2024.11.21, Csütörtök
A Park West lakópark is a Doka zsalurendszerével készült
Fotók: Doka Kft.

A Park West lakópark is a Doka zsalurendszerével készült

magyarepitok.hu

2020.11.15. 10:40 - Kalácska-Nagy Nóra

A Budapest XIII. kerületében felépült Park West lakópark szerkezetépítője arról beszélt, miért döntött a Magyar Doka Kft. termékei mellett.

Hirdetés

A főváros egyik legdinamikusabban fejlődő környékén épülő társasház kivitelezésén dolgozik a Doka egyik régi partnere, a CLC-Construct Kft. A cég a megalakulását követően szerkezetkivitelezésre szakosodott, és a közeljövőben bővülni fog generál kivitelezés, speciális előregyártás irányban.

A projekt felelős építésvezetője Pál Tamás, aki tanulmányai befejező évében kezdett Magyarország egyik legnagyobb szerkezetkivitelező cégénél, a CLC-Construct Kft.-nél dolgozni. Így négy éve, 2016 szeptembere óta erősíti a cég csapatát, először munkahelyi mérnökként, építésvezetőként, majd vállalkozási főmérnökként.

A szakember korábban is dolgozott már társasház projekteken, például a hazánkban egyedülálló Metrodom Panoráma Lakópark kapcsán a 17 emeletes B és C épületek kivitelezésén. Most a Living fejlesztésében épülő Park West projekt kapcsán készült vele interjú.

 

Fotók: Doka Kft.

Gyorsan haladtak a munkafolyamatokkal

Mikor kezdődött az építkezés? Mekkora épületről van szó?

2020 januárjában kezdtük az építkezést és 2020 októberében be is fejeztük az ütemtervek szerint.

Számokban kifejezve: 1700 tonna betonacél, 11.500 köbméter beton, 28.500 négyzetméter födémzsalu és 18.500 négyzetméter függőleges fal és pillér zsalu került ebbe a 227 lakásos társasházba az alaplemezen kívül.

Az épület 8 emelet magas lett egy 2 szintes mélygarázzsal. Alapterülete 4200 négyzetméter, a felmenő szerkezet pedig 2700-2900 négyzetméter.

 

 

Mennyire számít komplex szerkezetnek a társasház, van-e valamilyen szokatlan szerkezeti megoldás?

Ez egy tipikus pillérvázas épület. Talán, ami ma már előtét homlokzat nélküli épületek esetében nem jellemző, hogy végig az épület födémkontúrján lelógó gerendával tervezték, amelynek statikai merevítő szerepén túl főleg a nyílászáró csomópontok jobb stabilitása, szigetelhetősége az előnye. Ez számunkra a kivitelezés szempontjából technikai nehézségeket nem jelentett, inkább időbeli többletet igényelt.

Kiemelném még az épület járműáthajtó részét, ahol a belmagasság majdnem 7 és fél méter és az átjáróhoz tervezett homlokzati végfalak mindössze 30-36 cm-es távoságra helyezkednek el a szomszédos épületek tűzfalától, amely roppant közeli. Mivel egy jól megtervezett épületről beszélünk, ezért gyorsan lehetett haladni a munkafolyamatokkal.

 

 

Bevált a törmelékfogó háló

A szomszédos épület melletti falak kivitelezése során monotech, vagyis egyoldali rendszert kellett alkalmazni.

A szomszédos épület közelsége miatt a hagyományos, kétoldalról történő homlokzati falzsaluzást nem tudtuk kivitelezni. Ha a rendelkezésre álló helyből kivonjuk a zsalutáblák, a kapcsok, a sínek és a daruhorog méreteit, mindössze 5-10 cm-es rés állt rendelkezésünkre a táblák beemelésére. Ezek miatt vált szükségessé a Framax Xlife Plus falzsalurendszer alkalmazása.

Először használtuk, és abszolút beváltotta, amit ígért. A kónuszok hüvelyei eltérnek más gyártókétól, használatuk közben oda kell figyelni a fogadólyukak tisztaságára, hogy probléma nélkül be tudjanak pattanni a helyükre.

 

Így ezzel a táblarendszerrel nem okozott gondot az egyoldali zsaluzás. Egy korai gondolatmenet szerint a liftaknákat kúszóállványokkal is kivitelezhettük volna, ám mivel télen kezdődött az építkezés, és a beton kötési idejét végig gondolva, végső soron az ütemtervünkben nem eredményezett volna akkora gyorsaságot, ami miatt megérte volna a tervek módosítása a befogási pontok áttervezésével és az áttörési pontok kialakításával.

 

Felkerült a szerkezetre a Doka biztonsági törmelékfogó hálója, amely az építkezés mellett közvetlenül elhelyezkedő közterület védelméért felelt. Honnan hallott a hálóról és mennyire volt elégedett vele? Könnyű szerelhetőséget ígér a termék, valóban így volt?

Még a háló ellenére is kifüggesztettünk táblákat a kerítésre, hogy felhívjuk a lakosság figyelmét arra, hogy a háló alatt saját felelősségre történik a parkolás.

Maga a háló remekül bevált, tényleg összegyűjti a legkülönfélébb törmelékeket. Az építési helyszínen való szerelés sem okozott gondot.

 

A bilincseket az útmutató szerint meghatározott pontokra helyeztük fel, maximum 15 cm-re az állványcsövektől, amit néhol kicsit nagyobbra igazítottunk az állványcsőre felfűzött háló sűrűsége miatt. Ezt a problémát a Doka jóváhagyásával így sikerült áthidalni.

Pozsonyban láttunk először szélpajzsot, ez alapján kértünk ajánlatot erre a védelemre.

Szerettük volna kipróbálni a hálót, ezzel együtt még költséghatékonyabb megoldás is volt, mint az érintett közterület – amely ráadásul parkolórész - bérlése.

A háló bőven túlnyúlt az építési telekhatáron, az elektromos hálózatot sem zavarta, így a védelem teljessé vált. A hagyományos konzolállvány többek között a lelógó gerendák miatt és a védeni kívánt 5-6 méteres sáv miatt sem volt lehetséges. Betonozás után minden alkalommal átvizsgáljuk, hogy ne száradjon rá a beton, mert az hajlamos tönkretenni a hálót. A következő projekteken is használni fogjuk.

 

Sok időt spóroltak

A Dokánál odafigyelnek arra, hogy a projekteken végig jelen legyenek műszaki támogatással is. Szükség volt további támogatásra is, vagy a tervek alapján könnyen tudtak dolgozni?

Elsőként a kapcsolattartónkat hívtuk, de természetesen több tervező kollégával is beszéltem időközben. Egyrészt a munkafolyamat felgyorsítása és egyszerűsítése miatt a lépcsőházi liftakna magok tervezésével segített a műszaki csapat. Ezután gyakorlatilag a táblák beszerelése szinte legózásnak tűnt.

Másrészt az egyoldali falakat is megterveztettük, mert a földszinti, több mint 7 méter magas fal munkahézagainak meghatározása fontos volt abból a szempontból, hogy a betonnyomást még biztosan elbírja, figyelembe véve a daru teherbírását is. Végül a helyszíni egyeztetések egy-egy ponton változtattak ezen a terven, de a rugalmas és gyors támogatásnak köszönhetően így is sok időt megspóroltunk azzal, hogy a falszakaszokat egy ütemben tudtuk betonozni függőleges vonatkozásban.

 

 

Miért és hogyan esett a választás a Doka termékeire?

Folyamatosan dolgozunk több projekten is a Doka termékeivel.

Számunkra a minőség és a kiszolgálás egyaránt fontos. Az, hogy szinte bármikor bármit azonnal tudnak biztosítani, az ütemterv tartásához is elengedhetetlen.

 

Gond nélkül tartották a határidőt

Hány fővel dolgoztak?

Munkafázistól függően elmondható, hogy 30-45 vasszerelő, 40-60 ács és 10-15 segédmunkás dolgozott egyszerre. Tehát 100-120 fő között mozgott a létszám, ez elengedhetetlen volt az ütemterv tartása érdekében.

A kivitelezések egyik legnagyobb kihívása mindig a határidők tartása. Voltak-e kritikus pontjai az építkezésnek ebből a szempontból?

Abban a szerencsés helyzetben voltunk, hogy nem voltunk csúszásban és végig úgy nézett ki, hogy a véghatáridőnket – ami 2020. október 15. volt - gond nélkül tudjuk tartani. Időben megérkezett a generálkivitelező is, így azzal a toronydarunak több dolga lett. Ám ez sem okozott problémát, mert szinte végig inkább előteljesítésben haladtunk.

 

További Doka termékekről ide kattintva tájékozódhat. 

Galéria

Iparági hírekMagyar Doka Kft.CLC-Construct Kft.építőipari cégekzsaluzat

Hírlevél

Hirdetés