A BuildEXT standján többek között a Continental budapesti telephelyén végzett munkáját is bemutatta a magyar cég. A helyszínen beszélgettünk az iroda munkatársával a piaci trendekről.
Egy év kihagyás után ismét Münchenben találkoztak a 2016 óta megtartott BIM World konferencián (a mozaikszó a Building Information Modeling kifejezést takarja), a szakma egyik legnívósabb európai rendezvényén az ágazat képviselői. Szoftverfejlesztő cégek, építészirodák és kivitelezők ugyanúgy képviseltették magukat a koronavírus ellenére, mint a hardverfejlesztők.
Így a München Vásárvárosában megtartott rendezvényen a számos résztvevő mellett a Boston Dynamics építőipari eszközökkel és mérőműszerekkel felszerelt híres kutyaformájú robotjaival ugyanúgy lehetett találkozni, mint mobil lézerszkenner állomásokat viselő szakemberekkel, vagy kiterjesztett valóságot láthatóvá tevő szemüvegekkel.
Míg az idei nyitóbeszéd témája idén elsősorban a zöld technológiák bevezetése volt, a konferencia alapvetően három kulcskifejezés: az okosépítkezés, az okosinfrastruktúra és az ingatlan, mint szolgáltatás körül lett leírva. Ezek közül is kiemelkedően érdekes lapunk számára az okosépítkezés (Smart Construction): a kifejezés tág értelemben azt írja le, hogy egy-egy építkezésen a rendelkezésre álló, de nem könnyen elérhető rengeteg analóg, vagy csak nem rendszerezett digitális információt hogyan lehet gyorsan és automatizálva kihasználni és a különböző szakágak (legyen szó épületgépészetről, közművekről, vagy bármelyik hasonló területről) számára közösen elérhetővé tenni.
Ez jelentős mértékben növeli a produktivitást: ahogyan azt idézték, a globálisan elismert McKinsey tanácsadó cég elemzései szerint akár 50 százalékkal is. Mindez a hazai építőipar számára kulcsfontosságú lehet, hiszen a hatékonyságnövelést hosszú ideje szorgalmazzák mind az ágazati, mind pedig az állami szervek képviselői. Továbbá nem szabad elfelejteni azt sem, hogy a nagyobb hatékonyság alacsonyabb pazarlást és energiafelhasználást, illetve károsanyagfelhasználást jelent.
Tömören összefoglalva az ingatlan, mint szolgáltatás (Property as Service) modell ezt a feldolgozott adatmennyiséget hasznosítja tovább és az ingatlan élettartalma alatt is bővebb lehetőségeket ad annak kihasználására, az okosinfrastruktúra (Smart Infrastructure) pedig a tervezéstől az üzemeltetésig nagyobb mértékben, példának okáért városrészek és közösségi közlekedési hálóztok tekintetében teszi mindezt lehetővé.
Az idei BIM World Münchenen egy magyar cég képviseltette magát kiállítóként: a hazai építőipar digitális átállásában úttörő szerepet játszó vállalat, a BuildEXT saját standot állított fel (a cég alapítójával és vezetőjével, Livják Csabával a magyarepitok.hu nemrég részletes interjút készített).
Miután a többi szoftverfejlesztő és építőipari cég standja között ellátogattunk az egyedüli magyar kiállítóként részt vevő BuildEXT pultjához, az innovatív vállalat BIM alapú tervezésért felelős vezetője, Somsák Tamás értelmezte lapunknak a piac folyamatait és azoknak magyar vonatkozásait.
Elmondta: a BuildEXT kettős szerepben van jelen az BIM Worldön, hiszen egyrészről a szolgáltatásai iránt is érdeklődnek a jelenlevők, másrészről viszont a szoftverpiacon is folyamatosan rajta tartják a szemüket.
A vezető mérnök szerint nagyon fontos időket élünk meg a BIM szempontjából:
„Most van a BIM hőskorszaka, most tart ott, ahol az autóipar tartott az 1920-as és ’30-as években.
Ennek a része az, hogy nagyon sok cég nagyon sok terméke és ezekből fakadóan sztenderdje van a piacon, és azt látjuk, hogy egyfajta küzdelem zajlik, hogy melyek lesznek lesz azok, amelyek el fognak terjedni.”
Somsák Tamás felvázolta lapunknak, hogyan néz ki mindennek az ökoszisztémája: „Az első szint az alapvető tervező szoftvereké, amelyek az építészinformatika alapját jelentik, ilyenek a Revit, vagy az Archicad. A második szint a kiegészítő szoftvercsomagoké, ezek például a térérzékelő, koordinációs vagy adatfeldolgozás-automatizáló szoftverek, ezeket is dobozban árulják és kiállítják itt.” A harmadik szintet pedig még csak a BuildEXT szemszögéből is a jövőben látja: ez az a színvonal, amikor egy cégnek már saját szoftverfejlesztő részlege van.
Mivel már a BIM legelső szintjén is több megoldás versenyezik a piacon, a mérnök fontosnak tartja, hogy egy olyan jelentős kapacitásokat képviselő cég, mint a BuildEXT agilis legyen, a munkavállalóit arra ösztönözze, hogy 6-8 különböző alapszoftvert tudjanak kezelni, képesek legyenek alkalmazkodni a megrendelőkhöz. A gyorsan fejlődő és már mintegy 50 főt foglalkoztató magyar vállalat referenciái között, mint korábban megírtuk, olyan projektek is vannak, mint a Nemzeti Oltóanyaggyár Debrecenben; a Continental budapesti telephelye; vagy éppen a SYNLAB Közép-Európában legnagyobb, budapesti labordiagnosztikai laboratóriuma.
Ugyanakkor Somsák Tamás hozzátette, fontos a BIM fokozatos bevezetése az építőipari szereplők körében: „Nagyon jó szoftverek vannak a piacon, viszont amikor egy-egy projektben 6-8 szereplő találkozik (megrendelőtől építészirodákon át kivitelezőig), akkor jelen van egyfajta tehetetlenségi tényező: nem szabad mindenkire egyszerre rázúdítani egy új alapszoftverből és kiegészítő szoftverekből álló teljes ökoszisztémát.”
A piac szereplőinek azt javasolta, rugalmasságra törekedjenek, hiszen nagyon jelentős hatékonyságnövelésre van lehetőség, viszont nagyon gyorsan is fejlődik az iparág, nagyon sok szoftvermegoldás van és jelenleg akkor lehet a legjobb eredményeket elérni, ha ezek között gyorsan képesek a szakemberek váltani.
Kifejtette még: mindez viszont kifejezetten megéri, hiszen jelentős anyagi megtakarításokkal jár egy BIM-ben levezetett, megfelelően integrált projekt.
Végezetül még egy tanácsa volt az építőipar szereplőinek: hagyni kell a felelős vezetőket kipróbálni az új módszereket, mert különben nem lehet a hatékonyságnövelés irányába lépni. „Egy ilyen dinamikus piacon nem lehet megbüntetni valakit azért, mert nem találja meg elsőre a legjobb megoldást, viszont, ha ennek fennáll a lehetősége, akkor az elijeszti a kísérletezéstől a kedvet és ezzel a cég jelentős hatékonyságnövekedéstől eshet el.”
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.