A Market Építő Zrt. kezdeményezésére és vezetésével alakult meg az ÉVOSZ Lean-fókuszú munkacsoportja.
Február 21-én ült össze a számos építőipari vállalatot magába foglaló grémium, hogy megalapítsák az ÉVOSZ Lean-munkacsoportját. A Market Építő Zrt. által kezdeményezett szakmai munka nem kisebb célt szolgál, minthogy az építőipar meghatározó képviselői számára elérhetővé tegye a Lean-szemléletet, ezzel pedig egymást erősítve emelje a teljes iparág teljesítményét.
Amint azt Koji László, az ÉVOSZ elnöke köszöntőjében kiemelte: véleménye szerint az építésgazdaság legnagyobb kérdése ma a hatékonyság javítása, amellyel kapcsolatban az első gondolat jellemzően a költségcsökkentés. Vannak azonban, akik előbbre járnak, mint a tömeg, akik előállnak olyan megoldásokkal, amivel a hatékonyság, ezzel együtt pedig a teljesítmény is előbbre vihető úgy, hogy a költségcsökkentés csak hozadéka az eredményeknek, nem pedig a megoldása.
Ilyen a Market Építő Zrt. is, aki piacvezető kivitelezőként a hazánkban eddig – legalábbis az építőiparban – csak néhány cégnél alkalmazott Lean-módszertan széleskörű meghonosítását tűzte ki célul. Mikusi Róbert, a Market Építő Zrt. vállalkozási vezérigazgató-helyettese, valamint Pap Réka Lean-menedzsmentszakértő javasolta, hogy az ÉVOSZ tagjai munkacsoportban dolgozzák ki az iparágban használható, magyar viszonyokra adaptált kereteit a már 20 éve ismert módszernek.
„Biztos, hogy az ÉVOSZ tagságában jelen lévő közepes és nagyvállalatok túl fogják élni ezt a nehéz 1,5-2 évet, de nem mindegy, hogy hogyan” – emelte ki az elnök, utalva az építőipar jelenlegi nehéz helyzetére.
Hasznos is lehet a válsághelyzet, ha erősebb versenyre, együtt gondolkodásra és hatékonyságnövelésre sarkallja a vállalatokat, amelyek akár előnyükre is fordíthatják ezt a nehéz időszakot. Nem véletlen, hogy a hívószóra az értéklánc számos pontjairól érkeztek önkéntesek, hogy létrejöhessen a Lean hazai építőipari meghonosítását célzó munkacsoport, hiszen ma már egy-egy vállalkozás önmagában nem lehet hatékony.
„Régi beidegződés, hogy szidjuk a konkurenciát és mindent védünk, amink (tudás vagy épp kapcsolatrendszer) csak van. Ebben szemléletváltásra van szükségünk, mert csak közös vállalásokkal és tudásmegosztással juthat ma előrébb egy-egy cég” – emelte ki a Market vállalkozási vezérigazgató-helyettese.
„A nagyvállalatoknak kötelessége magával húzni a kis- és középvállalkozásokat, ezért is vagyunk elkötelezettek a Lean iránt – hangsúlyozta Mikusi Róbert, hozzátéve: nagy örömmel vezetjük a munkacsoportot és szívesen vesszük, ha bárki mellénk áll. Mivel pedig a gyártóknál mást jelent a Lean-szemlélet, mint a generálkivitelezésben, különösen hasznos, ha a csoportban minél több irányból képviseltetik magukat a vállalatok.
Pap Réka, a Market Építő Zrt. Lean menedzsment szakértője (akivel a közelmúltban nagyinterjút készíthettünk a témában) is lassan három éve foglalkozik Lean-adaptációval, amely megrendelői elvárás alapján került a Market látóterébe. A cég felsővezetése úgy döntött, meg kell ismerniük a módszertant és ki kell találniuk, hogyan tudják alkalmazni és beépíteni mindezt a gyakorlatban.
Ennek eredményeként jutottak arra a következtetésre, hogy újfajta projektmenedzsment-rendszerek bevezetését, valamint új gondolkodásmód elsajátítását teszi szükségessé a szemlélet, amelynek a fenntarthatóság érdekében is alkalmazott fontos eszköze a digitalizáció és az adatelemzés. A módszertan lényege a hatékonyságnövelés és a megrendelői érték központosítása, amelyhez a mindennapokba kell beépíteni a Leant.
„Fontos, hogy minden résztvevő használja, ez nem egyszereplős dolog” – emelte ki Pap Réka.
Tavaly két tanulmányutat is tettek az USA-ban a Market szakemberei, ahol több irányból megismerhették a módszertant és egy konferencián is részt vehettek. Az USA építőiparában mára nagyon fontos szerepe van a Leannek, de Európában is egyre hangsúlyosabb – kifejezetten Németország szorgalmazza az általános bevezetését.
A nemzetközi kapcsolatépítés mellett pilot projekteket is indítottak – ezek közül is kiemelkedik a PREbeton (a Market leányvállalata – szerk.) vasbeton-előregyártó üzemének működtetése, ahol kifejezetten Lean-alapon igyekeznek szervezni a gyártást.
„A Lean-módszertan tudományos részébe kapaszkodva létre kell hozni egy sztenderdet, amely szerint az itthoni építőiparban is egységesen használhatóvá válik; majd folyamatosan vizsgálni kell, milyen eredményeket értünk el általa” – összegezte a célokat Pap Réka, aki a Debreceni Egyetem doktorandusz hallgatójaként is foglalkozik a téma szakmai hátterével.
Számos felszólalás mutatott rá a munka méretére és jelentőségére már az alapítóülésen is. Többek között felmerült az igény arra, hogy közös szótárat állítsanak fel az itthoni alkalmazáshoz annak érdekében, hogy mindenki egy adott módon értse a kapcsolódó fogalmakat. Jelenleg alig érhető el magyar nyelvű szakirodalom a témában, így fontos szerepe lehet a munkacsoportnak egy magyar nyelvű szakanyag összeállításában is. Ehhez kapcsolódik, hogy egyelőre szinte elérhetetlen ilyen irányú képzés az építőiparban, amit szintén fejleszteni kell.
„A közös nyelv meghatározása után pedig – vázolta a távlati célokat Pap Réka – meg kell ismertetni a filozófiát minden dolgozóval, mert a Lean lényege, hogy az embert vesszük előre. Az a cél, hogy mindenki pontosan tudja mit csinál és lássa, hogy a feladatát hogyan tudja a lehető leghatékonyabban ellátni, ezzel egyszerre segítve végső soron a teljes értéklánc működését.”
Jelentős eredményt hozna, ha a munkacsoport működése Lean-szemléletű, kollaboratív szerződéssablonok és integrált projektmegvalósítási szerződések megszületését is lehetővé tenné. Legalább ilyen hasznos lehet az USA példáján bevezetni a minden résztvevővel zajló projektelőkészítést, amelyhez hozzátartozik, hogy minden adatot megosztanak egymással – még a nyereséget is. Így fordulhatna a hazai építőipar is abba az irányba, ahol a kiválasztás nem a számok alapján, hanem tudás- és teljesítményalapon történik.
A továbbiakban is adott lesz a lehetőség, hogy újabb vállalatok csatlakozzanak a nyílt munkacsoporthoz, megteremtve a közös együtt gondolkodás számára a megfelelő platformot.
Építőipari Nívódíjat vehetett át a Magyar Építő Zrt. a Nemzeti Atlétikai Központért.
Az ágazat termelése havi az előző hónaphoz viszonyítva 4,6 százalékkal nőtt, éves szinten mérve lényegileg stagnált, fél százalékkal csökkent.