Átfogó vasútfejlesztési stratéga készül, amely a főváros és az elővárosok közlekedését forradalmasíthatja a vasúti hálózat fejlesztésével és jobb kihasználásával. A Nyugat pályaudvar megújulása csak az első lépés.
A MÁV utasai számát figyelembe véve Magyarországon a vasúti utazások mintegy fele budapesti elővárosi utazás, a MÁV-HÉV utasaival együtt pedig a MÁV csoport utasainak mintegy kétharmada budapesti és elővárosi utas.
A vasúti közlekedés aranytartalék Budapesten, amely még sok, eddig kihasználatlan lehetőséget kínál. A Kormány célja, hogy javítsa a közösségi közlekedés minőségét, az legyen megbízhatóbb, gyors, zöld és klímabarát. A közlekedési eszközök legyenek komfortosak és az utasok a lehető legkevesebb átszállással érjék el úticéljukat – ezzel a közösségi közlekedés valódi alternatíva lehet az autózással szemben.
A HÉV teljes megújításával, valamint a MÁV-csoport által is javasolt vasúti felújítások és bővítések elvégzésével akár 70 százalékkal is növelhető a vasúti közlekedést választó utasok száma Budapesten és az elővárásokban.
Nem ázik be többé a Nyugati pályaudvar történelmi központi csarnoka: az épület tetőszerkezetének felújítása nemrég elkezdődött. A projektben Budapest vasúti és egyben közösségi közlekedési infrastruktúrájának egyik központi elemét fejlesztik: a Nyugati pályaudvar a Nyugati térrel együtt ma Budapest egyik legfontosabb közlekedési csomópontja.
Minden közlekedési módot egybevetve, az átutazókat és az átszállókat is beleszámítva, a felszínen és a föld alatt utazókat is figyelembe véve minden nap mintegy 400 ezer utas fordul meg itt.
A pályaudvar műemléki beruházása során 143 éves épület patinás legfelső szintje, tornyai és üvegfalai is modern technológiák segítségével nyerik vissza a fővároshoz méltó formájukat, ugyanúgy, mint a pénztárcsarnok és a gyorsétterem épülete. A csarnokban a felsővezeték-hálózat megújítása is kezdetét vette, valamint a munkák eredményeként pedig eltűnhetnek az állványzatok a történelmi homlokzatról.
A projekt következő üteme 2021-ben az állomáshoz kapcsolódó aluljáró megújulása lesz, melynek előkészítésében – ugyanúgy, mint a Nyugati pályaudvaréban – a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) is együttműködött.
A BFK által fejlesztett Budapesti Vasúti Stratégia megvalósításának egyik középponti eleme a Nyugati pályaudvar. A 2020-as évtizedben teljesen megújulhat a pályaudvar, korszerű utaskiszolgálással, kereskedelemmel, korszerű biztosítóberendezésekkel. Mindez azért is fontos, mert ma a fejpályaudvarok jelentik a fejlődés első számú gátját és kapacitáskorlátját.
A következő lépés, a főváros vezetésével közösen, a jelenleg meglehetősen elhanyagolt Nyugati tér megújítása lehet, a felszíni közlekedés átszervezésével, több zöld és minőségi gyalogosfelületet biztosítva a közlekedőknek. Naponta több százezer utas fordul meg itt, érinti a legforgalmasabb metró, az M3-as, napi 550 ezer utassal, a 4-es és a 6-os villamos pedig napi 400 ezer szállít.
Az autóforgalmat a belvárosba öntő felüljáró pedig városépítészeti szempontból sem szerencsés megoldás. Budapest egyik legszebb középületét, az Eiffel iroda tervezte Nyugati pályaudvar műemlék csarnokát is kitakarva rontja a városképet, elbontása több szempontból is előnyös lehet.
A cikk a Budapesti Fejlesztési Központ támogatásával jelent meg.
A Nemzeti Atlétikai Központ komplexumában a Stadionpark és a Panoráma Sportpark nyújt szabadidős programra lehetőséget.
A Weinberg számára a fenntarthatóság nem csak papíron, hanem a gyakorlati megvalósítás során is fontos.