A V-Híd Zrt. Magyarország vasútépítésének kulcsfontosságú megállapodását írta alá a szakma legjelentősebb európai rendezvényén. Az eseményen a piacvezető magyar cég nagyvasúti ágazati vezetőjével is beszélgettünk az aktuális trendekről, és azt is érintettük, hogy mit jelent a megállapodás a V-Híd és a magyar vasútépítés számára.
Egyedi adottságai teszik alkalmassá Münster vásárcsarnokát arra, hogy itt rendezzék meg négyévente a Nemzetközi Pályaépítési Kiállítást (IAF), idén immár a huszonnyolcadik alkalommal (eredetileg a tavalyi évre esett volna az expó időpontja, azonban a koronavírus okozta lezárások miatt egy évvel elhalasztották).
Az Északnyugat-Németországban található Münster azért is különösen alkalmas arra, hogy otthont adjon Európa meghatározó vasúti pályaépítési vásárának, mert a 300 ezer fős városban több jelentős vasútvonal is találkozik. A kongresszusi központot közel a főpályaudvarhoz, közvetlenül sínpárok sokaságának szomszédságában építették fel, így a klasszikus kiállítási standokat és magukat vasútépítő, -karbantartó és -felújítógépeket kevesebb mint 5 perc séta választja el egymástól. A fedett kiállítótér mintegy 15 ezer négyzetméteres volt, az akár 30-40 tonnás, több mint 100 méter hosszú gépek pedig 3 kilométernyi vágányon álltak fel.
Idén magyar szempontból is kiemelt jelentősége volt a münsteri expónak: itt írta alá a hazai vasútépítés jövője szempontjából kiemelkedő jelentőségű megállapodást a magyar V-Híd Zrt. és az osztrák Plasser & Theurer.
A Plasser & Theurer pályaépítőgép-ágazatban vezető szerepét az is aláhúzta, hogy a két fedett csarnokból az egyiknek a felét a cég különböző termékeit bemutató standjai, dedikált tárgyalótermei és saját kávézója foglalta el. 3D-s szemüvegen lehetett követni a technológiai bemutatókat, a tér középpontját elfoglaló hatalmas képernyőn pedig átlagosan 2-3 percenként ismétlődve lehetett látni a V-Híd SMD 80 / UVP 2002-as gépláncának karbantartási munkáit is, melyeket a Plasser & Theurer végzett el.
A külső vágányokon pedig a kiállítók közül a legnagyobb flottával: 19 óriás vasúti karbantartógéppel vonult fel a cég. Közöttük egy több mint 100 méter hosszú, a vasútkarbantartás (és akár vasútépítés) minden funkciójára alkalmas moduláris szerelvénnyel demonstrálta kapacitásait a vasúti seregszemlén az osztrák konszern.
Tudósítónkat Veres Tamás, a V-Híd Zrt. nagyvasúti gépészeti vezetője kalauzolta a vasúti sínek mellett és a pavilonon belül is. A vezető szakember 1987 óta dolgozik a szakmában, és irányítja a hatalmas gépeket – majd később a gépeket irányító csapatokat is. Az elmúlt időszakban a V-Hídnál már többek között a fent említett SMD géplánc csapata is a vezetése alá tartozik.
Veres Tamás a gépek között sétálva kifejtette lapunknak, miért is kifejezetten nívós a kiállítás szakmai szemmel: „A cégek felvonultatták a pályaépítő gépeket, illetve minden más vasúti pályával dolgozó szerkezetet is. Aki ezzel foglalkozik, annak itt voltak a termékei” – mondta el az európai piac összes beszállítóját lefedő flottáról.
„Nagyon jelentős a fejlődés, nagyon érdekes látni a különbséget a 30 évvel ezelőtti technika és a mai között. Az elmúlt 15-20 évben már jelentősen felgyorsultak a folyamatok, ezen belül az elmúlt 5-6 évben pedig különösen.”
Elmondása szerint ezt a fejlődést kifejezetten lehet érezni a gépek elektronikájában és azon belül is a finomhangolható modern elektronikai vezérlési rendszerekben. „Egyrészt ezeknek a modern rendszereknek köszönhetően még többet ki lehet hozni a gépekből, másrészt pedig − hasonlóan a modern autókhoz – könnyebb a hibák diagnosztizálása, legyen szó karbantartásról vagy javításról. De a pályavasúti eszközök működésének dokumentálása szempontjából is nagyon sokat segítenek az új számítógépes megoldások” – foglalta össze Hozzátette még: a felsővezetékről működtethető gépek megerősödése a piacon szintén jelentős előrelépés.
A gépek sorában egy több mint 100 méter hosszú moduláris karbantartó- és vasútépítő gépsor mellett is elsétáltunk. A szintén Plasser & Theurer gyártmányú moduláris felépítésű nagyteljesítményű óriásszerkezet futószalagelven működve végzi el a karbantartási és -felújítási munkákat, illetve az építési munkák jelentős részét is. „Egy ilyen komplex gép képes minden művelet végrehajtására, ami egy vágányszabályozáshoz és az utómunkáihoz kell” – mondta el a legnagyobb kiállított gépről Veres Tamás.
A felújított szakaszon megszűnik a sebességkorlátozás.
A 15 projektet felölelő program jelentős része pályakorszerűsítés, de nem pusztán cserélik az érintett eszközöket, mindegyiknél van hozzáadott érték – derült ki az új MÁV-vezérigazgató Indexnek adott interjújából.