Idén a különleges sportok kiemelkedő művelőit ünneplő Megszállottak Napjával együtt tartották meg a rendezvényt Balatonalmádiban.
Rendszeresen írunk a Hidak és Hídépítők Napjáról, a Hídépítők Egyesülete szervezésében a hídépítő közösség kiemelkedő támogatója, az A-Híd Zrt. támogatásával megszervezett rendezvényről. Miután koronavírus-járvány miatt az immár évtizedes esemény 2020-ban elmaradt, 2021-ben már visszatért, idén pedig kifejezetten látványos formában tartották meg: augusztus 27-én Balatonalmádiban a Megszállottak Napjával együtt szervezték meg a hidászszakma ünnepét.
A Megszállottak Klubjának olyan sportolók a tagjai, akik azt mutatják be, hogy mi mindenre lehet képes egy ember, aki célokat tűz ki maga elé, és ezek eléréséért mindent megtesz, a klub részéről az eseményt pedig az a Kopár István szervezte, aki kétszer is egyedül vitorlázta körül a Földet. A Hídépítők Egyesületének részéről a főszervező pedig Dombóvári Éva főtitkár volt, egyben az A-Híd Zrt. marketing és PR vezetője is: ketten közösen tettek azért, hogy a kánikula egyik utolsó napja, augusztus 27-e emlékezetes legyen mind a hidak, mind pedig a kiemelkedő sportteljesítmények rajongóinak számára.
Az esemény házigazdája a korábbi olimpiai és profi ökölvívóbajnok, sportdiplomata és médiaszemélyiség Kovács Kokó István volt, aki felszólalásában a Hídépítők Egyesületéről elmondta: a szervezet 2010-ben Dombóvári Éva ötlete alapján alakult meg, azzal a céllal, hogy a szakmát népszerűsítse. Kifejtette:
a hídépítők az eltelt tizenkét évben hűen ragaszkodnak a hagyományokhoz és immár sokadik alkalommal szervezik meg a Hídépítők Napját szakmájuk, hivatásuk ünnepnapjaként.
Kokó hozzátette: a hídépítők rendezvényének kettős célja van, egyrészt, hogy kötetlen formában találkozhassanak egymással a szakmák képviselői, másrészt pedig, hogy bemutatkozhassanak a nagyközönségnek, akik ezáltal is jobban megismerjék a hídépítés és a hídépítők nagy családját.
A hídépítés nem egy egyszerű szakma, ez egy hivatás, azok az alkotások pedig, melyeket a tervezők és a kivitelezők létrehoznak, azok évszázadokon keresztül részei lesznek a környezetüknek
– zárta beszédét a híres sportoló, illetve megköszönte Balatonalmádi város önkormányzatának, az A-Híd Zrt.-nek, a Pannónia Kulturális Központ és Könyvtárnak, illetve a Starcona Építőipari Kft-nek, és minden együttműködő partnernek és támogatónak azt, hogy segítették az esemény megtartását.
Dombóvári Éva a Hídépítők Egyesülete nevében szintén köszöntötte a népes megjelenteket. Elmondta: olyan programokkal készültek, amelyeket a hétköznapokban nem láthat az ember, vagy csak nagyon ritkán. Hozzátette: a hídépítő programokat két részre lehet osztani: az egyik csoportba a látványos bemutatók, míg a másik az interaktív, részvételt igénylő programok tartoznak. Emlékeztetett: idén, kilencedik alkalommal rendezték meg a Hidak és Hídépítők Napját. „Az egyik célunk az, hogy egy találkozási pont legyen a szakmák képviselőinek, a másik legalább ilyen fontos cél pedig, hogy találkozzunk Önökkel, a nagyközönséggel, hogy bemutatkozhassunk, hogy megismerjenek, és együtt ünnepeljünk.
Az egyesületnek van egy mottója, mégpedig az, hogy partokat kössünk össze - úgy a munka világában, mint a civil életben egyaránt”
– hangsúlyozta.
Fabó Péter, Balatonalmádi polgármestere, az esemény fővédnöke megköszönte a városból származó Kopár Istvánnak a szervezést és elmondta: szükség van hétköznapi hősökre. Hangsúlyozta: nagyon reméli, hogy ennek az eseménynek, mely a második Megszállottak Napja is egyben, lesz folytatása.
Ezt követően Orosz Károly, az A-Híd Zrt. ügyvezető igazgatója ünnepélyesen és szimbolikusan átadta Nágocs alpolgármesterének, Kontár Gergőnek Nepomuki Szent János, a hidépítők védőszentjének felújított szobrát. Maga a szobor már a helyén áll a Baranya megyei településen, májusban leplezték le, azonban a Hidak és Hídépítők Napjának hagyománya az A_Híd zrt. által évente felújított szobrok és szent iránti tisztelet ilyen módon való kifejezése, így a szobrot fényképével jelképezve Balatonalmádiban is átadták virtuálisan a műtágyat.
Orosz Károly emlékeztetett, az A-Híd immár tizedik alkalommal restauráltatott egy-egy Nepomuki-szobrot. Felidézte a szent történetét, miszerint azért vezették a vízbe és mártírhalálába, mert papként hivatását nem volt hajlandó feladni, egy királynő gyónási titkát megőrizte a középkori Prágában. A vezető hozzátette: így Nepomuki Szent János nemcsak a hidászoknak a védőszentje, de mindenki másé is, aki a hivatásáért él. Hozzátette:
a szoborrestaurációk immár tíz éves hagyományát folytatni is akarja a vállalat, eldöntötték, hogy a következő száz évben is fel fognak újítani minden évben egy szobrot.
Mazzag Gergely tolmácsolta a község hálás köszönetét, és kifejtette: ha az A-Híd nem létezne, akkor a szobor nagy valószínűséggel a feledés homályába merült volna. „Így viszont egy igazi, valódi ékköve lehetett a kis falunak” – emelte ki.
Mindezt követően a nap a sportolók és hidászok programjaival folytatódott. Utóbbiak közül kiemelkedő érdeklődésre tartott számot a Hídépítők Versenye: a résztvevő csapatoknak a rendezők által előre szolgáltatott faelemekből kellett több méter hosszú hidakat építeniük kevesebb, mint fél óra alatt, majd átmenniük rajta.
Ezúttal a több éves hagyomány kapott egy csavart is: azoknak, akiknek a hídja nem bírta el a kívánt súlyt, a legjobb ruhájukban kellett bevonulniuk a Balatonba. A fair play szellemiségében a zsűri is vállalta, hogy ha mindegyik híd kibírja a terhelést, a tagok mennek be ünnepi díszben a vízbe, azonban erre nem került sor, mert négy csapat hídja nem felelt meg végül a természeti törvények elvárásainak és nem tartott ki.
A verseny eredményét itt is közöljük:
1. |
Duna Aszfalt Zrt. |
2. |
Közép-Duna-völgyi Vízügyi Igazgatóság |
3. |
Magyar Honvédség 37. II. Rákóczi Ferenc Műszaki Ezred |
4. |
Győr Széchenyi István Egyetem |
5. |
Megrendelők |
6. |
BME |
6. |
Hídépítők |
6. |
Tervezők |
6. |
Mérnökök |
Az esemény egyikm sportszempontból látványos csúcspontja Besenyei Péter világhírű műrepülő mutatványa volt, de Piroch Gábor kaszkadőr helikopteres száma, vagy az erősportolók bemutatója Fekete Lászlóval is jelentős érdeklődést vonzott, és személyesen is be lehetett kapcsolódni a családi futóversenybe.
A mérnökök is kitettek magukért: a félórás hídépítőverseny mellett többek között lézerszkenneres mérésbemutatót tartottak, olyan katonai eszközöket lehetett megtekinteni, mint a PMP folyami hídkomp, tésztahídépítő versenyt is rendeztek és hadtörténeti kiállítás is a program része volt.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.