A vasbeton szerkezetek egyik legnagyobb ellensége a korrózió, melynek kivédésére hozta forgalomba a Mapei a cink tartalmú MAPESHIELD anódokat.
A vasbeton szerkezetek tartósságának és stabilitásának érdekében született meg a Mapei MAPESHIELD anódos megoldása. A terméket a korrózió ellen használják, megakadályozva, hogy a beton pórusai közé olyan anyagok kerüljenek, amelyek megtámadják és tönkre teszik az acél körül lévő védőréteget.
A roncsoló anyagoknak két fő típusa van, amelyek korróziót okozhatnak:
Ezek azért jelentenek veszélyt, mert a betonacélon vas-oxidot (rozsda) képezve a beton repedését és sérülését idézik elő. A kloridkorrózió helyi jellegű és sokkal nagyobb mértékű károsító hatással bír: kétségkívül a legagresszívabb és legveszélyesebb típus a vasbetonelem szerkezeti stabilitásának szempontjából.
Az úgynevezett katódos védelem (CP) bizonyul a leghatékonyabb technikának a kloridok által szennyezett vasbeton szerkezetek helyreállítására, valamint a korrózió megállítására. Ennek alkalmazásához a betonnak csak a sérült részét kell eltávolítani, és nem mindig szükséges kivenni a szilárd, szennyezett részt. A katódos védelem vasbeton szerkezetre történő alkalmazása ugyanis átalakítja a megerősítés körül lévő környezetet. Egyaránt lehet használni új vagy már meglévő szerkezeteken is, amelyekben a korróziós folyamat még nem kezdődött el, de valószínűleg be fog következni.
Kétféle katódos védelem létezik:
Mindkét rendszer képes megfékezni vagy csökkenteni a korróziót. A fő különbség a két rendszer között, hogy a külső áramforrással működő típushoz (ICCP) egy tápegység és egy villamos energiaforrás szükséges.
A galvanikus rendszer (SACP) viszont azon az elven alapul, hogy két különböző fémet kapcsolnak össze ugyanabban a környezetben, amely az akkumulátorhoz hasonlóan villamos energiát termel.
Az SACP-rendszerek fő előnyei tehát az egyszerű kialakítás és minimális karbantartási igény.
A galvanikus katódos védelem két különböző feszültséggel rendelkező fém összekapcsolásának elvén alapul: az egyik a szénacél, amelyet a betonacélhoz használnak, a másik a cink az anódokban.
A két fém összekapcsolásával
a beton vagy javítóhabarcs elektrolitként működik és folyamatosan áramot generál, amely megóvja az acélt a korrózióval szemben.
A cink tartalmú MAPESHIELD anódok idővel oxidálnak, és mártír fémmé válnak a betonban lévő betonacél javára, így késleltetve vagy megállítva a korróziós folyamatot és jelentősen növelve a szerkezet tartósságát.
Szintén az anódokban lévő elektromos töltésnek köszönhető, hogy képesek vonzani a kloridokat és távol tartani azokat a betonacéltól, és így jótékony hatást fejtenek ki a korrózióval szemben.
A MAPESHIELD anódok több előnnyel rendelkeznek:
További információkért keresse fel a vállalat weboldalát – www.mapei.hu – vagy keresse az ingyenes szaktanácsadó szolgáltatásukat!
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.