A PERI olyan új zsalukat forgalmaz Magyarországon, melyekkel gyorsabban, olcsóbban, kevesebb munkaerővel és eszközzel lehet dolgozni.
A fa alapanyagú termékek ára januártól júliusig közel két és félszeresére emelkedett, az acélból készült termékeké pedig nagyjából húsz százalékkal nőtt. Vannak olyan termékek, amelyeknek a gyártási ideje jelenleg négy-hat hónapig is eltart.
Erre a piaci kihívásra keresték a megoldást a PERI magyarországi leányvállalatának szakemberei, akik a konszern indiai tapasztalataiból merítettek. Az ázsiai országban és már néhány európai piacon is bizonyított a könnyű, kézzel emelhető HANDSET ALPHA fal- és pillérzsaluzat, illetve az ALPHADECK födémzsalu, melyek előállításához minimális faanyag szükséges.
“A szerkezetépítést is súlyosan érinti a nyersanyagok áremelkedése, ezért Ázsiában kipróbált megoldásokat hoztunk Magyarországra, ahol kollégáink már régóta magas minőségű, költség- és időtakarékos anyagokkal dolgoznak. Ezek az eszközök könnyűek, kevés elemből állnak, így az építkezésre kevesebb anyagot kell rendelni, hiszen a helyszíni anyagkészlet gyorsan forgatható”
- mondta el Ézsiás Miklós, a PERI Magyarország ügyvezetője.
Az indiai Ahmedabadban a KIFS pénzügyi szolgáltató vállalat 13 emeletes központja ALPHADECK födémzsalu segítségével épült fel. A megrendelő olyan megoldást keresett, amely kevesebb munkával jár, ugyanakkor gyorsabb kivitelezést és jó minőségű látszóbeton felületet biztosít.
“Az ALPHADECK födémzsaluval nagy fesztávolságú födémeket építettünk meg könnyen és gyorsan, kiváló minőségben, kevesebb munkaerővel”
- nyilatkozta az projektet vezető Tejas Shah.
A mindössze három fő komponensből - panelből, ejtőfejből és födémtámaszból – álló, gyorsan szerelhető ALPHADECK födémzsalu intuitív, magától értetődő szerelési sorrendje minimális képzéssel megtanulható. A rendszer egyik fő előnye, hogy a kizsaluzás hamarabb megtörténhet:
a panelek a betonfelületről az ejtőfej segítségével egyesével eltávolíthatók, azok a következő betonozási ütemhez azonnal felhasználhatók, így az építkezésre kevesebb anyagot szükséges szállítani.
A panelek alulról történő be- és kizsaluzását két ember is biztonságosan el tudja végezni; az ALPHADECK építése 3,5 méter magasságig nem igényel szerelési segédszerkezetet, vagyis darut.
Az ALPHADECK mellett, megfizethető ára miatt a PERI a HANDSET ALPHA fal- és pillérzsalut is forgalmazni kezdte Magyarországon. A termék súlya ebben az esetben is lehetővé teszi, hogy két fő daru nélkül szerelje össze a rugalmasan variálható elemekből álló zsaluzatot, ugyanakkor mindez robosztus, nagy teherbírású rendszert eredményez.
A rendszer kevés alkatrészből áll, így az összeszerelés könnyen megtanulható, kevés a hiba lehetőség.
Az 5 centiméteres távolságra kiosztott átkötési lyukakkal rendelkező variálható panelek rugalmasan alkalmazhatóak, a helyszínen tartandó anyagmennyiséget és kihasználtságot könnyű optimalizálni. A faltámasz kapcsolókat és fogási pontokat beépítették a zsaluba, így még attól sem kell tartani, hogy elvesznek ezek az alkatrészek.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.