Az idei évben minden korábbinál drasztikusabban emelkedtek az építőipari árak, főként az alapanyagok terén. Emiatt még nagyobb hangsúlyt kap, hogy előrelátóan tervezzük meg az olyan nagyobb volumenű munkálatokat, mint például a tetőfelújítás és -építés. A Terrán szakemberei összegyűjtötték, milyen tényezőkre érdemes figyelni, ha költséghatékonyan szeretnénk megvalósítani tetőálmainkat.
Az állami otthonteremtési, illetve -felújítási támogatások bővülésével egyre többen vágnának bele új ingatlan építésébe vagy a meglévő korszerűsítésébe. Ám sajnos a nagymértékű építőipari drágulás miatt sokan csalódottan mondanak le ilyen irányú terveikről, attól tartva, hogy végül nem bírnák finanszírozni. Különösen, ha olyan nagy beruházásról van szó, mint a tetőépítés, egy komplett tető bekerülési költsége ugyanis majdnem a duplájára nőtt tavalyhoz képest.
A szakemberek munkadíja 6-8.000 Ft/m2-es ár helyett most 8-10.000 Ft/m2, de a felújítási munkáknál inkább 12.000 Ft/m2-es árral találkozni. Az alapanyagok pedig még ennél is nagyobb mértékben (akár 200%-kal) drágultak. Míg korábban a fa, a cserép és a munkadíj aránya nagyjából egyforma volt a tetőfedés költségvetésében, mostanra a faanyag lett a legdrágább tétel.
A legtöbben először arra gondolnak, hogy az állami támogatások miatt megnövekedett keresletnek köszönhetően emelkedtek az árak. Azonban nagyrészt inkább a nemzetközi piacon zajló folyamatok felelősek ezért.
A fa árát azt tornázta fel, hogy a COVID-járvány alatt visszaesett a fűrésztelepek termelése, a kanadai konfliktus miatt az USA nem a szomszédból, hanem Európából vásárolt.
A kereskedelmi konfliktusok miatt pedig az acél ára is megugrott. A helyzeten rontott, hogy márciusban leégett a BASF németországi vegyianyag-gyára, hiszen az ott készülő adalékanyagokat Európa-szerte alkalmazták az építőanyag-gyártás során. És mivel a hazai építőipar meglehetősen importigényes, a nemzetközi trendek érzékenyen érintik a magyarországi árakat. A kormány által bejelentett intézkedések (kiviteli korlátozás, állami elővásárlási jog, extra adó) pedig piaci szakértők szerint nem fogják tudni megállítani a drágulást, éppen az import és a nemzetközi folyamatok miatt.
Sokan először az alapanyagok árán szeretnének spórolni, ezzel lejjebb adva a minőségből, ám ez hosszú távon biztosan nem kifizetődő.
Az árak emelkedését például ki lehet védeni azzal is, ha – amennyiben tárolókapacitás rendelkezésre áll – előre beszerzünk bizonyos alapanyagokat. A faanyagot sajnos nem tanácsos hónapokig tárolni, mert romolhat a minősége, de a tetőhőszigetelés, cserepek elemeit, a fém és műanyag kiegészítőket nyugodtan megvehetjük előre.
Ezzel nemcsak anyagi szempontból járhatunk jól, hanem azért is, mert így a tetőfedő könnyebben be tudja ütemezni a munkát.
Amennyiben teljes tető(újjá)építés előtt állunk, a végösszeget nagyban befolyásolja annak formája és hajlásszöge. Az egyszerűbb alakú tető kevesebb anyagszükségletet vonz magával, és a kivitelezés is könnyebb, ezért a munkadíj is kedvezőbb. Ugyanez igaz a magas hajlásszögű tetőkre is. Minél kisebb ugyanis a dőlésszög, annál több cserépre van szükség, hiszen a sorok kellő átfedése csak így biztosítható.
Alacsony hajlásszögű (25 fok alatti) tetőknél ezenkívül a csapadék megfelelő elvezetése is nagyobb kihívás, ezért szigorúbb az alátéthéjazatra vonatkozó előírás is. Emiatt drágább, vízzáró vagy vízhatlan tetőfóliát, valamint szegtömítő szalagot kell alkalmazni, esetenként teljes felületű deszkázatra, több faanyagra, speciális szerszámokra és szaktudásra is szükség lehet, amik akár 50%-kal is növelhetik a tető bekerülési költségét.
Ha ennek ellenére modernebb megjelenésű, laposabb tetőt szeretnénk, a költségek szempontjából javasolt sík helyett hullámos profilú cserepeket választani, mert ezek alkalmazásakor még alacsonyabb dőlésszög tartományban is megengedőbbek a tető rétegrendjére vonatkozó irányelvek.
A Terrán Renova Plus tetőcserepe például klasszikus, hullámos profiljának, tömegének és anyagszükségletének köszönhetően költséghatékony, ugyanakkor minőségi és esztétikus opció.
Mindenképp fontos előre gondolkodni, kellő időt szánni a tervezésre, akár szakértői segítséget is kérni, hogy a kedvezőtlen építőipari helyzetben is megvalósíthassuk tetőálmainkat.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Lakásépítési program indult Mórahalmon.