A külföldről hazaérkezett építőipari szakemberek közel 20 százaléka biztosan Magyarországon maradna a járvány után, legnagyobb részük fizikai munkavállaló.
Közel ezer külföldről hazaérkezett építőipari szakember jelentkezett a KÉSZ Csoport „Maradj itthon” kampányának köszönhetően, így a most hazajött iparági munkavállaló 20 százalékát biztosan sikerülhet itthon tartani a járvány után.
Ötezer szakemberre becsülik a járvány miatt hazatérők számát az ágazaton belül, akik részben megoldhatják az építőiparra jellemző, évek óta tartó munkaerőhiányt.
Ahhoz, hogy a magyar építőiparban maradjanak, a KÉSZ Csoport szerint egy négy pontból álló feltételrendszernek kell megfelelniük az iparág szereplőinek.
A hazaérkezett munkások több mint 90 százaléka fizikai munkaerő, a legtöbben hegesztőként (22%) lakatosként (19%), és villanyszerelőként (16%) helyezkednének el, de a munkaerőipaci helyzethez képest jelentős mennyiségű szellemi munkaerő is jelentkezett. Ők döntően építésvezetők, technikusok, gyártáselőkészítők, de például gazdasági területre is érkezett több önéletrajz.
A KÉSZ Csoport a munkaerő itthon tartása érdekében iparági munkaközvetítőként segíti a jelentkezőket, így saját alvállalkozóit és a szakemberek iránt érdeklődő versenytársait is ajánlja a hazatért szakembereknek, valamint igény szerint összeköti az iparág szereplőit a hozzá jelentkező munkavállalókkal.
„Az alvállalkozóinknak már biztosítjuk azt a lehetőséget, hogy amennyiben kollégákat keresnek, mi szívesen ajánljuk őket a regisztrált szakembereknek. Hasonlóan nyitottak vagyunk arra is, hogy ezt akár versenytársainkkal is megtegyük – iparági vezető szerepünket kihasználva összefogásra buzdítjuk az építőipart, ezzel is hozzájárulva a családok együtt tartásához és a gazdaság fellendítéséhez” – mondta el Vida Tamás, a KÉSZ Csoport vezérigazgatója.
A vállalat szerint egységes feltételrendszerre van szükség a külföldről hazaérkező szakemberek megtartása érdekében, amelyet négy pontban foglaltak össze:
A cégcsoport továbbra is várja külföldről hazaérkezett, és Magyarországon munkát kereső szakemberek jelentkezését az erre a célra létrehozott weboldalon.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.