Az idei 4000 milliárd forintos forgalmával is húzóágazat maradt az építőipar, mely az ÉVOSZ elnöke szerint máris érzékeli a lakásáfa visszacsökkentését.
Az építőipar jövőre, az első negyedév végére várhatóan megkezdheti a már előkészített, de a járvány miatt elhalasztott beruházásokat - hívta fel a figyelmet az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetségének (ÉVOSZ) elnöke kedden reggel az M1 aktuális csatornán. Koji László szerint az állam elindíthatja a következő uniós költségvetési ciklus forrásaiból a beruházásokat, továbbá az államilag támogatott felújítások is lökést adhatnak az ágazatnak.
A szövetség elnöke szerint a lakásépítések áfájának visszacsökkentése 5 százalékra komoly ösztönző az állam részéről, szerinte az építőipar már érzékeli is a lépés élénkítő hatását.
A felújítási támogatás fontosságáról beszélve Koji László elmondta,
örülnek ennek a lépésnek, hiszen az építőipar az elmúlt évek kiemelkedő teljesítménye mellett sem volt képes behozni az előző válság idején keletkezett elmaradásokat az ingatlanok állagának javítása területén.
Az ÉVOSZ elnöke úgy fogalmazott: az állami lépések után most az ágazaton van a sor, a kapacitásokat bővíteni kell, saját beruházásokra van szükség, és közben a kollégák képzése is elengedhetetlen.
Komolyabb feszültségek a kereslet és a kapacitás között főképp Budapesten és az agglomerációban vannak - mondta, utalva arra, hogy a járvány miatti csúszások is főként a fővárosban és környékén voltak tapasztalhatók.
Koji László arra is kitért, hogy az építőipar az idei évre várható 4000 milliárd forintos termelésével húzóágazatnak számít, bár ez a teljesítmény a tavalyi nagyon magas, 4430 milliárdos bázisnál 11 százalékkal alacsonyabb. Fontos eredménynek nevezte, hogy az ágazatban a járvány ellenére sikerült a munkaerő létszámát fenntartani.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.