Rövid bejáráson megmutatták a civil szervezetek képviselőinek és a sajtónak is az M30-as autópálya Szikszó és Miskolc közötti, megsüllyedt szakaszának helyreállítási munkálatait.
Februárban kezdte el a STRABAG az M30-as autópálya lezárással érintett szikszói szakaszán az instabil talajszerkezet megerősítésének előkészítését. A 2021-ben átadott sztrádát 2024 februárjában le kellett zárni a forgalom elől. A kivitelező egymástól független szakértőket, geotechnikusokat és geológusokat kért fel a pályaszerkezet csúszásának okainak feltárására és javaslatokat dolgoztak ki a probléma elhárítására.
A STRABAG mellett, a közútkezelő MKIF is végzett fúrásokat, hogy feltárja a probléma forrását. A 2025. február 17-i szikszói lakossági fórumon Pántya József, az Építési és Közlekedési Minisztérium út- és vasútépítésért felelős helyettes államtitkára azt mondta: „Az M30-as autópálya közel 400 méter szakaszán a töltés alatt körülbelül 6 méter mélységben „eltörött” a talaj, elindult egy lassú, de nagymértékű csúszás. A 10-12 magas töltés megindult egy úgynevezett csúszólap mentén. A probléma magja a körülbelül 6 méter mélyen, a terepszint alatti csúszólap, amelynek nem kellene ott lenni, hiszen olyan talajvizek kerültek a töltés alá, amelyeket az engedélyezési terv és kivitelei terv alatt készült talajmechanika nem tárt fel."
A kivitelező által letett megoldási javaslatok közül az ÉKM a Budapesti Műszaki Egyetem Geotechnikai Tanszékének bevonásával azt választotta, hogy a jobb pálya teljeskörű elbontása után, több mint 750 darab, 60 cm átmérőjű vasbeton cölöpöt fúrjanak le, majd a kibetonozás után, erre épüljön vissza a töltés és a pályatest. A bal pályán a burkolati szinttől négy méter mélységig történik visszabontás és újjáépítés. A beavatkozással érintett hossz: 300-350 méter.
A munkálatok gőzerővel haladnak – mondta a munkaterület ma délelőtti megtekintése utáni sajtótájékoztatón Pántya József. Az ÉKM helyettes államtitkára összefoglalta a február 17-e óta eltelt időszakban elvégzett munkálatokat. Ahogy fogalmazott, a helyreállítás megkezdésének előfeltétele volt, hogy az elbontandó töltéstest ideiglenes deponálásához szükséges területeket kibéreljék. Ezután láthatott neki a kivitelező az érintett szakaszon a töltés bontásának, hogy annak helyén, mintegy 774 darab 60 centiméter átmérőjű vasbeton cölöp kerüljön befúrásra és betonozásra 20-22 méteres mélységben. Az ÉKM illetékese megjegyezte, hogy a kivitelező komoly gépparkkal van jelen a munkaterületen, két cölöpözőgép mellett, 12 darab négytengelyes szállítójármű vesz részt a napi munkálatokban.
A tájékoztatón elhangzott, hogy április végéig 110 ezer köbméter töltésanyagot termeltek le a munkaterületről. A 774 cölöpből 334 már a föld alá került. Ez a szakasza a munkálatoknak a tervek szerint május végéig elkészül. Ezzel párhuzamosan már a jövő héttől elkezdődik a töltés visszaépítése. Pántya hozzátette, a cölöpök felső síkjára kerül még egy fél méternyi kavicsréteg geoműanyagok közé. A geotechnikusok kiszámolták, hogy a töltés visszaépítése után mennyi időre van szükség, hogy az konszolidálódjon, vagyis a természetes ülepedési folyamat megtörténjen. Ezután kezdődhet el a pályatest visszaépítése. A terv továbbra is az, hogy a munkálatoknak október 31-ig el kell készülnie.
Az épület barokk kori újjáépítése óta ez volt a legnagyobb fejlesztés a tihanyi apátságban.
Egy magyar-román közös uniós program keretében: az államhatáron túl a temesi Hunyadi-váron fognak dolgozni.