A minőségi betonpadlók készítéséhez elengedhetetlen a megfelelő szakismeret és az együttműködés a tervező, a kivitelező és a betongyár részéről egyaránt.
A beton padlók utólag kialakuló sérüléseinek elkerülésére a Mapei Kft. egy innovatív új programot dolgozott ki. A beton ipari padló nagyon népszerű a mai építőipari kivitelezéseken mivel rendkívül gazdaságos, valamint sokoldalú megoldást kínál gyár és csarnoképítőknek egyaránt.
A gazdaságossága abban rejlik, hogy gyakorlatilag egyetlen betonréteggel:
A feltételes mód fontos, mert ahhoz, hogy minden szempont teljesüljön hozzáértő, körültekintő munkára van szükség.
Bár a padló lehet egy raktárépület legjelentősebb része, miután nem tartozik a szerkezethez a tervek jelentős részében az ipari padló rétegrend csak megemlítésre kerül. Tehát a részletek sok esetben a kivitelezői tapasztalatra vannak bízva.
A minőségi betonpadlók készítéséhez elengedhetetlen a megfelelő szakismeret és az együttműködés a tervező, a kivitelező és betongyár részéről egyaránt.
Nem elhanyagolható az a tudás sem, amivel a megrendelő rendelkezik. Az épület lehető legpontosabb meghatározása, az építési terület ismeretével együtt alapját képezi a tervezői munkának.
Egy padló esetében ez kiemelten fontos, mert a padlókkal szemben állított igények a legkülönbözőbbek lehetnek esztétikai, síkpontossági, teherbírás és vegyi ellenállóképesség szempontjából is.
A beton ipari padlókat elsősorban statikai igénybevételekre tervezik. Ezeknek a számításoknak általában az alapja a TR34 ipari padlós irányelv. A tervező figyelembe veszi a különböző terheléseket melyek a raktározásból, rakodásból, szállításból adódnak, majd ezeket természetesen vizsgálni is kell nem csak a tábla közepén, hanem a széleken és a sarkokon is egyaránt.
Az épület adottságainak és a megrendelői igénynek megfelelően kell meghatározni a kialakítandó fugákat, táblaméreteket, szükséges betéteket, továbbá a megerősítéseket is. Miután a betonlemez egy rugalmas alátámasztásnak tekinthető ágyazatra kerül, a teljes rendszer hosszútávú működésének a feltétele a statikai igényeknek megfelelő alap.
Általában a statikai szempontok figyelembevételét követően megtervezettnek tekintik a padlót, ami betonból készül. Azonban a különböző összetevők minősége, azok aránya, a környezeti feltételek, mind-mind együttesen határozzák meg a végeredményt. Azonban gyakran előfordulnak előre nem várt repedések, vetemedések, melyek elsősorban a beton zsugorodására vezethetők vissza.
Mivel ez nem hagyható figyelmen kívül, a Mapei Kft. kidolgozott egy Zsugorodás Méretező Programot, mely a beton alapanyagainak és a környezeti viszonyoknak ismeretében segít meghatározni annak zsugorodását és ezzel együtt javaslatot ad a maximális biztonságos táblaméretre is.
Amennyiben a megoldás nem egyezik a megrendelői igényekkel, lehetőség van az adatok változtatására. A vastagság, betonszilárdság, vagy zsugorodás csökkentés kompenzálás alkalmazásával, a táblaméretek a kívánt nagyságúra állíthatók.
A Mapecure SRA 25 zsugorodás csökkentő adalékszer több mint 30%-al képes redukálni a zsugorodást, ha pedig együttesen kerül alkalmazásra az Expancrete expanzív adalékszerrel, a korai zsugorodás mértéke több mint 60%-al csökkenthető.
A zsugorodás méretezés ötvözése a statikai számításokkal egy műszakilag kifogástalan betonpadló méretezésére ad lehetőséget. A megrendelőknek már csak egy kérdésük szokott maradni, az ár.
A Mapei Kft. szerette volna, ha a vevőik minden kérdésre teljes választ kaphatnak, ezért készítettek egy Padló Kalkulátor Programot. A teljes padlóköltséget mindenki kiszámolhatja a beállított egységárakkal. Valamint nem elhanyagolhatóan: a program a beállított használati időszakra képes kalkulálni a karbantartások költségeivel is.
A Mapei a programok együttes használatát javasolja, mert tapasztalataik alapján azok jelentős segítséget nyújtanak megrendelő és tervező partnereiknek a legoptimálisabb beton ipari padlók megtervezésében.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.