek során elméleti és gyakorlati oktatást is kapnak a résztvevők - a nagykereskedelmi partnereinknél a pult mögött ülő munkatársak, akikkel elsőként találkozik a vevő-, ahol elsajátítják a termékek főbb paramétereit, illetve felhasználási területeit.

A képzések egy másik része pedig az Lb-Knauf központjában, illetve az országban lévő szakiskolákban valósul meg, ahol a vállalat szakemberei gyakorlati bemutatókat tartanak. Ezek a képzések az év első negyedévében valósulnak meg, ezeken kívül pedig folyamatos online oktatások is vannak a nagykereskedésekben dolgozó munkatársak részére.


Élvonalban a műemlékvédelemben

A műemlék jellegű felújítások a régmúltra tekintenek vissza az LB-Knauf életében, és ezen a téren szintén meghatározóak a piacon. Az LB-Knauf azon kevés cégek egyike, aki szakvélemények kiadásával segíti a beruházókat, tervezőket, kivitelezőket a műemléki felújítási munkáknál.

„Mielőtt bármit is javaslunk, az alkalmazástechnikai kollégáink kimennek a helyszínre, és mintát vesznek az adott épület különböző részeiről. Ezután a mintákat megvizsgáljuk, és a vizsgálat alapján egy dokumentumban rögzítjük, hogy mi az adott épület a státusza, milyen munkafolyamatokat javaslunk, és mely termékeink, rendszerünk használatával érhető el a kívánt cél” – fejti ki Veit Tamás.

A teljesség igénye nélkül néhány példa az elmúlt időszakból: Siklósi Vár, Füzéri Vár, Veszprémi Érseki Palota, Egri Líceum, Fehérvár-csurgói Károlyi Kastély.

 

A Siklósi Vár (fotó: LB-Knauf Kft.)


Jövő: környezettudatosság és folyamatos megújulás

A Lasselsberger-Knauf az elmúlt időszakban évről évre kétszámjegyű növekedést produkált az árbevétel tekintetében, miközben a vállalat hatékonysága és eredményessége is folyamatosan növekedett. Hazai és külföldi termelőüzemeivel, illetve leányvállalataival együtt a cégcsoport jelenleg több mint 250 munkavállalót foglalkoztat.

„Büszkék vagyunk arra, hogy számos esetben elsőként vezettük be Magyarországon az új technológiai megoldásokat, legyen szó a gyártás, a logisztika vagy a kommunikáció területéről. Úttörő, kísérletező, és sokszor kockázatvállaló, de minden esetben vevőközpontú hozzáállásunkat a jövőben is megőrizzük”

– mondta Veit Tamás.

A további fejlődés másik kulcskérdése, hogy a cég közép- és hosszútávon milyen válaszokat tud adni a lokális és globális környezetvédelmi kihívásokra. „Természetesen mi is kiemelten foglalkozunk a fenntarthatóság és a környezetvédelem kérdéskörével. Az építőiparra hatalmas felelősség hárul ezen a téren, hiszen ez az egyik legnagyobb ökológiai lábnyommal rendelkező iparág. Ugyanakkor látni kell, hogy az egyes iparági szereplők nem képesek egyedül megoldást adni, ehhez a teljes rendszer átalakítására van szükség. Úgy érzem, mi a magunk részéről eddig is elvégeztük a feladat ránk eső részét, a jövőben viszont igyekszünk még nagyobb szerepet játszani abban, hogy az építkezés és otthonteremtés minél kevesebb terhet rójon környezetünkre” – mondja a vezető.

 

Fotó: LB-Knauf Kft.

Hozzáteszi azt is, hogy egyre több olyan folyamatot, eszközt, illetve környezetvédelemmel kapcsolatos akciót és lépést vezetnek be, ami a környezettudatosságot támogatja, illetve a környezettudatos üzleti megjelenést tükrözi.

Bár a cég előre meghatározott stratégiával rendelkezik, Veit Tamás szerint a fejlődés egyik záloga, hogy megőrizzék a rugalmasságukat, megbízhatóságukat, illetve azt a szakmaiságot, amellyel a változó piaci környezetre és piaci igényekre reagálni tudnak. „Megpróbáljuk a szervezetünket, a folyamatainkat, illetve a kollégáink hozzáállását úgy alakítani, hogy a lehető leghatékonyabban tudjuk azokat a piaci igényeket kielégíteni, amikkel nap mint nap szembetalálkozunk” – teszi hozzá az igazgató.


LB-Knauf mint a minőség receptje

Az LB-Knauf által képviselt értékekről és szemléletről beszélgetve Veit Tamás kifejti: „Azt gondolom, hogy az elmúlt időszakban nagyon sokat fejlődtünk az általunk biztosított szolgáltatásokban, amivel naprakész információkkal látjuk el a partnereket.” Mint mondja, a bejövő kérdésekre és megkeresésekre azonnal képesek vagyunk reagálni, kollégáink folyamatosan elérhetőek.

Fotó: LB-Knauf Kft.

„Büszke vagyok arra, hogy kollégáink mindig elérhetőek és a megkeresésekre az esetek több mint 90 %-ában 24 órán belül válaszolnak. Ugyancsak büszke vagyok arra, hogy a kollégáink olyan szakmai tudással és tapasztalattal rendelkeznek, hogy gyorsan és megbízhatóan meg tudják adni azokat a válaszokat a partnereknek, amik az ő munkájukat jelentősen segítik vagy megkönnyítik” – mondja el a vezető a kialakított rendszerükkel kapcsolatban.

„Az LB-Knauf a hazai építőipar meghatározó szereplője. Célunk nem csak hogy megőrizzük, de folyamatosan erősíteni is tudjuk piaci pozícióinkat. Termékeink minősége, kollégáim szakértelme, elkötelezettsége és megbízhatósága a garancia arra, hogy jó úton vagyunk” – zárja le gondolatait az igazgató.

 

Almási Krisztina

Galéria

Iparági hírekLasselsberger-Knauf Kft.interjúVeszprém

Hírlevél

Hirdetés

Hirdetés