Az ágazat nagyvállalatai saját képzési központokat hozhatnak létre a megújuló építőipari szakképzésben, melynek részleteit az ÉVOSZ alelnökének segítségével tekintettük át.
A kormány elfogadta a szakképzés 4.0 programot. Az ehhez kapcsolódó szakképzési törvény és kormányrendelet részleteiről, ezen belül az építőipari szakképzésről Tóth Istvánné tartott beszámolót az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetségének legutóbbi elnökségi ülésén.
Az új stratégia egyik célja, hogy a szakképzésben növekedjen a vállalkozások szerepe. „Többek közt azért, mert az iskolákban még mindig a régi technológiákat oktatják, melyek felett már eljárt az idő” – mutatott rá az ÉVOSZ alelnöke.
Hozzátette, a lemaradás megszüntetésének személyi és tárgyi feltételei vannak. Előbbiek megteremtése érdekében a szakképző iskolákban dolgozó tanárok oktatói státuszba kerültek, kikerülve a köznevelési törvény hatálya alól, továbbá 30 százalékos bérfejlesztést kaptak.
„A közeljövőben a szakképző tanárok 50 százalékának várható a nyugdíjazása, emiatt arra van szükség, hogy a fiatal mérnökök számára vonzóbbá váljon az oktatói pálya.
A mostani döntés ennek érdekében egy szabadabb bérfejlesztést tesz lehetővé: a szakképző tanárok bére kikerült a közalkalmazotti bértáblázat hatálya alól.”
A szakképzési reformot egy széleskörű egyeztetés előzte meg, ehhez a különböző iparágak szereplői összesen 19 Ágazati Készségtanácsot (AKT) hoztak létre. A 23 tagú Építőipari Ágazati Készségtanácsot Tóth Istvánné vezeti. „Örömmel mondhatom, hogy szinte minden nagy építőipari szereplő képviseli magát a szervezetben, ezzel támogatva a munkánkat.”
A többi ágazathoz hasonlóan az építőiparban is ki kellett választani azokat a szakmákat, melyek alapszakmákká váltak. Ezek csak iskolarendszerben, hároméves képzéssel oktathatók.
„Az ágazatban 12 ilyen szakmát határoztunk meg: ács, bádogos, burkoló, műköves, festő-mázoló-tapétázó, kőfaragó, kőműves, szárazépítő, szerkezetépítő-szerkezetszerelő, szigetelő, tetőfedő és útépítő-útfenntartó.”
Felhívta rá a figyelmet, számos az iparághoz kapcsolódó szakma más ágazathoz került besorolásra, mint például a villanyszerelő, a szerkezetlakatos vagy a víz- és gázszerelő.
A szakmunkásképzés új rendszerében mind a 12 szakma tanulója egy egyéves ágazati alapozó képzésben vesz részt, ennek záróvizsgája után dönti el, hogy a szakmák közül melyiket választja.
„Ennek megfelelően a következő tanévben már nem szakmára, hanem a teljes ágazatra fogjuk beiskoláztatni a gyerekeket” – mutatott rá egy jelentős változásra Tóth Istvánné.
Amikor a tanuló az első év végén kiválasztotta az adott szakmát, tanulói munkaszerződést köt egy a képzésbe belépő vállalattal, és ez alapján végez gyakorlati munkát a duális képzőhelyeken. „Ezt az oktatást iskolai tanműhelyben és munkahelyen egyaránt lehet végezni, de utóbbinak biztosítania kell az oktatáshoz szükséges feltételeket és felügyeletet.”
A vezető a technikumi képzésre is kitért: ennek során a diákok kétéves ágazati alapképzést kapnak, azután kiválasztják a technikumi szakmát, amit három évig tanulnak. Fontos tudnivaló, hogy a szakmunkás és a technikumi képzés között lehetséges az átjárás: az alapképzés első éve után a szakmunkás átválthat a technikumi képzésre és ez fordítva is történhet.
Tóth Istvánné szavaiból kiderült, a munka során a különböző szakmák tananyagát és követelményeit is részletesen kidolgozták az AKT és az iskolák szakértői. Ezek a programok szakmánként elérhetőek a szakkepzes.ikk.hu oldalon.
Fontos előrelépésként emelte ki, hogy minden tanuló akkreditált vizsgaközpontban ad számot a tudásáról, a képzőhelyek nem vizsgáztathatnak. „A szigorú kritériumnak megfelelő központok felállítása folyamatban van.”
Tóth Istvánné a képzési központokra is kitért. Az új jogszabály szerint a mikro és közepes vállalatok és a szakképzési centrumok közösen hoznak létre ilyen központokat. Az így létrejött nonprofit szervezetben a centrumoknak legfeljebb 60 százalékos tulajdonrésze van. A törvény a tudásközpontok létrehozását is lehetővé teszi, abban az esetben, ha a szakirányú képzést és a felsőoktatást egy közös központban valósítják meg.
A 250-nél több főt foglalkoztató nagyvállalatok saját képzési központot teremthetnek. Ennek feltétele, hogy az alapítás előtti évben az éves nettó árbevétel legalább 90 százalékának termelésből kell származnia. Ennek a lehetőségnek nagy jelentőséget tulajdonított az Építőipari Ágazati Készségtanács vezetője:
„Azt gondolom, hogy ez a járható út. A nagy cégek közül az utóbbi években csak kevesen vettek részt a szakképzésben, de most itt az alkalom, hogy visszatérjenek az ágazat érdekében.”
Hangsúlyozta, vannak jó példák, hiszen néhány nagyvállalat a közelmúltban elindult ebben az irányban.
További fontos részlet, hogy az építőipari nagyvállalkozások az előző évi átlagos statisztikai létszámuk 20 százalékáig köthetnek csak tanulói munkaszerződést. „Az építőiparban hosszú évek során kialakult az a gyakorlat, hogy a cégek nem saját létszámmal, hanem alvállalkozókkal dolgoznak” – emlékeztetett az alelnök. Hozzátette, mivel jelentősebb saját létszám csak kevés céget jellemez, ez a kritérium kedvezőtlenül befolyásolja a nagyvállalati képző központok alakítását.
A beszámoló a felnőttképzésre is kitért.
„Ide olyan specialitások kerültek, melyek kimaradtak az országos képzési jegyzékből (OKJ), illetve melyekre szükségünk van a szakmában, de nem igényelnek hároméves képzést. A 300-400 órás felnőttképzések a szakképzéssel együtt egy rugalmas egészet alkotnak.”
Kiemelte, a felnőttképzésbe az ágazat szereplői közül bárki javasolhat programkövetelményeket és új szakterületet.
Az előadáson elhangzottak szerint az építőiparban a 2019-2020-as tanév szakképzésében résztvevő tanulók száma 5400 fő, a felnőttoktatásban 2500-an vesznek részt.
Tóth Istvánné az előadása végén kulcsterületként jelölte meg a finanszírozást. „Nagyon fontos kérdés, hogy amikor 2021-ben az új rendszer első diákjai befejezik az egyéves ágazati alapképzést, akkor egy vállalatnak mit fog jelenteni anyagilag a képzésük.”
Jelen állás szerint mintegy évi 1,1 millió forintos költségtérítés jár egy tanuló után. „Ha ezt összevetem azzal, hogy a tanulónak a mindenkori minimálbér legalább 60 százalékát kell fizetni, akkor annak a költsége máris meghaladja ezt a normatívát.” Hozzátette, ilyen feltételekkel a cégeknek nem éri meg részt venni a képzésben, emiatt remélik, hogy ez a normatíva változni fog.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.